Het jaar 2023 stond voor de harmonie Caecilia helemaal in het teken van het 150-jarig jubileum. Deze bijzondere mijlpaal werd afgesloten met een ‘Queen’ concert voor pakweg 1000 aanwezigen in de grote zaal in sporthal de Schalm. Deze finale werd een absoluut hoogtepunt en een meer dan waardige afsluiting van het jubileumjaar. Het concert vormde de bekroning voor keihard werken, veel ambitie, enthousiaste aanjagers en een dirigente, die bij alle betrokkenen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Het leek schier onmogelijk om al deze nummers van Queen, maar ook van Phil Collins, Santana, Status Quo, Dire Straits, Led Zeppelin, The Rolling Stones, Eric Clapton onder de knie te krijgen. Doorzettingsvermogen, elkaar motiveren en veel, heel veel repeteren, bleken de basis voor een onvergetelijk concert in sporthal de Schalm. ‘Harmonie Caecilia stormt de top 2000 binnen’, want meerdere nummers zorgden voor kippenvelmomenten en het voelde regelmatig bij het enthousiaste publiek of je tussen Kerst en Oud en Nieuw luistert naar de hitlijst van Radio 2.
Een harmonieus samenspel
De prachtige muziek van de harmonie, het strakke, gedisciplineerde spel van de slagwerkgroep, het op en top muzikale combo, de solisten en het projectkoor vormden het muzikale gedeelte. Voor het ‘cement’ tijdens deze avond zorgde Ageloër Theo Scholte Lubberink, die met dergelijke evenementen niet meer weg te denken is in Ootmarsum. Met humor en met veel kennis van zaken over de achtergronden van de musici en de composities ontpopte hij zich als de Leo Blokhuis van het oosten. Daar blijft het niet bij, want om dit concert tot een succes te maken was er ‘the crew van Press Play’, die het geheel professioneel versterkte en belichtte. Wat te denken van al die vrijwilligers, die er voor zorgden dat ook de overige ingrediënten en de organisatie voor een dergelijk grootschalig evenement in goede banen werd geleid. In alles een klinkend harmonieus samenspel.
Op de golven van muziek
Na het openingswoord van Theo Scholte Lubberink kreeg Jack Stolp, voorzitter van de Overijsselse Bond van Muziekverenigingen, het woord. Hij complimenteerde de 150-jarige harmonie Caecilia en liet weten dat geen enkele stad of dorp in feite zonder een muziekkorps kan. “De leden van Caecilia hebben veel werk verzet in dit jubileumjaar en iedereen mag trots zijn op deze inzet en betrokkenheid.” Namens de bond reikte hij een oorkonde uit en een waardebon van 75 euro, zodat de harmonie voor een nieuwe uitdaging een muziekstuk kan uitzoeken.
Daarna kon het publiek deinen op de golven van de muziek. Het begon met een compositie van Phil Collins en daarna volgde een prachtig nummer van Santana met een hoofdrol voor Jan Oude Grote Bevelsborg met een gevoelige solo op zijn Altsax. De medley met top 2000 nummers als Tears in Heaven, Paint it Black en Rockin ‘all over the world klonk als een klok. En met de informatie van ‘Leo’ Scholte Lubberink kwamen deze nummers nog meer tot leven.
Tijdens het laatste lied betrad zanger Herman Beumers voor het eerst op de bühne en veroverde hij de eerste harten. Dan volgt het nummer van Led Zeppelin ‘Stairway to Heaven’ en wat kun je dan genieten dat het combo op het Hammond orgel en op de gitaar deze melodie zo ‘natuurgetrouw’ kan produceren. Rob Baars op zijn Euphonium, volgens eigen zeggen een toeter, speelde de solo in dit nummer en deed dat met veel bravoure. Het deinen op de golven kreeg een vervolg met Brothers in Arms en als voorproefje op het Queen-gedeelte werd afgesloten met het Do they know it’s Xmas time en hier was ook het Backing Koor onder leiding van Anneke van Wassenhove te horen en ook zij zorgden voor een waardevolle meerwaarde tijdens dit concert.
