Het zal aan het eind van deze wekelijkse bijdrage aan iedereen duidelijk zijn, Frans oude Nijeweme levert een unieke prestatie door afgelopen weekend een geweldig resultaat neer te zetten op met name de Dagfond-vlucht vanuit Gien (606km). Voordat we echter op die losplaats zijn en de duiven de vrijheid krijgen gebeurt er van alles. De duivensport is allesbehalve saai, zo blijkt telkens weer.
Duivensport = Denksport.
Vorige week kon u lezen dat de kampioenschappen nog best spannend zijn. Dit weekend werd de laatste Vitesse (snelheidsvlucht) gevlogen en dus de laatste mogelijkheid om het Vitesse kampioenschap binnen te halen voor K. & K. Meijers die tot nu toe bovenaan staan. Echter speelt ook het algemene kampioenschap een belangrijke rol dus gaan liefhebbers ook op de Dagfond-vlucht inkorven. De twee titanen binnen onze Sportduiven vereniging ‘De Othmarvliegers’ maken het elkaar zeker niet makkelijk. Waar Meijers extra punten pakt op de Vitesse is het doorgaans Frans die dit weer inhaalt op de Dagfond. Resultaat: Meijers korft 10 duiven op de Vitesse en oude Nijeweme 18. Dit houdt in, met een kampioenschap dat wordt berekend op 1:10, dat Meijers zijn punten al heeft als hij 1 duifje vroeg op de klep heeft zitten. Oude Nijeweme moet er echter 2 draaien. Op de Dagfond-vlucht zien we een soort gelijke ontwikkeling. Meijers 3 en Oude Nijeweme 15.
Vitessevlucht Quiévrain:
Deze werd zoals altijd ingecheckt op vrijdagavond. Totaal leverde onze club met 12 deelnemers zo’n 104 mogelijke winnaars aan die gingen strijden om het goud. Het weer zou in Frankrijk en België echter helemaal niet zo geweldig zijn. Veel mist, inversie en andere termen passeerden de revue terwijl wij allen aan het afvragen waren, komen ze wel los? Een terechte vraag zo bleek, want eenmaal de ochtendzon aan de horizon verscheen in Quiévrain zag men niet anders dan een vaag rond geel cirkeltje door de dikke mist. Nog geen 20 meter zicht op de losplaats, dus het werd wachten tot de luchtverkeersleiders vonden dat diezelfde gele cirkel, de zon, de mist had doen laten oplossen. Dat moment was niet 1 of 2 uur later dan normaal, neen! We moesten wachten tot 14:00 voordat de duiven konden beginnen aan een terugreis van 317km. Dat dit met de draaiende noordenwind even ging duren bleek uit de eerste aankomst van…? Frans oude Nijeweme om 18:25:29 uur met de “444”. Maar zoals gezegd moest hij er 2 draaien en dat duurde wel eventjes, 6 hele lange minuten, om 18:31:54! Had Meijers een duif tussendoor gedraaid en zichzelf naar het kampioenschap gevlogen, of niet? Rond het klokafslaan zaterdagavond 21:30 bleek dat dat niet het geval was. Meijers had helaas zijn 1e duif rond 18:45 en dus is Frans oude Nijeweme Vitessekampioen 2018 van De Othmarvliegers met 10 punten voorsprong. De volledige uitslag van Quiévrain, gesponsord door Jaap van den Ende Installatie/Klussendienst:
1,5,7,8,9,10: Frans oude Nijeweme
2: Douwe Kuipers
3,4: Bennie Senger
6: Martin Weghorst
Harde worst troost prijs: Bennie Steggink
Duifkampioen Vitesse: Douwe Kuipers met 17-006 (6 prijzen met 206,0 punten)
Van Blois naar Gien, wie niet weg is, is gezien.
Een wat opvallende titel, maar kloppend als een bus. Zoals u al kon lezen waren de weersgoden ons niet goed gezind dit weekend. Voor deze lange afstandsvlucht stond Blois (672km) op het programma, echter door een zeer hardnekkige laaghangende mistbank rondom Parijs, richting Blois, werd op een laat moment besloten dat de duiven verplaatst gingen worden naar Gien. Een beslissing waar bijna iedereen het mee eens kan zijn, echter hoofdpersoon van dit weekend “Oude Nijeweme” liet er geen gras over groeien. Het was belachelijk en onzinnig, wie gaat nou zo veel rijden met de duiven als je met het weer niets zeker weet. Daar valt wat van te zeggen, feit is dat onze convoyeurs met diverse weer-instanties samenwerken om de kans op lossen zo groot mogelijk te maken. Dit was in Gien en dus arriveerden onze duiven later dan normaal, rond 23:30 vrijdagnacht, waar de Afdeling 8 (Gelderland met 5406 duiven) en Afdeling 7 (Midden NL met 4581 duiven) ons al opwachten want wij zouden onze duiven (4209 stuks) gezamenlijk als Sector vlucht lossen.
Ook hier was het lang wachten, maar deze duiven moeten nog 9 uur vliegen voor ze thuis zijn. Dus later dan 09:30/10:00 mocht het niet worden. Na lang overleg en weloverwogen adviezen is besloten dat de vlucht om 10:30 uur gelost werd. En dan gaan wij “melkers” rekenen, naar de wind kijken en duimen voor geluk. Berekend werd dat als je om 19:20 zou draaien, je érg vroeg zou zitten. Maar dat is eigenlijk met onze ligging (100km verder dan de eerste liefhebbers in Gelderland) bijna onmogelijk.
Wanneer we dan melding krijgen van de 1e duif van oude Nijeweme om 19:18:59, weten we zeker dat het gaat om een stijl vroege duif! Zijn 2e laat ook maar kort op zich wachten, namelijk 19:21:47!
Het lijkt een onwerkelijk verhaal maar Oude Nijeweme haalt hiermee 1e en 2e prijs in de club, een 2e en 3e prijs in geheel Kring 2, een 3e en 5e prijs tegen 2600 duiven in NPO Noord, een 4e en 8e prijs NPO van de gehele afdeling tegen 4209 duiven, en van de gehele sector lossing tegen 14.196 duiven een 12e en 23e prijs (officieus rond tijd van schrijven). Wát een unieke prestatie en daarmee onderstreept hij nogmaals zijn kwaliteit, dit is namelijk iets dat een liefhebbers doorgaans niet of nauwelijks meemaakt. De vraag die ons rest is: Frans, was Gien nou echt zo’n onverstandige losplaats? Het antwoord daarop is de volledige uitslag van Gien met 47 duiven van 7 liefhebbers, mogelijk gemaakt door Lenferink Nieuw/Verbouw.
1,2,5,6,7: Frans oude Nijeweme
3,9: Jim van Ingen
4,8: Gerrit Schepers
10: Herman Hemme
Harde Worst troostprijs: Jim van Ingen
Opmerkelijk:
De 1e en 2e prijswinnaars van Frans waren op de vorige vlucht ook 1e en 2e. Maar in deze top-10 zitten maar liefst 6 duiven die 2 weken geleden ook in de top-10 stonden vanuit de loeizware Pithiviers.
Het was een bijzonder weekend en de spanning voor het algemeen kampioenschap dendert door, net als ons vluchtprogramma. We wensen iedereen veel succes en tot volgende week waar we een sectorale vlucht gaan vliegen rond de 450km!
Jim van Ingen.