Hoe gaan we in de toekomst met ons afval om? Wordt het afval straks achteraf gescheiden, zetten we de afvalcontainer minder vaak aan de straat of gaan we door op de ingeslagen weg? De colleges van B en W van de gemeenten Dinkelland en Tubbergen hebben in het Afvalbeleidsplan “Van Afval naar Grondstof, Van idee naar Aanpak, Van Betalen naar Belonen” de afvalinzameling verder uitgewerkt.
Bewust omgaan met afval levert geld op
Afvalinzameling prijkt bovenaan de gemeentelijke agenda. Dat is niet alleen in Dinkelland en Tubbergen het geval. Alle veertien Twentse gemeenten hebben de gezamenlijke ambitie uitgesproken om in 2030 een scheidingspercentage van 90% te behalen.
Dinkelland en Tubbergen hebben de ambitie om de hoeveelheid restafval met ongeveer 75% te verminderen in 2030 tot 50 kg per inwoner per jaar. Een hele uitdaging weten verantwoordelijk wethouders Alfons Steggink en Tom Vleerbos: “Afval wordt steeds belangrijker als grondstof. Het besef dat het steeds belangrijker wordt om waardevolle grondstoffen, die nu nog verbrand worden bij Twence, uit het afval te halen en opnieuw te gebruiken als grondstof voor nieuwe producten, wordt steeds groter. Als we afval hergebruiken en het als grondstof zien dan putten we onze natuurlijke bronnen veel minder uit. Met de techniek van tegenwoordig kunnen we veel afval hergebruiken. Dus afval is geen afval meer, maar een grondstof waar we nieuwe dingen van kunnen maken. Producenten houden er nu al rekening mee dat de onderdelen van hun producten later zo goed mogelijk opnieuw gebruikt kunnen worden. De manier waarop de producten in de afvalfase worden ingezameld en verwerkt, moet daar beter op gaan aansluiten. Met deze afvalbeleidsvisie laten we zien dat we met het maken van kleine aanpassingen in het afvalbeleid van de gemeente grote stappen kunnen zetten als het gaat om het terugbrengen van de hoeveelheid huishoudelijk afval. Tegelijkertijd kunnen ook de tarieven voor afvalstoffenheffing naar beneden worden bijgesteld. Dat is een groene en duurzame visie waar beide colleges volledig achter staan.”
Het doel is dat de vermindering van de hoeveelheid restafval gepaard gaat met een verlaging van de afvalstoffenheffing. Kortom: bewust omgaan met afval levert geld op!
Keuzes en harmonisatie
In het afvalbeleidsplan heeft het college keuzes gemaakt ten aanzien van:
– het veranderen van het huidige afvalsysteem
– het kiezen van een nieuw inzamelsysteem
– het harmoniseren van het financiële afvalsysteem
De beide colleges denken de gestelde ambitie te kunnen halen aan de hand van “verbeterde bronscheiding”. Hiervoor stellen zij per 1 januari 2016 de volgende kaders:
– De bestaande inzamelstructuren rond papier, textiel, glas, afgedankte elektrische en elektronische apparatuur en grof huishoudelijke afval blijven voorlopig in stand;
– De inzameling van kunststof verpakkingsmateriaal (kvm), drankkarton en blik blijft in stand;
– Per 1-1-2016 wordt in zowel de gemeente Dinkelland als Tubbergen containermanagement ingevoerd in combinatie met een gedifferentieerd tarief (DIFTAR). Dit betekent een vast recht (basisheffing) per aansluiting en een bijdrage per lediging voor het aanleveren van restafval;
– Per 1-1-2016 wordt het nultarief gehanteerd voor de GFT-container onder gelijktijdige aanpassing van het vastrecht. De inzamelfrequentie wordt vastgesteld op 1 x per 2 weken;
– Per 1-1-2016 is de inzamelfrequentie van restafval vooralsnog 1 x per 2 weken. Mogelijk wordt deze frequentie op termijn verlaagd;
– De verbeterde bronscheiding aan de hand van sorteerproeven wordt jaarlijks geëvalueerd om te zien of de gestelde doelen worden gehaald en of deze moeten worden bijgesteld.
Wat betekent het nieuwe beleid concreet?
Wat betekent het nieuwe afvalbeleid nu concreet voor de inwoners van Dinkelland en Tubbergen?
Nu wordt het restafval in de grijze container in Dinkelland eenmaal per twee weken opgehaald en in Tubbergen zelfs wekelijks. Na een gewenningsperiode kan deze frequentie naar alle waarschijnlijkheid worden verlaagd. In beide gemeenten wordt dezelfde systematiek van DIFTAR ingevoerd. Het ‘flippo systeem’ van de gemeente Tubbergen wordt afgeschaft. DIFTAR houdt in dat hoe vaker de grijze container aan straat wordt gezet, hoe meer de vervuiler moet betalen. Het uiteindelijke doel is om de tarieven binnen beide gemeenten op elkaar af te stemmen. Met de invoering van DIFTAR wordt per huishouden geregistreerd hoeveel afval wordt aangeboden. Dus hoe meer afval een inwoner aanbiedt, hoe meer hij of zij moet betalen. Alle afvalcontainers worden gechipt. Bij het omhoog tillen van de container wordt de chip uitgelezen.
Steggink en Vleerbos: “Als we deze stappen zetten, halen we onze doelstellingen. We gaan veel bewuster met ons afval om en gaan veel meer afval scheiden. Op deze manier dragen we bij aan het hergebruik van afval. Bijkomend voordeel voor onze inwoners is dat het bewust omgaan met afval een verlaging van de afvalstoffenheffing met zich meebrengt. Het zijn kleine aanpassingen waarmee we heel veel kunnen bereiken. Om de hoeveelheid restafval daadwerkelijk te verminderen, moeten mensen een prikkel krijgen. Dit kan door mensen meer te laten betalen als ze meer afval aanbieden. Het zou ook kunnen door op termijn het serviceniveau te verlagen en het restafval minder vaak op te halen.”
Planning
De raden van Dinkelland en Tubbergen krijgen volgende maand al in de commissies het Afvalbeleidsplan ter vaststelling voorgelegd.