Met het boek ‘De klank van de heilstaat – Musici in de tijd van Stalin brengt Michel Krielaars zijn vak als Rusland-deskundige en zijn liefde voor klassieke muziek samen. Dit is zijn laatste boek en gaat over de musici in de tijd van Stalin.
Krielaars portretteert tien musici in net zoveel ruim opgezette hoofdstukken. Daartoe doet hij brononderzoek, bezoekt steden en musea en interviewt hij vrienden en kenners. Het is weliswaar een persoonlijk boek met af en toe persoonlijke speculaties. Het thema is de onberekenbare Sovjetterreur onder het régime van Stalin, die doordrong tot in de huis- of hotelkamer. In Huis Singraven houdt Michel Krielaars hierover een lezing, waarbij zijn vrouw Henriëtte Russische liederen zingt.
Al vanaf de beginjaren van de Sovjet-Unie veranderde het Russische muziekleven. Componisten moesten nu muziek maken, die dienstbaar was aan de nieuwe socialistische staat. De muziek moest bijdragen om arbeiders en boeren tot grootse prestaties aan te zetten. In composities overheersten voortaan eenvoudige melodieën, elementen uit de volksmuziek, het geluid van fabrieksmachines en tractoren en vooral de namen Lenin en Stalin. Laatstgenoemde was een kunstliefhebber en hing aan nagenoeg iedere (muzikale) productie zijn ‘juryrapport’: goed, matig, rommel. Hoorde je bij de laatste categorie dan kon je het vervolgens wel schudden. Stalin bepaalde dus en wie niet volgde verloor zijn muzikale toekomst. In zijn lezing zal Michel Krielaars deze Russische periode uitvoerig belichten.
Michel Krielaars is journalist en schrijver. Hij studeerde geschiedenis en Russisch aan de UvA. Hij schreef verschillende boeken waaronder Een onbekende vriend en Het brilletje van Tsjechov. Met dat laatste boek won hij in 2015 de Bob den Uyl-prijs. Tussen 2007 en 2012 was Krielaars voor NRC
Handelsblad Rusland-correspondent, nu is hij voor deze krant chef boeken.
Zijn vrouw Henriëtte Schenk zingt bij de lezing Russische liederen uit de tijd van Stalin. Henriette, mezzosopraan studeerde aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Ze werkte mee aan verschillende operaproducties.
Vanaf 1990 richtte zij zich meer op de licht klassieke muziek. In de periode dat ze in Moskou woonde kreeg ze daar de gelegenheid veel op te treden. Eerst met een barokprogramma, maar haar grote doorbraak in Rusland kwam toen ze optrad met liederen van Weil en Gerschwin, chansons, Jiddische- en Russische liederen.
Praktische informatie
De lezing wordt gehouden op Huis Singraven, Molendijk 37, Denekamp.
Entree: € 20,00 inclusief koffie/thee. U dient zich vooraf aan te melden i.v.m. beperkte ruimte vanwege de Coronaregels , bij Ans Weierink, email: weierink-bulten@hetnet.nl
QRcode + mondkapje verplicht. Mondkapje mag af zodra u zit.
Vanaf 14.30 uur is de poort open en bent u van harte welkom.