De BHV’ers en de directie van Albert Heijn Ootmarsum hebben zondagmiddag onder leiding van TG Safety uit Tilligte een ontruimingsoefening gehouden. Dat gebeurde in het kader van de ‘Week van de Veiligheid’. De winkel was op dat moment gesloten. Bewust is er voor gekozen om deze oefening eerst zonder publiek te houden om te kijken of alles volgens de richtlijnen ontruimd werd. Alle gediplomeerde BHV-ers van Albert Heijn waren wel aanwezig en dat zijn er inmiddels ruim 30.
Om exact 17.45 uur ging het brandalarm af in de winkel. Met een rookkanon bij Noabers, dus vlakbij de hoofdingang, werd de brand gesimuleerd. De andere noabers van de grootgrutter waren voor alle zekerheid middels een brief op de hoogte gebracht van deze ontruimingsoefening. Direct na het alarm kwamen brandschermen naar beneden, die de supermarkt in 5 compartimenten verdeelde. De 6 verantwoordelijke BHV-ers spoeden zich naar hun toegewezen compartiment om de daar aanwezige ‘klanten’ in veiligheid en dus via de nooduitgangen naar buiten te brengen. “De verantwoordelijke BHV-ers hebben een kaart en zo gauw zij weten dat iedereen buiten is, leveren zij deze kaart in bij de Hoofd BHV-er en kan deze direct zien welk compartiment leeg is en dat doorgeven aan de brandweer,” vertelt Frank ter Riele,
“Het was een leerzame oefening. In ieder geval werkte het technische gedeelte, dus brandalarm en de brandschermen, uitstekend. De BHV-ers kregen te maken met ‘lastige’ klanten, maar ook met mensen in paniek. In werkelijkheid kan dat natuurlijk allemaal voor komen en dus is het heel goed dat we dit geoefend hebben. Je moet als BHV-er streng en duidelijk zijn, maar soms ook begrip tonen om paniek gevallen rustig te maken. In ieder geval was iedereen in no time buiten. Wel een verbeterpunt is dat een aantal ‘klanten’ door hun BHV-er langs de brandhaard werd geleid en dat mag in de praktijk natuurlijk nooit gebeuren. Die verbeterpunten hebben we met de TG Safety naderhand besproken en geëvalueerd. De BHV-ers hebben het als bijzonder leerzaam ervaren. Dat we deze oefeningen houden is ook in het belang van de klant. We hopen natuurlijk dat het nooit hoeft te gebeuren, maar je moet op dergelijke calamiteiten wel voorbereid zijn,” besluit Frank ter Riele.
foto’s van Caspar Kouijzer