Een buskaartje kopen met contant geld is op veel plaatsen niet meer mogelijk. Het CDA vindt dat dat anders moet. Woordvoerder Verkeer en Vervoer Bart van Moorsel heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het provinciebestuur. “Niet iedereen beschikt over een ov-chipkaart, zoals bijvoorbeeld mensen die niet goed mee kunnen komen in de digitale wereld. Ook voor hen moet het makkelijk zijn om een buskaartje te kunnen kopen. Er moeten voldoende verkooppunten zijn, waar je met contant geld een kaartje kunt kopen.”, aldus Bart van Moorsel. Wat het CDA betreft moet het aantal verkooppunten worden op geschroefd.
Toeristen
Het CDA vind dat Overijssel ook moet nadenken over de mogelijkheden om buskaartjes makkelijker beschikbaar te maken voor toeristen. Anita Vetker-Kerssies, gemeenteraadslid van CDA Hardenberg, bracht recent zelf mensen naar hun bestemming in Slagharen. Ze liepen langs de weg, omdat ze met contant geld nergens een buskaartje hadden kunnen kopen. “In het buitenland is het heel gebruikelijk om via een app op je smartphone een kaartje te kopen. Als we dit in Overijssel kunnen aanbieden aan toeristen, komt dat de gastvrijheid van de provincie ten goede. Dat past bij een provincie waar toerisme zo belangrijk is voor de economie. Wij vinden dat het niet kunnen kopen van een buskaartje, niet de reden mag zijn dat je niet met de bus gaat in Overijssel, vandaar de vragen” licht Van Moorsel verder toe.
Veiligheid buschauffeurs
Van Moorsel: “Het CDA is het ermee eens dat er in de bussen zelf niet meer met contant geld betaald kan worden. De veiligheid van de chauffeurs is natuurlijk erg belangrijk. Er moeten wel wat het CDA betreft meer plekken komen waar een buskaartje met contant geld gekocht kan worden. Ook de technologisch ontwikkelingen worden in het Overijssels openbaar vervoer nog niet volledig benut. Ik ben benieuwd naar de reactie op mijn vragen. Ik hoop dat we aan de hand van de reactie van de provincie een stap kunnen zetten en dat buskaartjes op meer plekken en makkelijker beschikbaar komen.”
Aan de voorzitter van Provinciale Staten van Overijssel
Het college wordt verzocht de volgende artikel 59-vragen schriftelijk te beantwoorden:
Het CDA vindt het belangrijk dat het openbaar busvervoer toegankelijk is voor iedereen en dat reizigers niet worden belemmerd bij de aanschaf van kaartjes (vervoersbewijzen). Anderzijds moet de veiligheid van de chauffeurs worden gewaarborgd en is om het om die reden begrijpelijk dat de het kopen van (losse) kaartjes in de bus niet meer kan. Ook is het voor een Gastvrij Overijssel van belang dat toeristen uit binnen- en buitenland, die gebruik willen maken van het uitstekende openbaarvervoersnetwerk in Overijssel, verschillende klantvriendelijk alternatieven worden aangeboden voor het betalen van de rit. Maar ook moeten reizigers ruime mogelijkheid houden buiten de bus te betalen met contant geld en niet worden verplicht een ov-chipkaart, pinpas, creditcard of smartphone te hebben.
Het CDA heeft daarom de volgende vragen over de mogelijkheden om kaartjes te kopen door reizigers in Overijssel.
- Op treinstations in Overijssel kunnen treinkaartjes worden gekocht bij kaartautomaten van Blauwnet. Waarom is het niet mogelijk om bij deze automaten ook buskaartjes te kopen? Bent u bereid dat in de toekomst mogelijk te maken, zo ja wanneer? Zo nee, waarom niet?
2 De NS biedt de mogelijkheid aan reizigers om via internet een treinkaartje te kopen inclusief het natransport per bus. Dit is echter nu alleen mogelijk voor bestemmingen in Brabant en de regio Arnhem Nijmegen. Waarom is dat nu niet mogelijk voor bestemmingen in Overijssel zoals Giethoorn, Slagharen, Hellendoorn, etc? Bent u bereid dat te onderzoeken en afspraken te maken met NS en vervoerders in Overijssel om dat mogelijk te maken?
3. Het is op veel bus- en treinstations in Overijssel niet mogelijk om met contant geld een buskaartje te kopen. Inmiddels is dat in de bussen van Syntus en Arriva ook niet meer mogelijk. Bent u bereid te onderzoeken of het mogelijk is automaten te plaatsen of bestaande geschikt te maken voor het betalen met contant geld op die plaatsen, bijvoorbeeld in Hardenberg, waar dat nu niet mogelijk is?
4. Het aantal verkooppunten voor buskaartjes in Overijssel is beperkt, zie https://www.syntusoverijssel.nl/vervoerbewijzen/betalen/voorverkooppunten. In veel dorpen en steden in Overijssel is dat nu überhaupt niet mogelijk. Bent u bereid zich in te spannen, nu betalen in de bus met contant geld niet meer mogelijk is, om dit aantal verder uit te breiden? Wat is de daarbij de planning en de doelstelling van het aantal verkooppunten in Overijssel?
5. In veel landen is het mogelijk een kaartje voor de bus met een smartphone per app of SMS te kopen (zie bijvoorbeeld https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijzen/ticket-op-gsm/ . Met name voor buitenlandse reizigers, die dat in hun eigen land gewend zijn, is dat zeer handig. Waarom is dat nu niet mogelijk in Overijssel? Bent u bereid dat binnenkort mogelijk te maken? Zo ja, wanneer verwacht u dit in Overijssel te introduceren?