Contouren rotonde Dusinksweg goed zichtbaar

Eindelijk is het dan zover. De eerste fase, om de Dusinksweg een stuk veiliger te maken,  is in werking gesteld. Momenteel is aannemer van Gelder  bezig om de rotonde aan te leggen aan de Rossumerstraat. Aangezien de aansluiting tussen de Dusinksweg en de Rossumerstraat verplaatst wordt, heeft dat nog geen grote gevolgen voor het doorgaande verkeer.  Daarnaast zorgen verkeersregelaars, als dat nodig is,  voor het vlot en veilig doorstromen van het verkeer.  Als iedereen zich aan de aanwijzingen houdt van deze verkeersregelaars dan is een dergelijke doorstroming ook goed mogelijk.
Nieuwe rotonde 1

Het uitgangspunt om de Dusinksweg aan te pakken heeft alles te maken met het vergroten van de veiligheid voor het gemotoriseerde verkeer en fietsers. De gemeente denkt, op basis van onderzoek,  dat als fase 1 en fase 2 zijn afgerond per dag  900 auto’s meer op dit traject zullen rijden met in totaal 2500 motorvoertuigen per etmaal.
Tekening eerste fase Dusinksweg

Vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein de Mors en de N736 richting Rossum rijdt nu langs het centrum via de Oldenzaalsestraat – Almelosestraat – Nieuwe Almelosestraat – Rondweg – Denekamperstraat naar de Mors. Nadat ook de tweede fase is gerealiseerd biedt het opwaarderen van de Dusinksweg de mogelijkheid voor het vrachtverkeer een alternatieve route te bieden waardoor het centrum wordt ontlast.
De Dusinksweg wordt een weg met een breedte van 6.00 meter. Aan weerszijden van de weg wordt een bermverharding toegepast om ervoor te zorgen dat er voldoende verhardingsbreedte aanwezig is wanneer twee grote voertuigen (landbouwvoertuig of vrachtverkeer) elkaar willen passeren. Om te voorkomen dat de bochten worden afgesneden er onnodig gebruik wordt gemaakt van de bermverharding worden de bochten in banden gezet en de bochtverbreding in asfalt uitgevoerd. Naast de rijbaan komt een tussenberm van 1.50 meter en daarnaast een vrij liggend fietspad van 3.00 meter.
Het kruispunt Timmusweg-Dusinksweg wordt heringericht om de verkeersveiligheid te verbeteren. Er wordt hier uitgegaan van kruisende fietsbewegingen. Om de fietsers veilig te laten oversteken en de kruispunten herkenbaar te maken voor het gemotoriseerd verkeer op de Dusinksweg worden middengeleiders in de hoofdrijbaan van de Dusinksweg toegepast. Het deel van de Dusinksweg ten oosten van het kruispunt wordt in zuidelijke richting verplaatst. Op deze wijze wordt de overzichtelijkheid van het kruispunt structureel verbeterd.
Na de werkzaamheden worden aan de noordzijde van de Dusinksweg nieuwe zomereiken geplaatst. Op de plek van de kruising met de Timmusweg krijgt dit gedeelte aan de Dusinksweg en de Timmusweg eveneens een stel nieuwe zomereiken.     (foto’s Annet Palthe)

Nieuwe rotonde 4 Nieuwe rotonde 5 Nieuwe rotonde 6

< Vorig / Volgende bericht >

Gerelateerde berichten

Handtekeningactie  ‘Verlichting kruisingen Dusinksweg’ succesvol afgerond.

Handtekeningactie  ‘Verlichting kruisingen Dusinksweg’ succesvol afgerond.

Er was geen meerderheid te vinden binnen de Gemeente Dinkelland om tijdens de aanleg en afronding va...

Lees verder >
Happy End Dusinksweg na een ‘Lang Traject’

Happy End Dusinksweg na een ‘Lang Traject’

De Dusinksweg is open voor alle verkeer. En daarmee is er een Happy End  gekomen aan een 'lang traj...

Lees verder >
Werkzaamheden Dusinksweg nagenoeg afgerond

Werkzaamheden Dusinksweg nagenoeg afgerond

Het verleggen van de Dusinksweg tot een volwaardige rondweg om Ootmarsum is nagenoeg afgerond. En da...

Lees verder >