Het lijkt of de nieuwe dirigent van het gemengd zangkoor Ootmusica al jaren dit koor onder zijn leiding heeft. Op deze dinsdagavond in januari is het echter nog maar de tweede keer dat Carlo van den Beld het zangkoor dirigeert. De klik is zichtbaar aanwezig en dat voelt van beide kanten goed. De dirigent, woonachtig in Lonneker, is de opvolger van de vorig jaar plotseling overleden Frans Heijdemann. Henk Hulshof, oud dirigent van het Ootmarsumse koor, heeft Ootmusica in het laatste half jaar van 2015 uit de nood geholpen. In die tussen tijd is het koor op zoek gegaan naar een nieuwe muzikaal leider en die zoektocht kreeg in november een succesvol einde.
En dus staat Carlo van den Beld in het nieuwe jaar voor het koor en voorziet hen wekelijks op de dinsdagavond van nieuwe muziekstof en om ze klaar te stomen voor concerten en optredens.
Kennismaking
De eerste kennismaking met het koor verliep via Facebook. “Eén van de koorleden postte een bericht op mijn FB pagina dat het koor Ootmusica op zoek was naar een dirigent. Vervolgens belde voorzitter Benny Bolk mij en hebben we een afspraak gemaakt voor een kennismaking en een proefdirectie. Tijdens het kennis maken nodigde dirigent Henk Hulshof mij uit om tijdens de repetitie het koor te begeleiden en zat ik 5 minuten na binnenkomst al achter de piano. Dat viel volgens mij wel in de smaak en ook de proefdirectie gaf de zangvereniging en het bestuur blijkbaar voldoende vertrouwen om mij als hun nieuwe dirigent te kiezen. Ik heb er ontzettend veel zin in en het lijkt me erg leuk om met dit koor aan de slag te gaan,” vertelt de nieuwe dirigent.
Muzikale achtergrond
Carlo van den Beld is al op jonge leeftijd de muziekwereld ‘ingerold’. Niet in eerste instantie als dirigent, maar als organist. Dat had veel te maken met zijn vader, want die is zijn hele leven organist geweest. “Als kind nam hij me mee naar de kerk waar hij orgel speelde. Op die manier leerde ik het instrument al vroeg kennen en hielp ik mijn vader als registrant en dus bediende ik de registers van een pijporgel. Dan komt er ook een moment in je leven dat ik het grote orgel in de Plechelmus, waar mijn vader vaak speelde, mocht bespelen. Mijn studie piano/orgel volgde ik aan de conservatoria in Zwolle en Arnhem. Ik was net 18 toen ik mijn eerste baan als organist kreeg in een kerk in Enschede. Dan krijg je automatisch te maken met koren en op de momenten dat een dirigent er niet is, dan neem je het over. Op die manier maakte ik kennis met het dirigeren en het begon steeds meer te kriebelen en ik begon het ook echt leuk te vinden. Dat leidde er toe dat ik een aantal koren, onder meer in Losser, onder mijn hoede kreeg. Als je één koor hebt, dan rol je al heel gauw de dirigentenwereld in,” lacht Carlo van den Beld.
Naast dirigent van meerdere koren is hij ook muziekleraar en heeft hij een muziekstudio aan huis. Een andere grote hobby van Carlo van den Beld is om samen met zijn neef Lex Lubbers op te treden. “Lex komt uit de jazzwereld en ik natuurlijk meer uit de klassieke hoek. We hebben elkaar echter gevonden en dat is eigenlijk wel heel bijzonder, omdat we vanuit andere disciplines muziek beoefenen en beleven. Het is echter heel goed mogelijk om jazz te spelen op een kerkorgel en dat samen met een sopraansaxofoon maakt het een feest om dit te doen. Een aantal keren per jaar treden we dan ook op, onder meer in mijn woonplaats Lonneker en dat zijn echt hele leuke concerten om te geven,” vertelt de dirigent.
Met Ootmusica wacht een nieuwe uitdaging, die hij met beide handen heeft aangegrepen. “De eerste maanden zullen we aan elkaar moeten wennen en leer ik het koor natuurlijk steeds beter kennen. Momenteel zijn we bezig om toe te werken naar Pasen en we verlenen op Goede Vrijdag onze medewerking in de viering in de kerk en dat doen we met de Meezing Mattheüs. Verder heb ik mijn connecties in Zuid Twente en daar wil ik graag met het koor optredens verzorgen. Het is weer een ander gedeelte van Twente dan ze gewend zijn en dat kan alleen maar verfrissend werken. Misschien brengen we op den duur wel kleine Oratoria en wat mij zeker aanspreekt is de geschiedenis van de Kerstmelodieën om aan de hand van de muziek het geboorteverhaal van Jezus te vertellen en daarbij gebruik te maken van ‘oude en jonge’ Kerstmuziek. Wat dat betreft zijn er op muzikaal gebied heel veel mogelijkheden om samen en in overleg met het koor iets te doen. Dat zijn allemaal nog toekomstwensen. Eerst maar eens goed aan elkaar wennen. Ik vond het wel mooi dat de voorzitter aan het einde van de tweede repetitie aangaf dat hij het idee had dat ’t wel lekker liep tussen het koor en mij. Er werd driftig geknikt en deze positieve reacties sterken mij alleen maar dat zowel Ootmusica als ik de juiste keuze hebben gemaakt,” besluit Carlo van den Beld.