In haar knusse bovenwoning aan de rand van Neuenhaus vindt Hanneke Spermon de inspiratie en de rust om van fragmenten uit veelal zelfgemaakte foto’s een geheel eigen compositie te maken. Soms stuit ze ‘zomaar’ op een idee, maar vaak kunnen het ook bekende mensen zijn, een prachtige natuuropname, een opkomende gedachte of een strofe uit een lied of gedicht, die als fundament dienen voor haar werk.
Hanneke Spermon is lid van de Protestantse Kerk in Ootmarsum waar ze de functie van ouderling in de Kerkenraad bekleedt. Zij is de grondlegster van Kunst in de Kerk en dit evenement vindt jaarlijks plaats tijdens Kunst in Ootmarsum. “Het eerste jaar hebben we met succes geëxposeerd met onze liturgische bloemschikgroep. Naderhand hebben we dat geëvalueerd en kwamen tot de conclusie om het toch wat breder en anders aan te pakken. Ik heb meerdere kunstenaars gevraagd om samen met mij werken tentoon te stellen, die raakvlakken hebben met het geloof. De kerk is tijdens Kunst in Ootmarsum geopend en het is inmiddels uitgegroeid tot veruit het drukste weekend voor ons kerkgebouw,” vertelt Hanneke Spermon. Het gaat haar echter niet om ‘de kijkcijfers’, maar veel meer om de contacten met mensen en om samen te kunnen praten over de kunstwerken in de Protestantse kerk. “Het leidt vaak tot indringende gesprekken, omdat deze werken ook anderen raken .”
Vivre et laisser vivre
Hanneke Spermon is in 1950 geboren in Den Haag en opgegroeid in Rijswijk. Het creatieve zat er al vroeg in, want ze was eigenlijk altijd bezig met tekenen en knutselen. “In mijn jeugdjaren wilde ik de technieken van het tekenen en knutselen en mijn eigen kunnen zelf al ontdekken en in mijn ontwerpen moest iets eigens zitten. Die eigenschap heb ik nog steeds,” geeft de kunstenares een parallel aan tussen vroeger en nu.
Na het afronden van de MULO en de opleiding tot kleuterleidster kwam er ‘de Franse periode’. “In het onderwijs was destijds nauwelijks werk te vinden en dus vertrok ik naar Frankrijk. Het meisje uit het westen van het land verkaste naar Parijs, veranderde daar en werd zelfstandiger, wereldser en vrijer. Vivre et laisser vivre: ‘Leven en laten leven’. Ik kwam te werken op een boekhoudafdeling en dat kun je dus niet de meest creatieve periode uit mijn leven noemen, want van creatieve boekhouding was echt geen sprake ” lacht Hanneke Spermon. “Ik leerde echter de Franse taal en daar heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds gemak van. Ik groeide door naar secretaresse, omdat ik meer talen sprak en kon mij zo voor dit bedrijf met internationale contacten verdienstelijk maken.”
Toch beëindigde ze haar ‘Franse tijd’ en keerde terug naar haar geboorteland. Ze vond werk in de psychiatrie in eerste instantie als bezigheidstherapeute. “Ik was blij met mijn werk, want hier kon ik weer mijn creativiteit aanspreken. Het leven in Nederland viel me echter tegen. Het leek in vergelijking met Parijs allemaal zo bekrompen. Het voelde alsof iedereen elkaar in de gaten hield. Op een bepaald moment accepteer je dat en kon ik mij goed vinden in mijn werkkring. Het bleek echter wel een heftige periode, want je werkt met mensen, die het psychisch heel erg moeilijk hebben.
In die periode ben ik me gaan toeleggen op het maken van karakterpoppen. Ik deed echt alles op eigen kracht, wilde het zelf onder de knie krijgen en schopte het zelfs tot gildemeester in het Poppengilde. De poppen vervaardigde ik van modelleerpoeder en zelf hardende klei en ook de kleren, het haar maakte ik eigenhandig. In die tijd ontmoette ik in Rotterdam Pablo Rueda Lara, die gebruiksvoorwerpen in keramiek creëerde en vanaf dat moment heb ik me een periode toegelegd op het compileren van bijvoorbeeld lucifersdoosjes, theedoeken met als basis klei om deze vervolgens te beschilderen, zodat het heel echt leek. Het was in ieder geval erg leuk om te doen,” blikt Hanneke Spermon terug.
