Buurtbuslijn 592 rijdt 40 jaar van Weerselo naar Borne en vice versa ‘Rij sjiek voor een piek’

Op zaterdag 15 oktober in 1979 reed voor de eerste keer de Buurtbus van Weerselo naar Borne. Oud politieagent Heerink bestuurde de bus, waarin op dat moment een ‘groot’ aantal genodigden zat (niet meer dan acht), waaronder ook toenmalig burgemeester Schelberg van Weerselo.  De Buurtbus reed van Weerselo naar Saasveld en via Hertme naar Borne om daar te stoppen bij het station. Met deze eerste rit startte deze buurtbus lijnverbinding en waren ook Saasveld en Hertme met het openbaar vervoer bereikbaar. ‘Rij sjiek voor een piek’ was de slogan, waarmee deze buurtbusverbinding gepromoot werd.

Jan Snieders chauffeur van het eerste uur
Jubilaris Jan Snieders werd tijdens de bijeenkomst door voorzitter Gerard Borggreve hartelijk bedankt voor zijn 40-jarige inzet als chauffeur.  “Jan uit een globale berekening maak ik op dat je ruim 4000 uur en ongeveer 140.000 km in de buurtbus hebt gereden. En voor zover bij mij bekend schadevrij. Ik kon er in het archief althans niets van vinden. Voor die 40 jaar willen we jou hartelijk bedanken. Gezien jouw vitaliteit en leeftijd kun je nog vele jaren blijven rijden, zodat je misschien het vijftigjarig jubileum ook nog mag vieren.”


Oprichting
De eerste gesprekken tot oprichting dateren al vanaf april 1978 en deze werden namens de gemeente Weerselo gevoerd door wethouder Franken Volmerink. Deze werd ook voorzitter van het buurtbuscomité, een functie die hij 15 jaar heeft vervuld. In 1994 werd het voorzitterschap overgenomen door wethouder Damen en in 2000 door wethouder Temmink.
De gemeente was vele jaren nauw betrokken bij de buurtbusvereniging, en dat was bij de meeste buurtbusverenigingen het geval. Bij de buurtbusvereniging Weerselo was deze betrokkenheid wel heel groot. Belangrijkste spil in het geheel is Hetty Kosterink. Ruim 25 jaar heeft zij de organisatie verzorgd, zij regelde de financiën, deed de kaartjesverkoop, stelde het rooster op en was aanspreekpunt voor de chauffeurs. Als er ’n chauffeur niet kwam opdagen door ziekte of anderszins regelde zij vervanging, waarbij soms de gemeentebode werd ingeschakeld om een aantal uren te rijden.

In aantal maar ook in samenstelling van deze chauffeursgroep is veel verandering gekomen. Van de 55 zijn er nu nog vier dames welke regelmatig achter het stuur zitten. In 1986 waren het er 20 van de 63.
Sinds de gemeentelijke herindeling in 2001 werd de gemeentelijke betrokkenheid geleidelijk afgebouwd, in 2005 pakte Gerard Borggreve de voorzittershamer op en bestond het gehele bestuur uit chauffeurs/vrijwilligers.

Uitbreiding van de route en nieuwe Buurtbuslijnen
De eerste vijf jaar werd alleen de route naar Borne gereden, en werden er 67.616 passagiers vervoerd waarbij 585.849 km. werd gereden. 3 juni 1985 kwam de route Weerselo-Deurningen Hengelo erbij samen met deze lijn kon men op 18 juni 1986 al de 100.000ste passagier noteren. En tien jaar later op 26 januari reeds de half miljoenste.

Dit tevens ook doordat op zaterdag 5 Januari 1990 lijn Ootmarsum-Reutum-Weerselo-Rossum erbij was gekomen. Deze lijn werd mede op verzoek van de buurtschapsraad van Agelo en Reutum in het leven geroepen. Door de vier burgemeesters, n.l. van Ootmarsum, Denekamp, Tubbergen en Weerselo werd deze lijn destijds officieel in gebruik genomen.

Door invoering  studenten OV-chipkaart  op 1 januari 1991 nam het aantal passagiers dusdanig toe dat op 6 sept. 2001 750.000 passagier genoteerd werd.

Met name op de lijn naar Hengelo was het passagiersaanbod dusdanig groot dat regelmatig met twee busjes werd gereden en tijdens de piekuren reed een aantal jaren een grote bus achter de buurtbus aan. Op 15 juli 2001 werd deze lijn als buurtbuslijn opgeheven en weer volledig door een grote bus gereden.

De grote passagiersaantallen op de andere lijnen werd geleidelijk aan minder, doordat ouderen steeds langer zelfstandig mobiel blijven en de jongeren steeds eerder over een eigen auto beschikken.

Wel mocht de Buurtbusvereniging Weerselo op 10 april vorig jaar de één miljoenste passagier verwelkomen.

Daardoor kan men concluderen dat de buurtbus nog steeds een onmisbare schakel is in het openbaar vervoer.

De voorzitter sprak zijn dank uit naar de Provincie Overijssel, en naar Syntus/Keolis, waarvan het bestuur  een financiële jubileumbijdrage mocht ontvangen om aan dit jubileum extra aandacht te kunnen besteden.

Tijdens de bijeenkomst ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan waren tal van genodigden aanwezig, waaronder  mevrouw Vogel Concessiemanager van de buurtbussen in Overijssel. Wethouder Blokhuis van de Gemeente Dinkelland en wethouder Velten van de gemeente Borne

Henk Rensink coördinator van de Twentse buurtbusverenigingen, namens Syntus dat nu verder is gegaan  onder de naam van Keolis.  Jos Bekhuis en Frans Meinders van de gelijknamige garages welke zorgen voor het onderhoud van de buurtbussen.
Gerard Borggreve verwelkomde hen hartelijk, maar bedankt ook de vele vrijwilligers, die al die jaren het hart van de Buurtbus zijn geweest om deze bestaansrecht te blijven geven.

Foto’s Caspar Kouijzer

 

< Vorig / Volgende bericht >

Gerelateerde berichten

Buurtbusverenigingen doen mee met Rabo ClubSupport

Buurtbusverenigingen doen mee met Rabo ClubSupport

De Buurtbusverenigingen Buurtbus Weerselo e.o. en Buurtbus Denekamp-Ootmarsum , welke beide bankiere...

Lees verder >
CDA Dinkelland vraagt alternatief voor stilstaande buurtbussen

CDA Dinkelland vraagt alternatief voor stilstaande buurtbussen

De CDA-fractie in Dinkelland vraagt het college hoe lang de buurtbussen stil blijven staan en of er ...

Lees verder >
Na 37 jaar moet lijn 592 en 599 verder zonder Johan Nijland

Na 37 jaar moet lijn 592 en 599 verder zonder Johan Nijland

Johan Nijland uit Weerselo is na ruim 37 jaar gestopt als buurtbuschauffeur op lijn 592 en 599. Op v...

Lees verder >