Conferentie NoordRijn Westfalen en vier Nederlandse provincies  

 

De Duitse deelstaat NoordRijn-Westfalen (NRW) en de Nederlandse provincies Gelderland, Limburg, Overijssel en Noord-Brabant willen het grensoverschrijdend verkeer verbeteren. Deze vijf partners leggen zich daarbij vooral toe op het personenvervoer per spoor. Vandaag ondertekenden zij een samenwerkingsovereenkomst die het belang hiervan onderstreept.

Al meer dan tien jaar werken we succesvol samen in gezamenlijke projecten met de Nederlandse partners, legt NRW-Minister van Verkeer Michael Groscheck uit, bij de ondertekening van de gezamenlijke verklaring over de samenwerking. “Deze succesvolle samenwerking‘ willen wij voorzetten en graag verder uitbouwen. We vinden bij onze buren immers vaak creatieve oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken.”

Conny Bieze, gedeputeerde Mobiliteit en Logistiek van de Provincie Gelderland voegt toe: “Door de goede samenwerking in de afgelopen jaren hebben we nu al beter internationaal treinverkeer en stemmen we wegwerkzaamheden op elkaar af.  Deze succesvolle samenwerking zetten we voort aan beide zijden van de grens.”
Bert Boerman, gedeputeerde mobiliteit en water provincie Overijssel: “We hebben de reistijd per trein vanuit Zwolle via Enschede naar Munster/Dortmund met ongeveer 25 minuten ingekort. We komen dus letterlijk dichter bij elkaar. Naast deze bestaande verbinding gaan we in december 2017 van start met de nieuwe verbinding tussen Hengelo-Rheine-Bielefeld. Het nieuwe materieel is geschikt voor zowel het Nederlandse als Duitse spoorsysteem. Dit levert reistijdwinst op. Dat is goed voor de grensoverschrijdende werkgelegenheid en recreatie, maar het stimuleert ook de bereidheid tot studeren over de grens.”
Er stonden drie thema’s centraal tijdens deze gezamenlijke verkeersconferentie:

1. De fiets speelt zowel in Nederland als aan Duitse zijde een grote rol. Zo wordt er flink wat kennis en ervaring gedeeld over snelfietsroutes. Nederland heeft hier goede ervaringen mee. In Noordrijn-Westfalen wordt het voorbeeld van de snelfietsroute RS1 genoemd. Dit is een meer dan 100km lange, directe en comfortabele fietsverbinding die steden in het Ruhrgebied met elkaar verbindt. Daarnaast wordt nagedacht om in de toekomst de fietssnelweg F35 vanuit Overijssel door te trekken naar Duitsland.
2. Voor wat betreft het verkeer per spoor hebben de partners een gezamenlijke railagenda vastgesteld. Deze agenda heeft tot doel om de lange afstandsverbindingen, maar ook om het regionale verkeer, te verbeteren. Het gaat hier onder andere om de verbindingen van Eindhoven naar Düsseldorf en Aken, de drielandentrein Luik-Maastricht-Aken, de internationale verbinding van Amsterdam naar Berlijn en de nieuwe verbinding voor het interregionale vervoer tussen Bielefeld en Hengelo. Daarnaast is een proefproject voor klantvriendeljke grenoverschrijdende tarieven en tickets gepland. Een positief resultaat van de reeds bestaande samenwerking werd gedeeld: vanaf de zomer van 2017 rijdt de nieuwe regionale treinverbinding RE19 vanuit Düsseldorf elk uur naar Arnhem.
3. Ook op het gebied van Mobiliteits- en verkeersmanagement willen de partners meer samenwerken en kennis uitwisselen. Belangrijkste agendapunt hierbij is een meer efficiënte organisatie van mobiliteit en verkeer. Dat betekent het beter benutten van de bestaande infrastructuur. En het stimuleren van werkgevers en werknemers tot andere, milieuvriendelijke en duurzame vervoerswijzen.

De Duits-Nederlandse regio langs de Rijn, Waal en Maas is van oudsher nauw met elkaar verbonden / verknoopt. Meer dan 30.000 werknemers pendelen dagelijks van en naar het buurland. Het goederenverkeer van en naar de Noordzeehavens is zowel voor Noordrijn-Westfalen als voor Nederland van groot belang. Mede daarom krijgt de doorontwikkeling van verbindingen per spoor, over de weg en het water van beide kanten van de grens hoge prioriteit.

 

 

 

< Vorig / Volgende bericht >