Gemeenten in Overijssel zijn lakser geworden in het beantwoorden van een eenvoudige vraag. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij onlangs alle gemeenten werden benaderd met een eenvoudige vraag. Als uitgangspunt is gekeken naar de e-mailgedragslijn voor overheden.
Vorig jaar behoorde Overijssel, samen met Groningen, tot de enige provincies waarin alle gemeenten per mail reageerden op een eenvoudige vraag. Echter, dit jaar is er door 20 procent van de gemeenten in Overijssel binnen drie weken geen antwoord gegeven op een eenvoudige vraag. Het betreft de gemeenten Kampen, Oldenzaal, Olst-Wijhe, Raalte en Rijssen-Holten.
Gemeenten zijn goed benaderbaar
Overijssel behoort, samen met Zeeland, tot de meest klantvriendelijke provincie van Nederland. De gemeenten die geen e-mailadres op de website vermelden, stellen het overigens niet verplicht om onnodige persoonlijke gegevens te delen bij het invullen van het algemene contactformulier. Daarnaast staat bij 84 procent van de Overijsselse gemeenten duidelijk een e-mailadres op de website vermeld. Dit percentage ligt acht procentpunt ten opzichte van vorig jaar.
https://www.pricon.nl/onderzoek-emailgedragslijn-gemeenten-2023/
Gemeenten sturen vaker dan gemiddeld een bevestiging
56 procent van de gemeenten in Overijssel stuurt een ontvangstbevestiging na ontvangst van een e-mail, zeven procentpunt meer dan het landelijk gemiddelde. Gemeenten in Overijssel behoren samen met Zuid-Holland en Limburg tot de provincies, die de meeste ontvangstbevestigingen versturen.