‘CDA: Appen met gemeenten Dinkelland en Tubbergen’

Inwoners van Dinkelland en Tubbergen kunnen binnenkort een vraag aan de gemeenten appen: Tenminste dat stellen de CDA-fracties van beide gemeenten voor. ‘’Maar ook de gemeente kan informatie appen, bijvoorbeeld over wegwerkzaamheden en gemeentenieuws naar specifieke doelgroepen of geïnteresseerden’’, vinden CDA-raadsleden Jasper Oude Vrielink en Marc Smellink.

Steeds vaker gebruikt
Steeds vaker gebruiken gemeenten WhatsApp als laagdrempelige manier van communicatie met inwoners. ‘’Naast de gebruikelijke manieren zoals contact via de website, telefoon of een bezoek aan het gemeentehuis, is WhatsApp een gebruiksvriendelijk kanaal voor het verlenen van vlotte service’’, stellen de jonge raadsleden. ‘’We hopen dat de drempel tussen jongeren en de gemeente wordt verlaagd. Daarnaast gebruiken ouderen steeds vaker WhatsApp.’’ De CDA-fracties vinden dat de dienstverlening zo dicht mogelijk moet aansluiten bij de wensen van inwoners en bij de communicatiemiddelen die veel worden gebruikt. WhatsApp blijft het populairste kanaal onder de sociale media. In 2020 maakten ruim 12,1 miljoen Nederlanders gebruik van dit communicatiemiddel.

Vragen en efficiënte doorverwijzing
Inwoners kunnen WhatsApp gebruiken voor het stellen van vragen en efficiënte doorverwijzing. Het medium kan ook worden ingezet voor de verspreiding van informatie als wegwerkzaamheden, bouwplannen en gemeentenieuws naar specifieke doelgroepen, locaties of belangstellenden. ‘’We verwachten dat het medium beperkte extra kosten met zich meebrengt, omdat het eenvoudig toegevoegd kan worden aan de huidige communicatie van de gemeente’’, aldus Oude Vrielink en Smellink.

De vragen van het CDA
Op grond van het reglement van orde van de raad hebben wij de volgende vragen over het appen met de gemeenten Dinkelland en Tubbergen.

Steeds vaker gebruiken gemeenten WhatsApp als laagdrempelige manier van communicatie met inwoners. Naast de gebruikelijke manieren zoals contact via de website, telefoon, sociale media of een bezoek aan het gemeentehuis, is WhatsApp een gebruiksvriendelijk en ideaal kanaal voor het verlenen van vlotte service. WhatsApp blijft het populairste kanaal onder de sociale media, blijkt uit onderzoek van Newcom . In 2020 maakten ruim 12,1 miljoen Nederlanders gebruik van dit communicatiemiddel.

Op 4 januari 2021 werd bekend dat gemeenten weer gebruik mogen maken van WhatsApp For Business2. Vanaf half januari 2021 kunnen gemeenten een aanvraag voor een licentie indienen. Inwoners gebruiken WhatsApp voor het stellen van vragen en efficiënte doorverwijzing. Het medium kan ook ingezet worden voor de verspreiding van informatie als wegwerkzaamheden, bouwplannen en gemeentenieuws naar specifieke doelgroepen, locaties of belangstellenden. We verwachten dat het medium beperkte extra kosten met zich meebrengt, omdat het eenvoudig toegevoegd kan worden aan de huidige webcaremodules en communicatiesoftware.

Onderhavige schriftelijke vragen worden in Dinkelland en Tubbergen ingediend. Dit met als doel een bredere aanpak in beide gemeenten.

 

  1. In hoeverre is het college bereid om WhatsApp naast de huidige communicatiemiddelen in te zetten?

 

  1. Op welke wijze denkt het college WhatsApp te kunnen inzetten? Denk daarbij aan passieve informatievoorziening (beantwoorden van vragen) en/of actieve informatievoorziening (berichten versturen naar geïnteresseerde inwoners).

 

  1. In hoeverre en op welke termijn is het college bereid om het gebruik van communicatiemiddelen te evalueren en de gemeenteraad hierover te informeren?

< Vorig / Volgende bericht >

Gerelateerde berichten

Gemeente maakt prijsafspraken voor starters na vragen CDA

Gemeente maakt prijsafspraken voor starters na vragen CDA

De gemeente Dinkelland gaat zo veel mogelijk prijsafspraken met particuliere projectontwikkelaars ma...

Lees verder >
Kwaliteit busvervoer ondermaats: CDA stelt vragen

Kwaliteit busvervoer ondermaats: CDA stelt vragen

Uitgevallen bussen, wachtende reizigers en weinig informatie. De reden? Personeelstekorten en stijge...

Lees verder >
Onkruid tussen de stoeptegels: ‘Geen visitekaartje gemeente Dinkelland’

Onkruid tussen de stoeptegels: ‘Geen visitekaartje gemeente Dinkelland’

Het beheer van de openbare ruimte, zoals het maaien van de gazons en het bestrijden van onkruid, laa...

Lees verder >