Een dagje Amsterdam staat ook bij veel inwoners in en om Ootmarsum regelmatig op het programma. Voor geïnteresseerden is het goed om te weten dat op een aantal metrostations healthy fast food points zijn gekomen. Het aanbod van gezond eten laat te wensen over in Amsterdam. Op de metrostations Weesperplein en Burgemeester de Vlugtlaan kunnen reizigers binnenkort bij healthy fastfoodpoints een gezonde maaltijd to go halen. Initiatiefnemer is horeca- en vastgoedondernemer Ramez Ramzy (29) van de Ramzy Group. Met de healthy fastfoodpoints werkt Ramzy met de gemeente Amsterdam en openbaar vervoersbedrijf GVB samen aan een gezonder food aanbod voor de inwoners van Amsterdam. Ook duurzaamheid en een efficiënte personeelsinzet spelen hierbij een toonaangevende rol: de maaltijden worden bereid in een centrale keuken buiten het centrum en met CO2 neutrale elektrische wagentjes gedistribueerd.
Begin van een grensverleggende ontwikkeling
De opening van de healthy fastfoodpoints op de stations Weesperplein en Burgemeester de Vlugtlaan is een pilot en naar verwachting het begin van een grensverleggende ontwikkeling. Bij positieve resultaten zal de Ramzy Group in samenwerking met GVB nog veel meer Amsterdamse metrostations dit jaar van een healthy fastfoodpoint voorzien. Het doel hiervan is om het food aanbod voor het lokale publiek diverser en vooral gezonder te maken. Drukbezochte locaties in de stad, zoals metrostations, zijn hiervoor ideaal. Een healthy fastfoodpoint kan zowel een bemande als onbemande locatie zijn. Om beide opties te testen is op het Weesperplein gekozen voor een bemand concept en op de Burgemeester de Vlugtlaan voor een onbemand innovatieve state-of-the-art vending machine.
Focus op gezond eten en drinken
Met meer dan 30 Amsterdamse horecaondernemingen in haar portefeuille heeft de Ramzy Group het volste vertrouwen in de investering in het innovatieve concept. “Onze restaurants, cafés en hotels in het centrum, die als voornaamste doelgroep toeristen hebben, zijn zeer rendabel. Nu investeren wij bewust in een concept dat zich focust op gezond eten en drinken voor de Amsterdamse bevolking”, vertelt Ramzy. Doordat de horeca de afgelopen decennia vooral het massatoerisme bediende, is het gezonde aanbod in de stad zeer beperkt. Met de healthy fastfoodpoints ondersteunt Ramzy de gemeente Amsterdam om haar doelstellingen op dit gebied te bereiken.
Centrale productiekeuken buiten centrum
Ook duurzaamheid is leidend in de strategie van de Ramzy Group. Momenteel werkt de onderneming aan de centralisering van de productie. In de skylounge van het Ruby-Emma hotel, een locatie buiten het centrum en dicht bij de afrit van de A10 en de A2, komt een centrale productiekeuken. Leveranciers kunnen daar hun onbewerkte producten afleveren en dit voorkomt belasting van het centrum met zware, vervuilende vrachtwagens. De distributie van de bereide producten naar de ruim 30 vestigingen in het centrum, waaronder de healthy fastfoodpoints, van de Ramzy Group gebeurt met elektrische wagentjes. Dit is beter voor het milieu en veroorzaakt minder verkeersoverlast in de binnenstad en minder schade aan kades en bruggen. En het ontlasten van bruggen en kades is broodnodig omdat volgens Ramez `veel bruggen en kades op instorten staan en er op korte termijn miljoenen nodig zijn om deze te renoveren.´
Effectieve oplossing voor personeelstekort
De centrale productiekeuken is ook een effectieve oplossing voor het aanhoudende personeelstekort in de horecasector. ‘Met deze centrale keuken kunnen wij de afzonderlijke keukens van onze horecaondernemingen ontlasten. Daar zijn minder medewerkers nodig en bovendien ervaren zij minder werkdruk. Dat vinden wij belangrijk want wij willen dat al onze medewerkers in een optimale gezonde werkomgeving kunnen groeien en ondernemen, ’ aldus Lucas Barsoum (24), medeaandeelhouder van de healthy fastfoodpoints.
Deze week zal in Quote een diepte-interview gepubliceerd worden waarin Ramzy senior vertelt hoe het gelukt is om – nadat hij uit Egypte naar Nederland kwam – met 1200 dollar een miljoenenbedrijf te bouwen. Ramzy Junior vertelt hoe hij het bedrijf verder gaat uitbouwen. Maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen is een belangrijke pijler voor Ramez Ramzy (29)