Gemeente Dinkelland en Tubbergen harmoniseren huwelijksvoltrekking
In de gemeenten Dinkelland en Tubbergen worden jaarlijks ongeveer 250 huwelijken en partnerschapsregistraties voltrokken. Deze huwelijksvoltrekkingen worden door de ambtelijke organisatie Noaberkracht uitgevoerd voor beide gemeenten. Op beleidsmatig- en uitvoerend niveau blijkt dat er tussen beide gemeenten een aantal verschillen zijn. Daarom hebben beide colleges besloten om de huwelijksvoltrekking te harmoniseren. Dit leidt tot voordelen voor de burger en voor de organisatie. Het college van Tubbergen heeft over de harmonisatie al een besluit genomen. Het college van Dinkelland heeft dit in haar vergadering van 1 april gedaan.
Naast verschillen op beleidsmatig- en uitvoerend niveau, zijn er in Dinkelland meerdere signalen dat bruidsparen hun huwelijk op een zaterdag op een willekeurige locatie niet door laten gaan vanwege de hoge kosten. Hierdoor lopen ondernemers inkomsten mis. De geharmoniseerde werkwijze gaat in per 1 mei 2014.
Hetzelfde legestarief
De gemeente mag voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties kosten in rekening brengen, leges. Deze leges moeten kostendekkend zijn (uitgangspunt van de beide gemeenteraden), maar er mag geen ‘winst’ gemaakt worden. Aangezien de huwelijken voor beide gemeenten op dezelfde wijze zijn georganiseerd en door één en dezelfde organisatie worden uitgevoerd, is het niet anders mogelijk dan dat er ook het zelfde legestarief wordt gerekend.
Versobering kosteloze huwelijken
In 2013 zijn in de gemeente Dinkelland ruim 50 huwelijken kosteloos voltrokken of partnerschappen geregistreerd. Dit is een verdubbeling t.o.v. 2011 en 2012. We signaleren ook dat er veel kosteloze huwelijken voltrokken worden voor bruidsparen die niet in onze gemeente wonen. Vooral in de grotere buurgemeenten is het niet mogelijk om op korte termijn een kosteloos huwelijk te regelen. Men wijkt dan uit naar de kleinere buurgemeenten. Om dit te voorkomen, hebben beide colleges besloten het kosteloze huwelijk te versoberen. Dit betekent dat:
– Voor het voltrekken van een huwelijk of een partnerschapsregistratie één van de partners woonachtig moet zijn in de gemeente Dinkelland of in de gemeente Tubbergen;
– Er een maximum komt van het aantal gasten (4 getuigen met ouders);
– De voltrekking sober door een ambtenaar van de burgerlijke stand sober is en maximaal 10 minuten mag duren;
– De voltrekking of registratie kan alleen op maandag- en dinsdagmorgen om 09.30 uur kan plaatsvinden;
– Er geen assistentie van een bode is.
Om tegemoet te komen aan de burgers die goedkoop willen trouwen, maar wel familie en vrienden mee willen nemen, hebben de colleges in december j.l. besloten om “budgethuwelijken” in te voeren.
– Bij een budgethuwelijk kan er alleen maar in het gemeentehuis getrouwd worden.
– Er zal geen maximum gesteld worden ten aanzien van een aantal gasten;
– De voltrekking wordt gedaan door een ambtenaar van de burgerlijke stand;
– Geen assistente van een bode;
– Geen bloemen en geen mogelijkheid voor muziek;
– De voltrekking of registratie kan plaatsvinden op maandag en dinsdag van 10.00 tot 16.00 uur; op woensdag en donderdag van 09.00 tot 16.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.
Het tarief voor een budgethuwelijk is € 200,–.
Tarieven buitenlocaties
In Dinkelland zijn er meerdere signalen van bruidsparen hun huwelijk op een zaterdag op een willekeurige locatie niet door laten gaan vanwege de hoge kosten. Dit vindt het college van Dinkelland onacceptabel. Ondernemers lopen hierdoor inkomsten mis. Met ingang van 1 mei 2014 betalen bruidsparen op iedere buitenlocatie maar € 375,-. Dit zijn de gemeentelijke leges. Bruidsparen maken vervolgens zelf afspraken met de beheerders van de buitenlocaties over hun eigen tarief.
Harmonisatie per 1 mei 2014, wel overgangsregeling
De geharmoniseerde werkwijze gaat in per 1 mei 2014. Voor bruidsparen die al een reservering hebben gemaakt, is er een overgangsregeling.
Raad stelt nieuwe tarieven vast op 22 april
In de raadsvergadering van 22 april zal de gemeenteraad de voorgestelde nieuwe tarieven vaststellen.