Eerste expositie Judith Wiersema in een museum en dat nog wel in Ootmarsum
Twee vrouwen met karakter vonden elkaar in het museum van de Ootmarsumse kunstschilder Ton Schulten. De kunstenares Judith Wiersema en schrijfster Heleen van Royen lieten tijdens de opening van de expositie “The Barbie Collection” merken dat een vrouw zelfverzekerd en trots mag zijn. Ze hebben beide hun eigen verhaal, maar de paralellen zijn herkenbaar en dus is het heel verklaarbaar dat juist Heleen van Royen de expositie van Judith Wiersema in het ‘verre’ oosten opende.
Simone Heller-Veldboer, verantwoordelijk voor deze bijzondere gastexpositie, opende ‘het bal’ in de filmzaal van het Ton Schulten museum. Ze verontschuldigde zich dat het museum via de Tom Tom nog niet te vinden was, maar dat heeft alles te maken dat het museum aan het Schiltplein tijdens de opening in april 2013, dankzij de gemeente, de naam Ton Schulten plein kreeg en dat is nog niet doorgevoerd in de officiële naamgeving.
Simone Heller schetste de wijze waarop ze Judith Wiersema zover kreeg om in Ootmarsum een expositie te geven. “Waarom Ootmarsum, wat moet ik in deze plaats en welke reden moet ik hebben om in deze plaats te exposeren,” gaf Simone Heller de eerste reacties weer van Judith Wiersema. “Ze is echter bij ons geweest, terwijl het museum nog in de fase van aanbouw verkeerde. Ze raakte onder de indruk en voelde een klik met Ootmarsum, met Ton en Ank Schulten en met de rust, die het Twentse land haar gaf. We hebben haar de mogelijkheden van dit uniek stadje en haar omgeving laten zien en ze gaf ons haar ja woord om in het Ton Schulten museum te exposeren met haar nieuwste kunstwerken, die de naam kregen ‘The Barbie Collection’. We hebben haar kunnen overtuigen dat Ootmarsum een plek is waar je niet alleen tot rust kunt komen, maar ook een stadje is dat gaat voor kwaliteit en exclusiviteit. Strategisch gezien is het een belangrijke locatie, want met Duitsland als direct achterland zijn er veel mogelijkheden om naamsbekendheid te krijgen. Na de succesvolle gastexposities met onder meer het werk van de couturier Paul Schulten zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe spannende tentoonstelling en met het prachtige werk van deze bijzondere vrouw zijn we daarin zeker geslaagd, “aldus manager Simone Heller, die als doel heeft om Ootmarsum op exclusieve en kwalitatieve wijze op de kaart te zetten.
Kunstenares Judith Wiersema gaf op eerlijke wijze aan dat ook zij in eerste instantie Ootmarsum niet zag zitten. “Het is trouwens mijn eerste expositie in een museum, maar ja als het Stedelijk je niet vraagt dan is een ander alternatief als dit natuurlijk een bijzonder aanbod. En ik heb er geen moment spijt van gehad. De eerste ontmoeting met Ton was al heel apart, want om 11.00 uur ’s morgens vertelde ik hem over mijn ambities, waarop hij zei dat hij nu een borrel wilde drinken. Vervolgens heb ik met zijn vrouw Ank gepraat en zij nam de tijd en de rust om me helemaal vertrouwd te voelen. Ik was natuurlijk volop bezig met mijn werk en kon die gedachte op dat moment niet rijmen met Ootmarsum. Na de eerste kennismakingsronde en het vervolg was ik direct verkocht. Binnen in me begon het te borrelen en liep alles volgens mijn scenario. En met name op het creatieve vlak. In mijn hoofd zette ik de expositie neer en werkte zelfs aan het decor waar ik me voorheen nooit druk om heb gemaakt. Verder is het natuurlijk wel bijzonder dat deze expositie mijn eerste is die in een museum plaatsvindt. Ergens wel logisch, want het Stedelijk heeft me niet gevraagd, “ vertelt een goedlachse Judith Wiersema.