JC photo Styling
Eind jaren negentig, van de vorige eeuw, kreeg Hanneke Spermon alsnog de kans om te werken in het onderwijs. De opleiding voor kleuterleidster bleek niet voor niets, want ze vond emplooi in Vlaardingen. “Daar was ik erg blij mee, alsnog voor de klas en het is een fijne schoolperiode geworden waar ik dankbaar op terugkijk. Het creatieve kreeg in die tijd een nieuwe impuls. Ik heb aquarels gemaakt en legde me steeds meer toe op het fotograferen. Verder leerde ik werken met foto-bewerkingsprogramma’s en paste dat natuurlijk toe op mijn eigen geschoten foto’s. Ook mijn omgeving vond het mooi en om dat nog meer cachet te geven heb ik mezelf en mijn kunstvorm de naam JC photo Styling gegeven. JC staat voor mijn doopnamen Johanna Catharina, photo zal duidelijk zijn en Styling wil zeggen dat ik blijf kneden, blijf stijlen om fragmenten van foto’s tot een geheel nieuwe compositie te smeden. Met styling druk je een eigen stempel op je ontwerpen en dat wilde ik heel graag bereiken, “ legt Hanneke Spermon haar bedrijfsnaam uit.
Van het westen naar het oosten
Inmiddels was Hanneke Spermon regelmatig in het oosten te vinden. Er werd een stacaravan op een camping in Uelsen gekocht. “Het beviel heel goed in het oosten en vervolgens is er een huis gekocht in Neuenhaus. In eerste instantie was ze daar drie dagen in de week te vinden en de rest van de week in een flat in Maassluis. Het duurde niet lang of het werd vier dagen in Neuenhaus en de rest in Zuid-Holland. We kerkten in Ootmarsum en voelden ons daar direct thuis. De keuze werd gemaakt om hier te blijven, ik nam afscheid van mijn kinderen op de school en vestigde me definitief in het oosten en woon nu op een prachtig plekje in Neuenhaus.”
Aan de wanden van haar woning hangen verschillende van haar werken en deze blijven intrigeren. Ze boeien niet alleen door hun kleurstelling, maar zeker ook door het verhaal er achter. Hanneke legt er iets heel persoonlijks in en de kracht is dat het nooit verveelt, want steeds ontdekt de kijker iets anders. Haar ‘basis’ foto’s lijken doorsnee, maar het uiteindelijke resultaat van haar compositie is verrassend, boeiend en vol expressie. “Mijn inspiratie ligt bij mensen, die mij na aan het hart liggen. Onder meer mijn kleinkinderen. Ook de natuur speelt een rol van betekenis en verder hecht ik er veel waarde in om in mijn werken geloofsuitingen een belangrijke rol te laten spelen. Dat is echter niet gebonden aan een kerk. Het geloof is voor mij meer dan het kerkelijk instituut.
Het verhaal uit Genesis 19, de vrouw van Lot, heeft me altijd gefascineerd. Ze moest vluchten uit haar woonomgeving en kreeg de opdracht om niet om te kijken. Maar welke vrouw wil niet omkijken naar de plek waar ze een deel van haar leven heeft gewoond en gelukkig is geweest. Dat ingrijpende verhaal probeer ik in mijn beeld te vatten. Dat geldt echter ook voor de Kruisweg of de Jacobsladder. Het zijn indrukwekkende verhalen uit de Bijbel, die me raken en die ik graag wil delen met anderen. Momenteel ben ik bezig met een prachtige strofe uit een lied van Stef Bos. Ik laat het eerst op me inwerken en als ik iets voor ogen heb, neem ik plaats achter de computer en ga aan het werk of liever gezegd aan het creëren. Het is een proces op zoek naar een einddoel en dat heeft een weg nodig vol denken en zoeken. Ik stop pas als het echt naar mijn zin is en als ik het dan heb afgerond geeft dat een heel prettig en voldaan gevoel,” beschrijft Hanneke Spermon haar manier van werken.
De kunstenares werkt ook in opdracht, waaronder bijvoorbeeld afbeeldingen voor een huwelijk, doop, verjaardag, maar ook kaarten bij condoleances. “Ik kan kaarten leveren voor rouw en trouw. Mijn grotere ontwerpen worden afgedrukt op canvas en wie een opdracht wil plaatsen kan er op rekenen dat dit altijd in samenspraak gaat. Ik heb echt nog wel wensen om wat meer te groeien in dit wereldje en dat betekent toch om aan kunstmarkten te blijven deelnemen en meer opdrachten te krijgen. Belangrijk voor mijn creaties blijft het achterliggende verhaal en dat wil ik heel graag tot uiting laten komen. Dus ook bij opdrachten,” besluit Hanneke Spermon haar relaas.
Via haar Facebookpagina ‘Foto en meer JC Styling’ kan men in contact met haar komen en dat geldt ook voor haar website https://jcstylingphoto.wordpress.com.