Cliënten positief in cliëntervarings onderzoek in de gemeente Dinkelland

Het cliëntervaringsonderzoek is een onderzoek dat jaarlijks terugkeert bij gemeenten. In 2016 heeft het eerste onderzoek plaatsgevonden dat ging over 2015.  De cijfers van de gemeente Dinkelland over 2016 zijn bekend en hierin is te zien dat ze zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dit houdt in dat de cliënten tevredener zijn dan in 2015.

 

Bijna 900 inwoners met een indicatie die onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) valt zijn aangeschreven om mee te doen met het onderzoek. Meer dan 50% van de cliënten hebben gereageerd. Hierbij is tevredenheid geuit over onder andere de kwaliteit van ondersteuning, het contact met de gemeente en dat er in gezamenlijkheid naar oplossingen wordt gezocht. Wethouder Ilse Duursma is blij met de resultaten: “de cijfers zijn goed en daar ben ik blij mee. Dat het onderzoek jaarlijks terugkeert is ook fijn. Hierdoor kunnen we de jaren met elkaar vergelijken en is te zien dat de cijfers beter zijn ten opzichte van vorig jaar.” Ook is er een onderzoek gestuurd naar cliënten met een indicatie vanuit de Jeugdwet. De resultaten van dit onderzoek zijn indicatief vanwege een wat lagere respons. De resultaten laten zien dat ook deze groep tevreden is met het contact met de gemeente, dat de ingezette hulp zorgt dat ze zich ook daadwerkelijk beter voelen en het gedrag van de cliënten verbeteringen laat zien.

 

Samenwerking van belang

Er is veel verandert in de zorg vanaf 2015, voor de gemeente, voor de inwoner en de ondersteunende organisaties. “Dat de cijfers goed zijn betekent dat we het met elkaar goed hebben georganiseerd. Samen met de aanbieders van zorg en het voorliggend veld”, vertelt Duursma. Het voorliggend veld binnen de gemeente is het georganiseerde ondersteunende aanbod in de gemeente Dinkelland dat vrij toegankelijk is. Hiervoor is geen indicatie of besluit van gemeente of huisarts nodig is. Dit heeft ook betrekking op ondersteuning door inwoners en die vrijwilligers organiseren.

 

Overzicht aanbieders en voorliggend veld

De gemeente Dinkelland heeft voor verscheidene hulpvragen een overzicht opgesteld met organisaties die daarop een antwoord kunnen geven. Dit hebben ze samen met de gemeente Tubbergen gedaan. Op www.socialekaartdinkellandtubbergen.nl staan de organisaties die binnen de gemeente Dinkelland en Tubbergen hulp kunnen bieden. Voor het antwoord op een hulpvraag kunt u ook altijd terecht bij het Team Ondersteuning en Zorg van de gemeente Dinkelland op telefoonnummer: 0541-854100 of per e-mail op: zorg@dinkelland.nl.

< Vorig / Volgende bericht >

Gerelateerde berichten

Jongeren uit de schulden, in de maatschappij

Jongeren uit de schulden, in de maatschappij

Teveel jongeren worden in hun toekomstperspectief belemmerd door schuldenproblematiek. Hierdoor verl...

Lees verder >
Een sluitende begroting 2025, met een “dunne” meerjarenbegroting

Een sluitende begroting 2025, met een “dunne” meerjarenbegroting

De begroting 2025 van de gemeente Dinkelland is sluitend, maar vanaf 2026 wordt het financieel persp...

Lees verder >
Verzilverlening voor toekomstbestendig en duurzaam wonen in Dinkelland

Verzilverlening voor toekomstbestendig en duurzaam wonen in Dinkelland

De gemeente Dinkelland biedt huiseigenaren een mogelijkheid om hun woning aan te passen naar een lev...

Lees verder >