Haar thema is onlosmakelijk verbonden met het wezen vrouw, zowel lichamelijk als geestelijk en dat levert de nodige dilemma’s op. “Een Barbie is maar een pop en symboliseert het ideale beeld. Maar een vrouw moet trots zijn op zichzelf, in welke situatie ook. Vrouwen zijn emotioneel en dat is hun kwetsbaarheid. Ik heb zelf twee jaar aan deze beelden gewerkt en het geeft me een enorm goed gevoel . Ook hier geef je jezelf bloot, maar het is voor mij een bevrijding. Ik kan nu zelf een keuze maken en ik ben ontzettend blij dat ik hier in Ootmarsum deze kans heb gekregen. Ton en Ank geven mij een vader en moeder gevoel en dat maakt dat ik mij hier in het oosten van het land heel erg thuis voel,” laat deze karaktervrouw weten.
Vervolgens was de beurt aan de schrijfster Heleen van Royen en zij vertelde toch iets opzienbarends over haar connectie met Ootmarsum. ‘Ooit’ plande ze samen met haar ex-man en kinderen een vakantie in Ghana. Drie weken lang leek ze te kunnen genieten van dit Afrikaanse oord, maar na twee weken verveelde ze zich stierlijk en voelde ze heimwee naar Nederland. “Na twee weken was ik het zat en verlangde terug naar mijn thuisbasis. We boekten een vervroegde terugreis en de laatste week van onze vakantie brachten we door in Ootmarsum bij hotel de Wiemsel. Alles zat mee, het was een sfeervol hotel, de temperaturen liepen dagelijks op tot 30 graden en iedere morgen vond ik een papiertje op mijn hoofdkussen met daarop een zonnetje en het getal 30 dat voor graden stond. Het werd een fantastische week en zo heb ik dit mooie stadje leren kennen,” vertelt schrijfster Heleen van Royen.
Een tweede kennismaking met Ootmarsum was niet direct een ‘happy moment’, want na de affaire met oud Amsterdam wethouder Rob Oudkerk was ze toe aan rust in haar leven en dus boekte ze als een soort vlucht, samen met haar zoon Sam, een vakantie in het oosten van het land en was hotel de Wiemsel opnieuw een vluchtheuvel in haar hectische bestaan. “Het bleek voor mij een oase van rust en ik heb in die rustperiode een kunstwerk van glazenierster Annemiek Punt gekocht en dat hangt nu in mijn huis in Portugal. Ootmarsum en haar charmante karakteristieke omgeving is een belangrijke reden om deze expositie te openen, maar de doorslaggevende motivatie is wel dat deze vrouw Judith Wiersema in haar kunstwerken aansprekende objecten laat zien, die zonder emotie en dus hard en koud kunnen zijn. Dat spreekt me aan, omdat een vrouw teveel wordt beoordeeld op haar uiterlijke kenmerken en nog steeds gezien wordt als ‘minder’ . Dat irriteert me en maakt me rebels. Een veel gestelde vraag aan de vrouw is ‘Whats for dinner’ en dat moeten we als vrouw niet meer accepteren. Judith laat in haar werken voornamelijk delen van het vrouwelijk lichaam zien, maar zelden het hoofd. En dat heeft alles te maken hoe anderen naar het vrouw zijn kijken. Dat geeft ook de binding aan, die ik met haar werk en met haar karakter deel. Als vrouwen worden we nog steeds, voor mijn gevoel, als minder beschouwd en dat wil ik graag doorbreken en daarom is deze gastexpositie van Judith van groot belang om ook in deze tijd het beeld van vrouwen, dat helaas nog steeds veel mensen hebben, te doorbreken,” laat deze vrouw van de wereld weten.
De opening van deze bijzondere expositie zorgde plaatselijk, regionaal en zelfs landelijk voor veel gespreksstof. Ook dat maakt deze expositie van Judith Wiersema tot een hee l bijzondere. Belangstellenden kunnen dagelijks terecht in dit Ton Schulten museum om niet alleen te genieten van de werken van Judith Wiersema, maar ook van de kunstobjecten van de naamgever van dit museum aan het Ton Schultenplein.
foto’s copyright redactie@inenomootmarsum.nl