Diesel in het bloed

Met diesel in het bloed op weg naar Litouwen

Bij het magazijn van de Stichting Litouwen aan de Mors werden eind vorige week weer twee vrachtwagens volgeladen met goederen voor Litouwen. Nu gebeurt dat een aantal keren per jaar, echter dit transport kende een bijzonder tintje. In samenwerking met Truck Aid is het de stichting Litouwen namelijk gelukt om niet alleen het materieel gesponsord te krijgen, maar ook de menskracht.

Yvette Olbertz is sinds januari 2007 als vrijwilliger betrokken bij Truck Aid. Naast het verzorgen van de PR en het zoeken naar sponsors houdt ze zich vooral bezig met het regelen van de benodigde papieren, vergunningen e.d. Ze legt uit waar de stichting voor staat: “We zetten ons in voor minder bedeelden in de wereld. De leden, voornamelijk eigen rijders en chauffeurs, verzorgen transporten voor stichtingen die goederen inzamelen voor mensen in gebieden waar de tijd tientallen jaren geleden stil is blijven staan. De leden stellen hiervoor kosteloos hun materieel (trekkers en opleggers) én menskracht ter beschikking. Vrijwel jaarlijks vertrekken er konvooien naar weeshuizen, kinderziekenhuizen, bejaardentehuizen en psychiatrische instellingen. Het bestuur ziet er ook nauwlettend op toe dat de goederen daadwerkelijk op de plek van bestemming afgeleverd worden en er niets aan de strijkstok blijft hangen.”

Limburg

De stichting heeft haar oorsprong in Limburg. De link met Ootmarsum lijkt dan ook ver te zoeken. Niets is minder waar. Yvette: “Mijn vader is een geboren en getogen Tukker, maar heeft het grootste gedeelte van zijn werkzame leven in het westen gewoond. Sinds enkele jaren wonen mijn ouders echter in Ootmarsum en kwamen hier in contact met Gerard en Agnes Ekelhof, twee vrijwilligers van de Stichting Litouwen. Zij vertelden enthousiaste verhalen over hun werk voor de stichting en leerden ook over mijn inzet bij Truck Aid. Ik vernam dat het magazijn inmiddels te vol stond met hulpgoederen voor Litouwen. Shelter Storage BV had hiervoor al een vrachtauto beschikbaar gesteld, maar er was nog geen chauffeur gevonden om de goederen naar Litouwen te vervoeren. Ik werd benaderd met de vraag of ik een chauffeur wist die deze wagen zou willen rijden. Toen ik hoorde dat er voldoende goederen waren om twee wagens te laten rijden, ben ik aan de slag gegaan om ook díe goederen te vervoeren.”Shelter Storage BV levert niet alleen de vrachtauto, maar betaalt ook de diesel voor dit transport. Een flinke kostenpost, als je bedenkt dat het een rit is van totaal ongeveer 3300 kilometer! De diesel voor de tweede wagen wordt door de Stichting Litouwen bekostigd.”

Investering

Yvette ging voortvarend aan de slag en het kostte haar niet veel tijd om twee chauffeurs te vinden die het humanitaire transport naar Litouwen wilden rijden. De trekker met oplegger die Shelter Storage levert zal bestuurd worden door Ivo Lambrichts uit Heerlen. “Ivo is al een aantal jaren vrijwilliger voor Truck Aid en heeft diverse transporten gereden. Omdat hij zoals dat heet diesel in zijn bloed heeft en hij zich met volle overgave inzet voor de minder bedeelden in deze wereld, heb ik hem gevraagd om dit transport te rijden. De tweede auto is eigendom van Wesley van der Waal, een eigen rijder uit Rotterdam. Nog niet zo heel erg lang vrijwilliger van Truck Aid, maar wel vol overgave en enthousiasme. Hij heeft aangegeven dat hij graag een keer zou deelnemen aan een humanitair transport. Litouwen wordt dus zijn eerste.” Ook Ronald Meinders, vrijwilliger bij de Stichting Litouwen, zet zich kosteloos in en gaat mee als bijrijder.

De gedreven Yvette benadrukt nogmaals dat al het materieel én menskracht kosteloos ter beschikking wordt gesteld. “Dit is voor de chauffeurs een hele flinke bijdrage omdat ze op hetzelfde moment de auto’s uiteraard niet kunnen inzetten voor hun eigen onderneming, daardoor dus geen inkomsten kunnen vergaren en het aantal dagen dat ze op jaarbasis niet werken beperkt is, zeker gezien de hele financiële situatie in de transport. Daarbij betekent het ook dat de tijd die ze aan het humanitair transport besteden, ze niet met hun gezin op pad kunnen. Kortom: de gezinsvakanties maken in dit geval plaats voor het humanitair transport. Eigenlijk ook een behoorlijke investering voor het thuisfront dus. Ook het eten, drinken etc. is voor rekening van de chauffeurs zelf.”

De chauffeurs zullen na het lossen van de goederen in Litouwen niet met lege handen teruggaan. Zij zullen namelijk zelfgemaakte kerstspullen mee terug naar Nederland nemen, waarvan het merendeel door Litouwense kinderen is gemaakt. Deze artikelen zullen tijdens de jaarlijkse Kerst-inn verkocht. De opbrengst hiervan komt uiteraard weer ten goede aan de bevolking in Litouwen.
Informatie Truck Aid
In 2006 richtte Perry Brandt de stichting ‘Truck Aid Limburg’ (Tral) op. Deze naam werd niet zozeer gekozen omdat ze zich alleen maar op Limburg richten, maar omdat de stichting daar haar oorsprong heeft. Zeer recent besloot de stichting haar naam te verkorten tot Truck Aid. De stichting heeft inmiddels vrijwilligers uit vrijwel alle delen van het land. Voor de financiële kant van het hele plaatje is Truck Aid volledig afhankelijk van giften van bedrijven en particulieren. Indien mogelijk dragen de stichtingen voor wie vervoerd wordt een deel van de kosten bij. Niet alle stichtingen staan er financieel slecht voor, dus als er een mogelijkheid is dan wordt er een (zo klein mogelijke) bijdrage gevraagd.

Verder biedt Truck Aid de mogelijkheid om ruimte op de zeilen van de opleggers te kopen voor reclame doeleinden. Er rijdt dan een oplegger mét reclame minimaal een heel jaar rond met logo of naam van de sponsor. Meer informatie: www.truckaidlimburg.nl

Foto-onderschrift:
Chauffeurs Ivo Lambrichts (links) en Wesley van der Waal met in hun midden Ben Koehorst, coördinator goederen bij de Stichting Litouwen (foto: Stichting Litouwen).

< Vorig / Volgende bericht >