Hilversum staat in de eerste volle week van oktober helemaal in het teken van Dutch Media Week. Voor het achtste jaar op rij wordt op het Mediapark stilgestaan bij de recente ontwikkelingen in de mediasector en de impact daarvan op mens en maatschappij. De ogen zijn meer dan ooit gericht op de toekomst. Neem nou de opkomst van AI en de gevolgen op nagenoeg elk vlak – van creatief tot maatschappelijk en van business development tot legal. Het mediafestival vindt plaats van maandag 2 tot en met zondag 8 oktober, tickets zijn verkrijgbaar via de website. Dutch Media Week trapt af met twee Business & Innovation Days, onder leiding van ROM Utrecht Region, waar vooraanstaande experts op het gebied van technologie en media hun kennis delen. Deze twee dagen zijn vrij toegankelijk, tickets zijn verkrijgbaar via deze link. Business & Innovation Days Tickets, ma, 2 okt. 2023 om 09:30 | Eventbrite
Foto: ROM Utrecht Region
Vruchtbare bodem
Nieuw bij Dutch Media Week dit jaar is het betrekken van startups bij het programma. Onder de noemer Startup Valley wordt een vruchtbare bodem gecreëerd om te experimenteren en te ontdekken. Doel is het creëren van samenwerkingsverbanden tussen bezoekers, stakeholders en andere belanghebbenden. In lijn met het innovatieve karakter waar het festival om bekend staat, worden een aantal opvallende startups in de schijnwerpers gezet. Eén daarvan is WeKnow, een baanbrekende marktonderzoekapp die research eenvoudiger en toegankelijker maakt. Ook Immer.app, dat digitale toegang tot lezen bevordert, is inspirerend. En XS2Content, dat artikelen en teksten omzet in boeiende podcasts, video’s en andere audioformaten. En dan nog de spraakmakende startup Verify, dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van informatie verifieert – zeer relevant in de tijd van al dan niet fake news.
Visie op de toekomst
Innovatie, tech, veiligheid en nieuwe AI-ontwikkelingen in de media – het zijn maar een paar van de thema’s die tijdens de Business & Innovation Days op 2 en 3 oktober aan bod komen. Een twintigtal toonaangevende internationale en lokale experts nemen het woord. Zo spreekt nieuwe NPO strategie-directeur Ezra Eeman over het evolueren van de publieke omroep en het mediabeleid. Funs Jacobs van het Nederlandse creatieve bureau Media.Monks neemt bezoekers mee in de wereld van creatieve innovatie. De Britse Rob Orchard, oprichter van de Slow Journalism Company, vertelt over zijn benadering van diepgaande journalistiek. Ruben Verborgh en Roel Naessens van het innovatieve bedrijf Inrupt delen de laatste ontwikkelingen op het gebied van dataverwerking en privacy. En Jamie Allen van technologiegigant Nvidia geeft zijn visie op de toekomst van computertechnologie.
Opvallend en inspirerend
Annet Kloprogge is business developer Media & Gaming bij ROM Utrecht Region, één van de initiatiefnemers van de Business & Innovation Days : “Met de Business & Innovation Days willen we de toekomst van zakelijke innovatie binnen handbereik brengen. Het is een jaarlijks evenement dat zowel inspirerend als baanbrekend is, in 2023 zelfs meer dan ooit tevoren. De aanwezige startups en de toonaangevende sprekers tijdens de Business & Innovation Days sluiten perfect aan bij ons toekomstgerichte thema. Bijzondere aanwezigen zijn bijvoorbeeld de mensen van startup Enliven dat diversiteitskwesties inzichtelijk maakt met behulp van Virtual Reality. Straightfire vertelt meeslepende verhalen in 3D. En Streamdoctors is een productiehuis gespecialiseerd in cinematische en interactieve livestreams. Allemaal opvallende instrumenten in deze snel veranderende tijden.”
Over ROM Utrecht Region
ROM Utrecht Region zet zich via haar Media & Gaming ecosysteem in voor een toekomst waarin privacy, veiligheid en democratische waarden centraal staan. Denk hierbij aan zaken als datakluizen en privacybescherming om Europa’s concurrentiepositie te versterken en de ontwikkeling van nieuwe internetwetgeving met democratische waarden en contentveiligheid. ROM Utrecht Region heeft een leidende rol en faciliteert een ecosysteem van 90.000 banen als een na grootste van Nederland op het gebied van ‘Gaming’ medewerkers. Het Deloitte-rapport ‘Future of News’ van januari 2023, biedt zes concrete actiepunten om de digitale media- en gaming industrie te bevorderen en maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Punten van aandacht zijn onder andere digitale mediavoorlichting en transparante algoritmen. Zie voor meer informatie ook ROMUtrechtRegion.nl.