Gemeenteraden Dinkelland en Tubbergen geven toestemming voor ambtelijke werkorganisatie
De gemeenteraden van Dinkelland en Tubbergen hebben aan de colleges van burgemeester en wethouder van beide gemeenten toestemming verleend om een gemeenschappelijke regeling in te stellen. Via een gemeenschappelijke regeling kan één ambtelijke organisatie vanaf 1 januari 2013 werken voor de gemeente Dinkelland én de gemeente Tubbergen. De gemeente Dinkelland en de gemeente Tubbergen blijven zelfstandig bestaan. Samenwerken levert beide gemeenten flinke voordelen op. Vanuit de rijksoverheid komen steeds meer taken op gemeenten af. Door samen te werken kunnen de gemeenten Dinkelland en Tubbergen betere kwaliteit leveren, zijn ze minder kwetsbaar en kunnen ze veel kosten besparen. Door samen te werken kunnen beide gemeenten hun dienstverlening verder verbeteren en op termijn naar verwachting ten minste structureel € 2,3 miljoen per jaar besparen. De ambtelijke organisaties van beide gemeenten worden onder gebracht in één gemeenschappelijke regeling (GR). Deze gemeenschappelijke werkorganisatie gaat over de bedrijfsvoering van de ambtelijke organisatie. De gemeenten Dinkelland en de gemeente Tubbergen blijven zelfstandig bestaan. De gemeenteraden en de colleges van B&W blijven zelfstandig verantwoordelijk voor hun besluiten. De gemeenteraden benadrukken dat indien in de toekomst mocht blijken dat gemeentelijke fusie een logische stap zou zijn, daarvoor in ieder geval eerst het maatschappelijk draagvlak onder hun inwoners wordt onderzocht.
Bestuur Gemeenschappelijke Regeling
De gemeenschappelijke regeling heeft een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). De colleges van burgemeester en wethouders vormen samen het bestuur. Het bestuur heeft even veel zeggenschap. Dat geldt zowel voor het algemeen bestuur als het dagelijks bestuur. Dit betekent dat het voor besluitvorming niet uitmaakt of één van de gemeenten meer vertegenwoordigers heeft dan de andere gemeente: de stemverhouding blijft gelijk. Ieder jaar wisselt het voorzitterschap, het eerste jaar is de burgemeester van Tubbergen voorzitter.
Bedrijfsvoering
De gemeenten Dinkelland en Tubbergen delen de kosten voor de bedrijfsvoering. Hieronder vallen bijvoorbeeld kosten van het personeel en de zaken die de gemeenten nodig hebben om hun werk te kunnen uitvoeren (zoals huisvesting en ICT). Bij de verdeling van de kosten van de GR is aansluiting gezocht bij de maatstaven die bij de gemeentefondsuitkering voor de gemeenten worden gehanteerd. De verdeling van kosten zal over twee jaar geëvalueerd worden.
Dienstverlening nwoners kunnen gewoon terecht bij hun eigen gemeentehuis. Ook de bestaande contactkanalen van de gemeenten blijven gewoon bestaan. Nu en in de toekomst. De dienstverlening aan inwoners en ondernemers zal verder verbeteren. Zo zullen bijvoorbeeld meer producten volledig digitaal worden afgehandeld en vergunningsaanvragen, brieven en klachten sneller worden behandeld. Ook is de wachttijd aan balies en aan de telefoon straks korter.