Alles ‘Op Moat’ bij SCS Logistics BV

Het bedrijf SCS (Special Cargo Services) Logistics heeft een nieuw kantoor gevonden in het bedrijfsverzamelgebouw ‘Op Moat’. Het is dus verhuisd van de Laagsestraat, waar het samen onderdak kende met SCS Heavy BV, naar de Denekamperstraat waar ook de Lammerink Installatiegroep haar hoofdkantoor heeft. Directeur Erik Damink is erg content met het nieuwe onderkomen van zijn bedrijf.
nieuw kanttoor SCS (1)
“Alles ‘Op Moat’,” lacht hij, “Het is een prima plek om van hieruit ons werk te doen. Voorzien van alle nieuwe technieken en ergonomische werkplekken. Ons jonge dynamische team van SCS Logistics bestaat momenteel uit 10 man en we hebben hier de ruimte om verder te groeien”.
‘Op Moat’ is ook van toepassing op de visie van dit nog relatief jonge bedrijf. Zij zorgen er in de transportwereld voor dat de ‘moeilijke zaken’ in de logistiek toch op een goede wijze en tot tevredenheid van de klanten wordt opgelost.
nieuw kanttoor SCS (30)
Voor Erik Damink is deze verhuizing  een volgende stap in zijn carrière. Transport en logistiek passen bij ‘zijn wereld’. “In mijn studietijd heb ik als stagiaire meegelopen bij Heisterkamp Transport. Op de afdeling planning leerde ik de eerste kneepjes van het vak kennen en mocht ik bijvoorbeeld de weekendplanning doen. Vervolgens werkte ik bij een Engels bedrijf, Systematic, met onder meer vestigingen in Nederland, Duitsland en België. Naast het plannen leerde ik de commerciële kant van een bedrijf kennen. De ervaring, die ik opdeed,  resulteerde er in dat ik op eigen benen wilde staan en ik ben destijds voor mezelf begonnen.  Maar alleen doe je niet veel in deze wereld. Het is een teamsport. Niet veel later  ontmoette ik Robin van der Stigchel onder een goed glas bier, dus in een café.  Robin leidde SCS Logistics BV en SCS Heavy BV, die zich gespecialiseerd heeft in het verplaatsen van persen en turbines, mammoettransporten dus. Het klikte direct tussen ons en we besloten om onder het genot van een bak koffie maandag verder te praten. Dat leidde tot een mooie vorm van samenwerking en zes en een half jaar geleden hebben we samen SCS Logistics BV nieuw leven ingeblazen” beschrijft Erik het ontstaan van het bedrijf.

IMG-20141201-WA0004
Klantenkring opbouwen door heel Europa
Het bedrijf ging voortvarend van start. Het kreeg onder meer opdrachten van Jaguar en Landrover en daarmee werd de toon gezet. “Die twee autobedrijven  zijn natuurlijk grote namen in Europa en nog steeds weten ze ons te vinden. Als SCS kunnen we goederen binnen de kortste keren van Spanje naar Finland of van Rusland naar Frankrijk brengen. Verspreid over heel Europa hebben we goede contacten met 20 tot 25.000 vervoerders en eigenlijk mogen we wel zeggen dat we elke postcode te hulp kunnen roepen om voor ons vrachtgoed van A naar B te brengen. Wij zijn er voor ‘de moeilijke transporten’. Niet zomaar iets van A naar B brengen, maar echt wat toevoegen voor de klant.
IMG_6060_1
Vaak gaat het bij ons om tijdsdruk  ‘time critical’.  We vinden nagenoeg altijd wel een passende oplossing voor onze klanten. Binnen een kwartier weet de klant waar hij aan toe is. Ons kantoor mag je best vergelijken met een crisiscentrum en het ‘knalt’ wel eens, maar ons team is dynamisch, stressbestendig en we kunnen snel schakelen dankzij ons betrouwbare netwerk door geheel Europa. Dat gegeven heeft zich heel snel verspreid, waardoor we ook steeds meer werk hebben gekregen en dan moet je rekenen op zo’n 60 nieuwe ritten per dag. We ontwikkelen ons nog steeds met als doel om een structurele, toegevoegde schakel te zijn in het logistieke proces,” laat Erik Damink weten. “We zijn een betrouwbare partner voor een eerlijke prijs”.
IMG_3989
Alles wat op wielen te bereiken is
Het is eigenlijk wel heel bijzonder dat SCS Logistics vanuit Ootmarsum op jaarbasis momenteel ruim 15.000 ritten aanstuurt. Dat zijn er toch pakweg 50 per dag. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de telefoon en de computer in ‘Op Moat’ niet stilstaan. “We hebben geen saaie baan,” laat de enthousiaste Ageloër een mooi understatement horen,”. Ik ben erg blij met het team wat we hebben bij SCS. Stuk voor stuk harde werkers met echte kennis van zaken.
nieuw kanttoor SCS (12)
Kearls, die een moeilijke klus niet uit de weg gaan, en vervolgens  weer staan te trappelen voor de volgende uitdaging. Alleen doe je niks in deze industrie, het is echt een teamsport. Even snel overleg met de collega’s en dan vinden we altijd wel een passende oplossing voor de klant. Klagen doen ze ook hier wel eens. Maar dat is meestal op vrijdagmiddag als ik weer eens vergeten ben het welverdiende biertje koud te zetten,” kan Damink een lach niet onderdrukken. “We hebben in ons nog jonge bestaan een aantal prachtige projecten mogen doen.  Eén van de grootste cruiseschepen op de wereldzeeën is de ‘Oasis of the Seas’. Alles wat over de weg vervoerd moest worden naar dat schip tijdens de bouw hebben wij gecoördineerd. En dan praat je over machineonderdelen, maar ook meubels, kunstplanten, de kleedjes op de tafels en het servies. En wat te denken van de ‘Pioneering Spirit’, het grootste schip ter wereld.
image (4)_1
Deze legt nu een nieuwe pijpleiding tussen Rusland en Turkije voor Gazprom. Wij zijn één van de geselecteerde logistieke partners voor dit mega project. Ook hebben we mee mogen werken aan het Nieuwe Suez kanaal in Egypte. We gingen over de weg naar Griekenland en vanaf daar per boot naar Port Said in Egypte. Een minder leuke  gebeurtenis,  maar voor ons wel een mooi project waren de overstromingen in Noord Engeland 2015. Op diverse locaties moesten acuut dijken verhoogd worden en verbreed. Wij mochten de aan- en afvoer verzorgen voor 2 grote Belgische firma’s,  die de aanbesteding hadden gewonnen. Dik 250 ladingen uit diverse hoeken van Europa naar Engeland in een tijdsbestek van 2 weken.  Bij ons is het motto dat we alles kunnen bedienen wat op wielen te bereiken is. Zo hebben we recent een mooi project afgerond in Marokko. En rijden we nu onderdelen voor een gasboring naar Kazachstan.  Op dit moment wordt er In Amerika een nieuwe, gigantische Tesla fabriek gebouwd. Dat moet met stoom en kokend water, want anders gaat het dit bedrijf veel geld kosten. Met SCS laden we nu vele productie machines in Italië, Spanje, Turkije en Duitsland en brengen ze met de hoogste spoed naar Luxemburg Airport. Daar heeft onze klant vliegtuigen klaar staan, die dagelijks vertrekken naar de fabriek van Tesla. Toch mooi om hier deel van uit te mogen maken.  Niet zomaar iets van A naar B brengen maar echt wat toevoegen in de keten. Daar is het ons om te doen. Momenteel zijn we bezig om in de gas – en oliewinning verder uit te breiden.  We zitten dus absoluut niet stil en we zien het werk dan ook als een prachtige uitdaging,” verwoordt de 32-jarige directeur de ambities van het bedrijf.

