CDJA Overijssel dient tijdens het CDJA-congres op 22 november een resolutie in omdat zij vinden dat de verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk aan banden gelegd moet worden. De indieners van deze resolutie roepen op dat het voor gemeentes gemakkelijker en aantrekkelijker moet worden om te kiezen voor de invoering van de JA-sticker voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. ‘’In een tijd waarin veel aandacht is voor het nemen van duurzame maatregelen, is het een goede stap te stoppen met het verspreiden van vele kilo’s aan ongeadresseerd reclamedrukwerk’’, aldus de indieners.
Een JA-sticker zorgt ervoor dat folders en flyers alleen bezorgd mogen worden als er een JA-sticker op de brievenbus is geplakt of als deze geadresseerd bezorgd wordt, zoals nu al in Amsterdam gebeurt en vanaf januari 2020 ook in Utrecht zal gaan gelden. Uit onderzoek blijkt dat er hierdoor minder energie voor productie en transport en daarnaast wordt onnodig papier- en inktgebruik voorkomen.
Op dit moment ontvangt 74 procent van de Nederlandse huishoudens ongeadresseerd reclamedrukwerk. Ongeadresseerd reclamedrukwerk kost jaarlijks ongeveer 32 kilogram papier per huishouden. Met het invoeren van de JA-sticker wordt dit papier dus uitgespaard voor huishoudens die dit niet wensen te ontvangen. ‘’Er zijn vele andere mogelijkheden dan reclamefolders om op de hoogte te zijn van aanbiedingen’’, stellen de indieners. CDJA Overijssel merkt wel op dat de maatregel niet ten koste mag gaan van (lokale) informatievoorziening door wijk- of dorpskranten.
Hannah Borkhuis gaat de resolutie namens vele Overijsselse leden indienen, onder andere voor de afdelingen Zwolle, IJsseldelta en Twente.