De kop van deze column is een variatie op de uitspraak “Geef mijn portie maar aan fikkie”. Het is een kwinkslag naar het maar steeds mooier en duurder en groter moeten zijn van een auto. Natuurlijk, je moet met de tijd mee. Er zijn vele nieuwe snufjes uitgedacht, je moet toch ook milieuvriendelijk rijden, automatisch inparkeren moet standaard en straks gaan we gewoon achter in de auto zitten en zeggen “naar huis” waarna we rustig op het beeldscherm het laatste nieuws doornemen. Mijn eerste auto was een Mercedes 220 SE, een knetteroude bak die ik in 1968 in Enschede kocht voor vijfhonderd pietermannen. Je moest hem nog voorgloeien en kon de diesel pas starten wanneer het kooltje op het dashboard opgloeide. Toen bij het opendraaien van het portierraam de ruit op straat stukviel moest ik op zoek naar vervanging van de bolide. Sindsdien heb ik tot nu toe 22 auto’s versleten : heb er een album van bijgehouden. Het was gebruikelijk toch elke twee of drie jaar een inruil te doen voor het nieuwste type en je zag vaak je oude auto na een aantal jaren nog steeds monter op de weg met een andere chauffeur er in. Je denkt dan later : ik had er ook wat langer in kunnen rijden. Dat deed ik dan ook na het werkzame leven. De Volvo V50 is alweer van 2004, maar laat me geen dag in de steek. De auto als statussymbool viert op dit moment hoogtij. Ondanks hoge prijzen, sjoemel software en dichtslibbende wegen, moeten er toch gemiddeld in elk huishouden minimaal twee auto’s voor de deur staan.
De tijd voor een omdenken is gekomen. In onze digitale wereld is het mogelijk om ‘on demand’ over een auto te beschikken. ‘Mobility Care Twente’ is al zo’n initiatief, waarbij je via de telefoon een auto kunt reserveren die op een centrale plek in de buurt staat. De hele buurt kan er gebruik van maken en via een App kun je de tijd reserveren. Het is een veredeld UBER systeem maar dan zonder chauffeur. Met chauffeur werkt volgens mij beter. Wanneer je auto voor de deur staat en je hebt tijd over en bent bereid iemand weg te brengen en op te halen, waarom is dat dan niet via een App te regelen ? Er is een wet op het personenvervoer en particulieren mogen dat dus niet, en, wanneer er zo’n systeem zou komen, kunnen we Connexxion en de buurtbus wel vergeten. Ik denk dat ik nog maar even wacht met het verkopen van de Volvo.
Rob Meijer