Gisteren is het Turfschip geplaatst langs het Almelo-Nordhornkanaal vlakbij de IJskuip te Denekamp. Op vrijdag 2 juli jl. is het verbrede fietspad geopend langs het kanaal. Het achterliggende doel van het fietspad is om een cultuurhistorische route te creëren langs het Almelo-Nordhornkanaal. De plaatsing van het Turfschip is hier een onderdeel van.
“Het Turfschip is een prachtexemplaar uit de 18e eeuw. Dankzij dit historische Turfschip kunnen wij toeristen en inwoners een cultuurhistorische route langs het Almelo-Nordhornkanaal bieden”, laat wethouder Benno Brand van de gemeente Dinkelland weten. “Zo zorgen wij dat er een historische belevenis wordt gecreëerd langs het Almelo-Nordhornkanaal”, vertelt Coen Dercksen, projectleider namens gemeente Dinkelland.
Geschiedenis van het Turfschip
In 1830 wilde burgemeester Roessingh Udink, door de aanleg van een kanaal naar Almelo, Denekamp verder ontsluiten. Koning Willem I (1813-1840) moedigde kanalenaanleg ten bate van de handel en de opkomende industrie aan. Meer dan 40 jaar werd er tevergeefs gesproken over kanalen in Twente en een verbinding met Duitse waterwegen.
Na de Duitse eenwording (1870) moest er een internationaal handelskanaal Twente-Duitsland komen. Het kanaal Almelo-Nordhorn (gegraven tussen 1884 en 1889) was het eerste deel. Pas in 1904 kwam er de gewenste aansluiting met Duitse waterwegen. Rond 1910 voeren er per dag gemiddeld vier passagierstrekschuiten en twee vrachtschepen door het kanaal. Het personenvervoer verdween al snel. Tot 1961 vervoerden vrachtschepen turf, zware bouwmaterialen of kunstmest naar Denekamp. Het kanaal, dit schip en de namen Vos, Keizer en Smit herinneren nog aan de Denekampse scheepvaart.
Over het grensoverschrijdende project Kanaal Allee Denekamp Nordhorn
Gemeente Dinkelland en Stadt Nordhorn ontwikkelen gezamenlijk een cultuurhistorische route die Denekamp en Nordhorn met elkaar verbindt. Het turfschip is hier een onderdeel van. De route geeft informatie over de geschiedenis van het kanaal en zijn omgeving. Dit gebeurt op bijzondere plekken door middel van tekstborden in het Engels, Duits en Nederlands. Voor de uitvoering van het project is geld beschikbaar gesteld door Interreg (een Europese subsidie voor grensoverschrijdende projecten).
Meer informatie over de andere activiteiten/deelprojecten langs de cultuurhistorische route, vindt u op www.dinkelland.nl/project-kanal-allee-denekamp-nordhorn.