De Stobbenkamp is verrijkt met een groot epoxy kunstwerk van kunstenaar Jac. Maris. Het kunstwerk beeldt een paard uit en is eigendom van Els Voogsgeerd-Morsink. Zij heeft het in bruikleen gegeven aan de bewoners van de Stobbenkamp en de gemeente.
Een paard met een mooie geschiedenis
Het beeld werd in 1977 gekocht door Els en wijlen haar man, Willem Voogsgeerd. Een bijzondere aankoop, omdat het paard, sinds het in de jaren zestig vervaardigd is, altijd bij de kunstenaar thuis heeft gestaan. Bovendien was Jac. Maris er zeer aan gehecht. Het was het eerste kunstwerk dat Els en Willem allebei mooi vonden. De vader van Els, Wim Morsink (werkend als architect in Oud Ootmarsum), bleek heel goed bevriend te zijn met de kunstenaar. Mede daarom werd de koop aan Els en Willem gegund. “Het kunstwerk verhuisde in die jaren met ons mee naar verschillende plekken in Twente, waaronder De Lutte en Tubbergen. In 2019 ben ik met mijn huidige man Gijs Bronsema op de Stobbenkamp in Ootmarsum gaan wonen,” vertelt Els Morsink. “Zowel binnen als buiten het huis vonden we geen ruimte voor dit kunstwerk met dit formaat. Ik wilde toch graag mijn paard in mijn nabijheid en zo ontstond het idee om het te plaatsen op een openbare plek in de wijk. Bewoners en bezoekers kunnen er van genieten. Wijkbewoners stonden positief tegenover ons voorstel en ook de gemeente toonde zich zeer bereidwillig om het kunstwerk van Jac. Maris een plek in de wijk te geven. Ik hoop dat bewoners en bezoekers het kunstwerk omarmen en gelet op de reacties voelt het als een verrijking voor de Stobbenkamp.”
Officieel tintje
Zaterdag 9 december kreeg het plaatsen van het beeld een officieel tintje. Wethouder Brand zorgde voor het onthullen van het paard, maar door de vele regen kwam het goed uit dat hem een paar laarzen werden aangepast. Wijkbewoners, betrokkenen en zeker Els en Gijs toonden zich erg blij dat dit kunstwerk zo’n mooie plek heeft gekregen.
Kunstenaar Jacques Maris
Walter Jacques (Jac.) Maris was een Nederlandse beeldhouwer en (wand)schilder. Hij stamt uit een kunstenaarsfamilie en was kleinzoon van Jacob Maris (1837 – 1899), een bekende landschapsschilder van de Haagse School, die samen met zijn broers Mathijs Maris (1839 – 1917) en Willem Maris (1844 – 1910) de ‘Drie Broers der Haagsche School’ werden genoemd.
Al jong wilde Jac. Maris kunstenaar worden. In 1914, op veertienjarige leeftijd, ging hij in de leer bij de beeldhouwer Achilles Moortgat in Kleef, waar de familie Maris toen woonde. In 1917 verhuisde de familie naar Nijmegen en bezocht hij de kunstacademie in Düsseldorf. In die periode bracht hij ook vaak bezoeken aan België en Engeland. In 1926, vestigde de kunstenaar zich in een atelier op de Looistraat in Heumen, waar hij gedurende vele jaren een uitgebreid oeuvre creëerde in brons, keramiek, kunst- en natuursteen. In het atelier in Heumen werd in 2000 een museum gevestigd, het Ateliermuseum Jac Maris, waar tot op heden een collectie werken uit de periode 1915 tot 1994 wordt tentoongesteld om de herinnering aan deze markante kunstenaar in ere te houden. Maris maakte in de jaren dertig, veertig en vijftig talloze religieuze werken dankzij zijn vele contacten in het Rooms Katholieke milieu. Na de Tweede Wereldoorlog kreeg hij, als oud-verzetsman, diverse opdrachten voor oorlogsmonumenten. Het bekendste hiervan is het Airborne-monument in Oosterbeek.
Mens en dier als favoriete onderwerp
Jac. Maris meest geliefde onderwerpen zijn dier en mens. Dat laatste resulteerde in vele elegante vrouwenfiguren, mythische prinsessen, waarmee hij nog als tachtigjarige een ode bracht aan de vrouw. Maris was ook een fervent bewonderaar van het paard, dat hij vele malen uitbeeldde. In het begin maakte hij paarden op de realistische manier, zeer natuurgetrouwe robuuste en krachtige paarden, maar langzaam maar zeker werden zijn paarden ranker en sierlijker. Naarmate Jac. Maris ouder werd, verjongde zijn werk, kenmerkend hiervoor was dat hij in de latere fase van zijn leven ook vele abstracte werken heeft gemaakt.