Het college van B&W breidt de mogelijkheden voor burgerparticipatie uit met een online burgerpanel. De gemeente Dinkelland vindt het belangrijk om de mening van haar inwoners te horen bij de voorbereiding en uitvoering van beleid. Door de mogelijkheden voor burgerparticipatie uit te breiden kan beleid worden gemaakt dat goed aansluit op de Dinkellandse samenleving. Via het online burgerpanel kunnen inwoners van Dinkelland gemakkelijk en snel meepraten over beleid van de gemeente.
Samen verantwoordelijk
In het collegeprogramma is afgesproken dat de gemeente Dinkelland veel ruimte wil geven aan burgerparticipatie. Burgemeester Cazemier: “Een productieve samenwerking met burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Welke gemeente wil dat niet? Steeds meer beleidsterreinen vragen om input van de inwoners. Het gemeentebestuur van de gemeente Dinkelland vindt het belangrijk om de mening van haar inwoners te horen om zo het beleid beter af te kunnen stemmen op de wensen en behoeften die er zijn. Vanuit het uitgangspunt ‘meer samenleving, minder overheid’ mag van de gemeente worden verwacht dat zij haar deuren opzet voor input, meningen en advies van inwoners over gemeentelijk beleid. Van de samenleving mag worden verwacht dat inwoners actief hun mening geven over thema’s die hen raken. Het online burgerpanel is voor inwoners een uitstekend instrument om mee te denken en mee te praten over de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van gemeentebeleid.”
Maatwerk in participatie
Het burgerpanel is zeker niet de enige manier om mee te denken en mee te praten met de gemeente. Tot nu gaf de gemeente Dinkelland burgerparticipatie vooral vorm door te werken met dorpsraden, klankbordgroepen en adviesraden. Deze groepen zijn en blijven voor de gemeente Dinkelland belangrijke en waardevolle gesprekspartners. Het online burgerpanel is nadrukkelijk geen vervanging van bestaande adviesgroepen en belangengroepen. Het burgerpanel is een aanvulling op de instrumenten die de gemeente heeft om in gesprek te gaan met de samenleving over diverse beleidsthema’s. “Er zit veel kracht en kwaliteit in onze samenleving. Daar kunnen we nog meer gebruik van maken dan we nu al doen, dat komt de kwaliteit van het beleid ten goede.” Aldus burgemeester Cazemier. “Ieder beleidsterrein en -onderwerp kent haar eigen dynamiek en vraagt om een ander participatietraject. Daarom vind ik het belangrijk dat de gemeente maatwerk levert en per situatie een bewust palet biedt aan mogelijkheden tot participatie. Een online burgerpanel kan dit palet uitbreiden Het digitale instrument stelt mensen in staat snel en makkelijk hun mening te geven over beleid dat hen aangaat.”
Rol burgerpanel
De gemeente maakt bij het inzetten van het online burgerpanel vooraf kenbaar wat de rol is van het online burgerpanel en wat ze doen met het advies van de panelleden. “Een online burgerpanel betekent niet dat de gemeente ook aan alle wensen van panelleden tegemoet komt. Nadat we advies hebben gekregen van de panelleden en andere betrokken partijen, zullen we keuzes maken en ook uitleggen waarom we deze keuzes hebben gemaakt,” zegt burgemeester Cazemier.
Hoe werkt een online burgerpanel?
Inwoners die zich aanmelden voor het panel moeten eerst een korte vragenlijst invullen met enige demografische gegevens (zoals in welk dorp zij wonen of hoe oud ze zijn). Na aanmelding en zodra de gemeente start met onderzoeken, krijgen panelleden per e-mail vragenlijsten voorgelegd over beleidsthema’s. Hoe meer leden het burgerpanel heeft, hoe representatiever het burgerpanel is voor inwoners van de gemeente. De resultaten van het burgerpanel zijn altijd anoniem: antwoorden kunnen niet worden gerelateerd aan individuele personen. Over de onderzoeken wordt altijd een verslag gepubliceerd op de panelwebsite.
De gemeente start binnenkort met het opzetten van het burgerpanel. Begin 2013 kunnen inwoners zich al aanmelden voor het burgerpanel via www.dinkelland.nl. Panelleden krijgen per e-mail vragen voorgelegd over diverse beleidsthema’s.