Textgain zet opnieuw een grote stap vooruit in de strijd tegen haat en desinformatie op internet. De AI-spin-off van de Universiteit Antwerpen won in juni een prestigieuze competitie voor Europese AI-ontwikkelaars. Het bouwt nu, van begin af aan, een gloednieuw AI-instrument dat online haatspraak detecteert in alle officiële Europese talen. In de komende twaalf maanden wordt gewerkt aan CaLICO, het allereerste geavanceerde Large Language Model (LLM) wereldwijd dat haatspraak in alle officiële EU-talen herkent en verwerkt. Met dit gloednieuwe taalmodel, dat het bedrijf helemaal zelf ontwikkelt, wil Textgain op termijn de marktleider worden in meertalige haatspraakdetectie op basis van AI. CEO Guy De Pauw: “Grote taalmodellen, zeker de commerciële, weigeren om toxische taal te verwerken. Daardoor is het zo goed als onmogelijk om ze in te zetten om bijvoorbeeld haatspraak te verwerken. Wij bouwen nu from scratch een eigen taalmodel dat dit soort content wél kan verwerken, maar niet zelf produceert. Dit is uniek op de wereld. Daarmee maken wij het verschil.”
Winnaar Europese AI-wedstrijd
Textgain kreeg onlangs een stevige boost als één van de vier laureaten van de Large AI Grand Challenge, een prestigieuze competitie voor Europese AI-ontwikkelaars waaraan 94 internationale bedrijven deelnamen. Het won niet alleen 250.000 euro, maar ook zo’n 2 miljoen uur ontwikkeltijd op een Europese ‘supercomputer’. Daardoor kan het zijn nieuwe AI-modellen versneld trainen.
COO Redouan el Hamouchi: “In deze gedigitaliseerde wereld is er een groeiende behoefte aan geavanceerde tools om content te modereren. Meertaligheid is daarbij essentieel. We zijn daarom blij dat we onze toepassing versneld kunnen trainen, zodat die om kan met diverse talen en culturen binnen de Europese Unie.”
Internationale uitbreiding
Textgain koestert grote ambities. Komend jaar staat in het teken van de ontwikkeling van het AI-‘Hate Speech’-model, met een nominale waarde van enkele miljoenen euro. Met het oog op internationale uitbreiding legt het bedrijf zich daarna, als marktleider, toe op de verdere ontwikkeling van SaaS-toepassingen.
“We hebben een unieke positie in de verzadigde markt van AI-aanbieders. In de eerste plaats omdat we ons eigen taalmodel ontwikkelen, in plaats van voort te bouwen op bestaande AI-modellen. Hiermee positioneren we ons naast grote spelers zoals OpenAI, Google en Meta. Daarnaast onderscheiden we ons door onze academische benadering. We werken samen met beleidsmakers, veiligheidsdiensten, maatschappelijke organisaties en wetenschappers. Betrouwbaarheid en precisie gaan voor ons voor op generieke oplossingen en onrealistische beloftes”, vertelt Guy De Pauw.
Verantwoordelijk en ethisch
Textgain zet zich in om maatschappelijke problemen in kaart te brengen met behulp van AI-technologie. “De Europese Unie heeft daarvoor strenge normen bepaald”, stelt De Pauw. “De technologie moet transparant, uitlegbaar en ethisch zijn. Die waarden zitten in ons DNA. Het is de enige manier om mensen vertrouwen te geven in deze nieuwe technologie.”
El Hamouchi bevestigt: “Door onze hoge ambities zijn we ons bewust van onze enorme verantwoordelijkheid. Daarom doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat al onze processen voldoen aan de strengste ethische normen. We bouwen strenge processen in om de privacy te beschermen van iedereen.”