Hyundai heeft de eerste zeven exemplaren van zijn XCIENT Fuel Cell-truck afgeleverd aan klanten in Zwitserland. De XCIENT Fuel Cell-truck is ’s werelds eerste zware vrachtauto met brandstofcel. Dit jaar worden er in totaal vijftig afgeleverd.
“De aflevering van deze trucks is nog maar het begin van de doorbraak van waterstof”, aldus In Cheol Lee. “We zijn van plan om ook de Noord-Amerikaanse en Chinese vrachtwagenmarkt te betreden en wereldwijd het gebruik van waterstof als schone energiedrager te stimuleren. Want waterstof biedt eindeloos veel mogelijkheden. Dat is ook één van de redenen dat de productiecapaciteit van deze Fuel Cell-trucks groeit naar 2000 stuks in 2021.”
China en Zwitserland lijken klaar voor waterstoftrucks
China wil in 2030 een miljoen waterstofvoertuigen op de weg hebben, aangezien de waterstofenergie in het land een enorme groei doormaakt en dus enorme mogelijkheden biedt. In China brengt Hyundai drie modellen van de brandstofceltruck op de markt: een in het middelzware segment in 2022, een zware truck in de jaren erna en een specifiek voor China ontwikkelde zware truck. Het doel is om in 2030 in totaal 27.000 trucks te hebben verkocht.
In Zwitserland is inmiddels een robuust waterstofecosysteem opgebouwd om de ondernemers die de zware waterstoftrucks gebruiken, te ondersteunen. Intussen zijn er ruim honderd waterstoftankstations in het land – waarmee niet alleen de vrachtwagens worden bediend maar ook de personenauto’s met brandstofcel. Hyundai wil ook andere partijen interesseren om deel te nemen in het waterstof-ecosysteem. Op basis van het succes in Zwitserland wil Hyundai – met partnerbedrijven – het systeem uitrollen in Nederland, Noorwegen, Duitsland en Oostenrijk.