nieuw kanttoor SCS (14)
Dankbaar voor de steun van zijn maatjes
“De afgelopen 7 heb ik erg veel steun gehad aan Robin van der Stigchel en zijn vrouw Marloes van der Stigchel – Kuipers. Ik kon met Robin sparren over kansen en toekomstvisies. Waar Marloes op haar beurt ons bewust maakte van de eventuele risico’s. Door deze samenwerking kon ik volop de weg op om projecten binnen te halen, terwijl Marloes en Robin op de winkel pasten.
Aan de Laagsestraat groeide SCS Logistics BV uit haar jasje. Het werd tijd voor volgende stap. En dat was voor ons het moment om goed na te denken over de toekomst van SCS Logistics BV. Robin heeft mij altijd laten weten dat zijn hart bij SCS Heavy BV ligt. Het gejaag en stressen wat wij doen is niet zijn ding. We hebben altijd naar elkaar uitgesproken  dat wanneer de tijd er naar is, ik verder zou gaan met SCS Logistics BV en Robin met SCS Heavy BV.  Ik had niet verwacht dat dit na 6.5 jaar al zo zal zijn. We hadden ook rustig nog 5 jaar samen door kunnen gaan. Ik persoonlijk vond het juist altijd prettig om er niet helemaal alleen voor te staan. Een maatje naast je te hebben om af en toe eens mee te sparren,” geeft Erik het belang van een betrouwbare partner aan.
Na een jaar van goed en veel overleg kocht Heisterkamp de aandelen van Robin en participeert nu in het bedrijf van Erik Damink. En vanaf dat moment scheidden de wegen van de beide SCS takken. “Waar nodig blijven we elkaar ondersteunen en we zijn dan ook in een prima verstandhouding uit elkaar gegaan.  Ik wil Robin en Marloes dan ook hartelijk danken voor de kans.  die ze mij gegeven hebben.  Op 1 juli maken  we hier nog een mooi feestje  van  met het hele team.”

nieuw kanttoor SCS (17)
Transport Heisterkamp als participant
“Met Heisterkamp Transport hebben we een uitstekende participant, die echt iets toevoegt aan ons bedrijf. Kijk alleen maar naar het juridische aspect en de kennis van buitenkantoren her en der in Europa. Heisterkamp is voor ons een extra buffer en vangnet en tevens kunnen wij  een beroep doen op hun vrachtwagens.  Daarnaast kan het best zo zijn dat we in hun kantoren elders in Europa een vestiging van SCS Logistics BV krijgen om onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn,” kijkt Erik Damink naar de toekomst. “Voorlopig draaien we echter op dezelfde voet voort als de afgelopen jaren.  We hebben een mooi team, die dit soms hectische  werk goed aan kan. Ons nieuwe kantoor is  een perfecte plek om ons logistieke werk te doen en het heeft een mooie uitstraling.  Het zit ons als gegoten, ‘Op Moat’ dus,” besluit een tevreden en tegelijkertijd ambitieuze Erik Damink.

foto’s Caspar Kouijzer en SCS Logistics BV

 

< Vorig / Volgende bericht >

Gerelateerde berichten

Drie Ootmarsumse bedrijven gezamenlijk in pand BAM Ootmarsum

Drie Ootmarsumse bedrijven gezamenlijk in pand BAM Ootmarsum

Het reeds anderhalf jaar leegstaande pand van de BAM in Ootmarsum krijgt een nieuwe invulling. Het p...

Lees verder >