Uitgevallen bussen, wachtende reizigers en weinig informatie. De reden? Personeelstekorten en stijgende kosten in het busvervoer. CDA Dinkelland stelt opnieuw vragen. ”Het is maar de vraag of de bus komt”, ervaart CDA-raadslid Nick Nieuwe Weme.
“Het openbaar vervoer moet voor inwoners bereikbaar en toegankelijk zijn”, vindt CDA Dinkelland. Mensen in het landelijk buitengebied zijn veel meer afhankelijk van het OV en komen moeilijker bij bijvoorbeeld zorg. Het duurt langer voordat ze bij vrienden en familie zijn of bij onderwijs of hun baan. Het busvervoer is op sommige plekken en momenten in Dinkelland helemaal niet mogelijk. ”We hebben aandacht gevraagd voor een buslijn op zondag in Weerselo, een permanente bushalte voor lijn 264 in Tilligte en de aanleg van een extra halte in de buurt van Frans op den Bult in Deurningen”, somt Nieuwe Weme op. ”Het college zou er mee aan de slag gaan. Wij vragen nu naar de stand van zaken.”
Daar bovenop komen steeds meer klachten over uitgevallen bussen, terwijl wachtende reizigers nauwelijks of niet worden geïnformeerd. ”Het college kan met de provincie, als verantwoordelijke voor het busvervoer, en met de busvervoerder in gesprek over deze klachten. Het uitvallen van bussen en het niet informeren komt de kwaliteit van het openbaar vervoer namelijk niet ten goede”, vindt Nieuwe Weme. Hij vraagt aan het college om het gesprek te voeren en of er maatregelen mogelijk zijn. Ook wil Nieuwe Weme weten hoe het gesprek met de gemeente Hengelo verloopt over de mogelijkheden van een hub bij Frans op den Bult.
Het college heeft dertig dagen om de vragen van het CDA te beantwoorden.
Hieronder de vragen, die het CDA Dinkelland aan het college heeft gesteld.
Op grond van artikel 35 van het regelement van orde van de raad hebben wij de volgende vragen over het openbaar vervoer in de gemeente Dinkelland. CDA Dinkelland heeft eerder schriftelijke en mondelinge vragen gesteld over de kwaliteit van het openbaar vervoer in de gemeente Dinkelland. We hebben daarbij aandacht gevraagd voor verschillende zaken, zoals een buslijn op zondag in Weerselo, de mogelijkheden voor een permanente halte voor lijn 264 in Tilligte, en de aanleg van een extra halte in de buurt van Frans op den Bult. Daarnaast maakt CDA Dinkelland zich algemene zorgen over de kwaliteit van het openbaar vervoer. Door onder meer personeelstekorten en stijgende kosten is de kwaliteit ondermaats. Klachten over uitgevallen bussen komen regelmatig voor, terwijl wachtende reizigers nauwelijks of niet worden geïnformeerd. Het college heeft destijds zowel schriftelijk als mondeling gereageerd op de vragen van CDA Dinkelland. In de antwoorden werd aangegeven dat het college in gesprek zou gaan met de provincie om mogelijke oplossingen te verkennen. Daarnaast gaf het college aan bereid te zijn om overleg te voeren met Hengelo over een mogelijke hub nabij Frans op den Bult.
CDA Dinkelland is benieuwd naar de voortgang van dit dossier en stelt daarom de volgende vragen:
1. Welke stappen heeft het college tot nu toe ondernomen richting de Provincie Overijssel om de problemen met het busvervoer in Dinkelland aan te kaarten?
a. Is het mogelijk om gespreksverslagen van deze overleggen te delen?
- Hoe verloopt het overleg met de gemeente Hengelo over de mogelijkheden voor een hub nabij Frans op den Bult?
3. Herkent het college de problemen rondom het uitvallen van bussen?
a. Zo ja, welke maatregelen worden genomen om deze problemen aan te pakken?
Met vriendelijke groet,
namens CDA Dinkelland
Nick Nieuwe Weme