Achtergronden aanleg stadsgracht

Waar in het stadje Ootmarsum zelf de nodige kritiek wordt geuit op de nieuwe stadsgracht wordt het door deskundigen op een andere manier bekeken. Een kijkje achter de schermen waarom er onder meer gekozen is voor de zogeheten mol-en lijngoten.

IMG_9687
Stadsgracht Ootmarsum voorbeeld voor hedendaagse stedelijke afwatering

Ootmarsum krijgt zijn oude stadsgracht terug. Met de aanleg ervan wil Ootmarsum oude beeklopen weer zichtbaar maken in het straatbeeld. Net zoals vroeger moet het (regen)water via de ‘beek’ naar de stad toe stromen. Toegegeven, het gaat hier om een moderne versie van de oude stadsgracht, vertaald naar een hedendaags ontwerp waarbij functionaliteit gecombineerd wordt met esthetiek.
Om het water dat door de nieuwe stadsgracht stroomt zichtbaar te maken, werd gekozen voor een ondiepe molgoot. Daar waar de stadsgracht om technische reden niet uitgevoerd kon worden als molgoot, is gekozen voor lijngoten. Extra uitdaging vormde het feit dat de goot in een weg, waar auto’s en vrachtwagens overheen rijden, moest worden toegepast. Vanwege de flinke verkeersbelasting (D400) zou de goot, voor de stevigheid rondom, in een zware betonfundatie moeten worden geplaatst.

IMG_9682
Maik Koopman van Steggink infra projectmanagement & advies, verantwoordelijk voor het ontwerp: ‘Het zichtbare oppervlak van zo’n betonstrook is al snel 10 cm breed en daardoor zichtbaar aan het oppervlak van de bestrating. Dat zou echt geen gezicht zijn. Daarom hebben wij, in samenwerking met afwateringsspecialist ACO, een goot ontwikkeld die ondiep is, maar niet in de betonfundatie hoeft te worden geplaatst. Voordeel hiervan is dat de klinkers direct tegen de goot kunnen worden gestraat.’

IMG_9681
Verschillende partijen waren betrokken bij het ontwerp. Zo is Eelerwoude ingenieursbureau bv verantwoordelijk voor de eerste ontwerpen en verzorgde landschapsarchitect Marjolein Prins van hetzelfde bureau de uitstraling van het ontwerp. Vanuit de gemeente was Maik Koopman van Stegginkinfra projectmanagement & advies nauw betrokken. Hij nam de detaillering en definitief ontwerp van het project voor zijn rekening. De technische uitwerking van het project was in handen van Anacon Infra uit Borculo. In oktober dit jaar startte Aannemersbedrijf Gerwers B.V. uit Tilligte in opdracht van de gemeente Dinkelland, waterschap Vechtstromen en de provincie Overijssel, kreeg dit project in handen  en zij hebben de  ‘Stadsgracht Ootmarsum’ gerealiseerd.

Bron Stad + Groen
foto’s zijn van Caspar Kouijzer

< Vorig / Volgende bericht >

Gerelateerde berichten

Burgerbelangen laat het liefst Stadsbeek droog vallen

Burgerbelangen laat het liefst Stadsbeek droog vallen

Burgerbelangen Dinkelland vraagt met klem om de Stadsbeek in Ootmarsum af te sluiten. En zeker het g...

Lees verder >
Er stroomt weer water door de stadsbeek

Er stroomt weer water door de stadsbeek

Het heeft een tijdje geduurd, maar er stroomt weer water door de stadsbeek van Ootmarsum. En hopelij...

Lees verder >
Voorbeeld voor de Stadsbeek Ootmarsum

Voorbeeld voor de Stadsbeek Ootmarsum

Er stroomde een aantal weken ‘even’ water door de stadsbeek, maar dat was echter van korte duur....

Lees verder >