De colleges van Dinkelland en Tubbergen leggen de eerste ontwerpbegroting van de werkorganisatie Tubbergen-Dinkelland ter kennis name voor aan beide gemeenteraden. De ontwerpbegroting gaat over de bedrijfsvoering van de nieuwe ambtelijke organisatie die straks werkt voor de twee zelfstandige gemeenten.
De ambtelijke organisaties van beide gemeenten worden vanaf1 januari 2013onder gebracht in één gezamenlijke werkorganisatie Tubbergen-Dinkelland. Deze nieuwe werkorganisatie voert de volledige bedrijfsvoering uit voor de gemeenten Tubbergen en Dinkelland. De gemeenten Tubbergen en Dinkelland blijven zelfstandig bestaan. Vanzelfsprekend blijven beide gemeenten ieder jaar ook zelfstandig een gemeentelijke begroting presenteren. De afzonderlijke gemeentelijke begrotingen worden vastgesteld door de afzonderlijke gemeenteraden.
Ontwerpbegroting werkorganisatie Tubbergen-Dinkelland
De ontwerpbegroting van de werkorganisatie Tubbergen-Dinkelland gaat over de bedrijfsvoering die voor de gemeenten Tubbergen en Dinkelland wordt uitgevoerd. De gemeenten Dinkelland en Tubbergen delen de kosten voor de bedrijfsvoering. Hieronder vallen bijvoorbeeld kosten van het personeel en de zaken die de gemeenten nodig hebben om hun werk te kunnen uitvoeren (zoals huisvesting en ICT). De ontwerpbegroting wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraden en ter vaststelling aangeboden aan het algemeen bestuur van de werkorganisatie. Beide gemeenteraden kunnen op de ontwerpbegroting een zienswijze indienen.
Bestuur werkorganisatie Tubbergen-Dinkelland
De nieuwe werkorganisatie Tubbergen-Dinkelland heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. Beide collegesvan burgemeester enwethouders vormen samen zowel het algemeen als het dagelijks bestuur. Tubbergen en Dinkelland hebben in het bestuur evenveel zeggenschap. Ieder jaar wisselt het voorzitterschap. Het eerste jaar is de burgemeester van Tubbergen voorzitter.
Kracht van noaberschap
Burgemeester Stegers als voorzitter van het dagelijks bestuur van de GR licht de eerste ontwerpbegroting toe:” We zijn trots op deze begroting: het is het resultaat van de kracht van beide organisaties. Een prachtig voorbeeld van hoe noaberschap kan leiden tot successen. De medewerkers van beide organisaties hebben zich enorm ingezet om op1 januari 2013één ambtelijke organisatie te hebben staan, die werkt voor twee zelfstandige gemeenten. Beide colleges hebben het volste vertrouwen in een krachtig samenwerkingsverband. Samenwerken levert degemeente Dinkellanden de gemeente Tubbergen flinke voordelen op. Door samen te werken leveren beide gemeenten meer kwaliteit en een betere dienstverlening. Bovendien kunnen we door samen te werken binnen vijf jaar structureel 2,3 miljoen euro per jaar besparen.”
Dienstverlening
nwoners of ondernemers van degemeente Dinkellanden de gemeente Tubbergen, kunnen blijven rekenen op goede dienstverlening van hun eigen gemeente. Nu en in de toekomst. Sterker nog, de gemeenten kunnen door samen te werken de dienstverlening nog verder verbeteren. Zo worden bijvoorbeeld meer producten volledig digitaal afgehandeld en vergunningsaanvragen, brieven en klachten sneller behandeld. Ook is de wachttijd aan balies en aan de telefoon straks korter. Inwoners en ondernemers kunnen met (aan)vragen en voor gemeentelijke producten natuurlijk gewoon terecht bij het eigen gemeentehuis. En wellicht in de nabije toekomst ook in het andere gemeentehuis als dat voor de inwoners beter uit komt. Gemiddeld genomen moet de kwaliteit van de dienstverlening over de volle breedte met minimaal 10% worden verhoogd.
Besluitvorming
De ontwerpbegroting van de werkorganisatie Tubbergen-Dinkelland wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraden. De raden behandelen de begroting op maandag 5 november (Tubbergen) en dinsdag 6 november (Dinkelland) en kunnen daarbij zienswijzen indienen. Vaststelling van de begroting gebeurt door het algemeen bestuur van de werkorganisatie Tubbergen-Dinkelland op donderdag8 november 2012.