In de honderd jaar tussen 1440 en 1540 schiepen tal van schilders in de Duitse landen kunst van een nieuwe en zeer hoge kwaliteit. De inspiratie kwam nu eens uit de Nederlanden, dan weer uit Italië. In dezelfde tijd nam in veel steden de rijkdom toe, zoals Augsburg waar de rijke bankiersfamilie Fugger goede zaken deed. Bovendien was dit de tijd, waarin steden en vorsten over gingen op het protestantisme of juist kozen om de paus trouw te blijven. Zo werd Augsburg protestants, maar bleef Keulen katholiek.
Duitse hoogtijdagen
Op het scharnierpunt van tijdsgewrichten werkten onder meer Stefan Lochner, Lucas Cranach, Hans Burgkmair, Albrecht Dürer en vader en zoon Hans Holbein aanschilderijen en houtsnedes die zich tot op heden op populariteit mogen verheugen. Waar Lochner uiterst gedetailleerd Maria’s schilderde, was Burgkmaier één van de belangrijkste portretschilders van zijn tijd. Dürer, met zijn veelzijdige oeuvre, behoeft nauwelijks introductie. Zoon Holbein, wiens carrière aan het Engelse hof hem internationaal beroemd maakte, is ook nog steeds bekend. Maar hoe zit het met zijn vader? En met Burgkmair?
In deze Kunstkring lezing ziet u de Duitse kunst door de ogen van kunsthistoricus Wouter Maas. Het zijn de Duitse hoogtijdagen van de late middeleeuwen en de renaissance in haar historische context. U ziet hoe het individu emancipeerde, hoe nieuwe thema’s werden geïntroduceerd en wat de positie was van religieuze kunst.
Wouter Maas
Wouter Maas is kunsthistoricus en heeft gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Kunst van Middeleeuwen en de vroegmoderne periode behoren tot zijn specialismen. Sinds september 2021 werkt hij bij Bureau Boeiend. Daarnaast is hij eindredacteur bij Gallery Sorelle Siarone en freelance schrijver.
Praktische informatie
Op donderdag 20 februari komt Wouter Maas een lezing verzorgen over Duitse Kunst tussen Gotiek en Renaissance
Lezing begint om 14.30 uur
Locatie: Ons Gebouw, Ganzenmarkt te Ootmarsum.
Entree: Vrienden € 5,00
Overigen: € 12,50
Info: weierink-bulten@hetnet.nl