Een soms onnavolgbaar ritme
Het moet voor Jan van der Sluis een heerlijk gevoel hebben gegeven om de slagwerkgroep van Harmonie Caecilia te leiden. Met een soms onnavolgbaar ritme stegen de slagwerkers misschien wel boven zichzelf uit. Meerdere leden drumden hun solo op bijzondere wijze en dat zorgde voor veel waardering vanuit het publiek. Ze speelden zeven nummers en stuk voor stuk zeer de moeite waard. Hun laatste bijdrage zorgde voor veel herkenning. Het nummer Queen will rock you was een prachtige opmaat naar het verdere verloop van de ‘Koninginne’avond. Een compositie geschreven door hun voormalige dirigent Eric Blom, die zelf nog meespeelde en het nummer besloot met de bekende gong van Bohemian Rhapsody. Alleen al met het slagwerk was het bekende Galilei, Galilei heel herkenbaar. Een warm en ritmisch applaus viel de slagwerkgroep ten deel.
Muziek tot in je vezels
Na het strakke optreden van de slagwerkgroep volgde een strakke pauze en dus was het even hard werken voor het barpersoneel. Het lukte allemaal door het harde werken van het barpersoneel, en omdat niemand iets wilde missen van de apotheose van dit concert. Het eerste nummer van Queen was het Innuendo. Zanger Freddie Mercury was toen al heel ziek, maar wist toch nog de zanglijnen aan te brengen. In de clip is hij echter op een animatie te zien. Met dat gegeven dat Mercury aan zijn laatste etappe was begonnen, geeft het nummer nog meer diepgang. Het is echt een compositie, die je moet leren kennen. Met deze uitvoering van harmonie Caecilia blijft het echt in je hart gegrift, want het is een uiterst lastig nummer om als orkest te spelen, maar het lukte de harmonie. Alle credits gaan naar dirigente Nikki Kleijsen en naar de muzikanten, want wat speelden ze dit nummer gedisciplineerd en met dezelfde hartverwarmende intentie als Queen het in 1991 uitbracht. Daarna volgden drie hele bekende, ook top 2000 composities, waaronder We will rock you, Bohemian Rhapsody en Don’t stop me now.
Met zanger Herman Beumers, die in deze nummers alles kon geven wat hij in zich had, bleef het volop genieten voor het publiek. Wat een mooi samenspel ook met het combo en het achtergrondkoor. Echte rillingen waren merkbaar bij de toeschouwers bij de klanken van Love of my life. Met ‘alleen’ de houtinstrumenten en de contrabas werd dit net als Innuendo één van de hoogtepunten van dit Queenconcert. Met het Somebody to love en de Show must go on kregen de harmonie, maar ook Herman Beumers en al die andere muzikanten, inclusief het koor, alle ruimte om zich helemaal te geven. Het publiek raakte steeds meer in extase en velen verruilden hun zitplaats om mee te swingen met deze Queen nummers.
Bij het Barcelona na iedereen weer plaats om niet alleen Herman Beumers te horen schitteren, maar ook Karin Hertsenberg, die liefkozend de Twentse Montserrat Caballé werd genoemd. Een geweldige afsluiting van een onvergetelijke afsluiting van de 150-jarige Harmonie Caecilia. Nog nooit speelde het orkest voor zoveel toeschouwers, nog nooit werd het door zoveel sponsors en fondsen ondersteund. Het geeft wel aan dat de harmonie een breed draagvlak heeft binnen de Siepelstad. Voorzitter Hans Jurgen Oortmann stond ook stil bij deze ondersteuning en hij voelde zich bijzonder trots dat hij dit muziekkorps mag leiden. De langdurige, staande ovatie na het Barcelona zorgde ook bij alle musici voor kippenvelmomenten. Hoe mooi is het dat er nog een toegift kwam met het bekende We are the Champions dat uit volle borst werd meegezongen en de absolute afsluiter was het Engelse volkslied We save the Queen. Dat heeft de harmonie letterlijk en figuurlijk gedaan, want dit concert was van een hoog Queen gehalte.
Nikki ‘Queen’ Kleijsen en ‘King’ Jan van der Sluis hebben als muzikaal leiders een topprestatie geleverd, maar dat geldt ook zeker voor alle muzikanten, professioneel en amateur, want jullie stormen met al die enthousiaste vrijwilligers met jullie nummers onze top 2000 binnen.