De populariteit van privévluchten blijft toenemen, zowel in Europa als wereldwijd. De Nederlandse overheid reageert met een aanpassing van het vliegbelastingbeleid. Ook lichtere toestellen – in de praktijk voornamelijk privéjets – worden vanaf 2025 belast. Flowings, het eerste Nederlandse boekingsplatform voor empty leg privévluchten, juicht innovatie en verduurzaming toe. Het bedrijf werkt aan het maximaliseren van efficiëntie door het vullen van privéjets die anders leeg zouden vliegen. Als pionier in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod draagt Flowings een steentje bij aan het verduurzamen van de luchtvaartindustrie.
Transparant
Het groeiende succes van privévluchten werd ingezet vlak na de coronacrisis. Privéjetbedrijven konden als eerste weer de lucht in, de kans op besmetting was met zo weinig passagiers immers minimaal. Ondernemers, die het zich konden veroorloven, begonnen privé te vliegen en kregen de smaak te pakken. Sommige toestellen kunnen door ruimtegebrek niet op kleine vliegvelden blijven staan en dus moeten ze door. Regelmatig zonder passagiers. Flowings biedt een eenvoudige, transparante en kostenbesparende oplossing om deze empty leg vluchten te boeken. Een revolutie in een markt die voorheen volledig ondoorzichtig was.
Eerste elektrische vliegtuig is bijna realiteit
Floris van den Ende, bedenker en oprichter van Flowings, is optimistisch over de toekomst van het privévliegen: “Hoewel het in de huidige vorm uitdagingen kent op het gebied van duurzaamheid, zien we een toekomst vol mogelijkheden. De ontwikkeling van duurzamere brandstoffen en zelfs volledig elektrische privéjets, is een spannend vooruitzicht. Het eerste elektrische vliegtuig dat 500 kilometer kan afleggen is al bijna realiteit. Met Flowings willen we het boeken van privévluchten naadloos, snel en transparant maken. We zetten ons in voor positieve verandering, nu en in de hopelijk emissievrije toekomst.”
De toekomst van de luchtvaart is groen
Er leiden meerdere wegen naar emissievrij vliegen. “Diverse airlines investeren in biobrandstof. Een deel van de kerosine wordt vervangen, maar helemaal overstappen is lastig – vanwege de hoge kosten en vanwege de beschikbaarheid van reststoffen om brandstof te winnen. Een ander duurzaam alternatief is waterstof. Omdat daarvoor grotere tanks nodig zijn, is een van de uitdagingen het ontwikkelen van een aandrijfsysteem dat de aerodynamische efficiëntie van een vliegtuig niet in de weg zit. En dan elektrisch vliegen, in eerste instantie geschikt voor lichtere toestellen zoals privéjets. Rotterdam The Hague Airport realiseerde in elk geval alvast een elektrische laadvoorziening” aldus CEO van Flowings, Floris van den Ende.