Een straatbeeld kan in de loop der geschiedenis drastisch veranderen. Huizen worden verbouwd of maken plaats voor andere panden. Soms wordt een rijbaan verbreed en komen er trottoirs.
Ook het verkeer in een straat kan na verloop van tijd een geheel ander beeld geven. Zo verdween het vrachtverkeer en de TET-bus geheel uit de binnenstad. Zo af en toe een leverancier of een toeristenbus, maar al het andere vrachtverkeer verdween toen de Rondweg was aangelegd.
Zo’n straat, die een heel ander aanzicht heeft gekregen, is de Molenstraat. De woning van meester Baanstra en de winkels van Brandehof en slager Hesselink maakten plaats voor de Molenborgh.
Op bijgaande foto’s is een bepaalde gebeurtenis de oorzaak van zo’n verandering. Op de zwart/wit foto is een tank te zien! Dat was in mei 1945, toen na de bevrijding een colonne via de Molenstraat naar Duitsland trok. Voor de komst van de rondweg was de Molenstraat een druk bereden route. Vrachtwagens vanuit Denekamp, die daar veelal de grens passeerden, reden via de Molenstraat. De bushalte van de TET was daar gesitueerd en zorgde voor het nodige leven in de brouwerij. De klinkers in de Molenstraat zijn gebleven, maar het aanzicht is volledig veranderd.
Op de kleurenfoto de huidige situatie met de Molenborgh in aanbouw en afgebouwd in beeld.
Foto’s en tekst zijn van de Ben Morshuisstichting