Marc Crans, salesmanager bij Reggefiber, weet het nog altijd zeker: Glasvezel is de toekomst, dus ook voor Ootmarsum.
In oktober is Reggefiber begonnen met de campagne om ook de bewoners van de Siepelstad te overtuigen dat een Glasvezelnetwerk een volgende belangrijke stap is in de digitale wereld. Marc Crans is als salesmanager nauw betrokken bij dit proces en hij weet als geen ander hoe de eventuele komst van een Glasvezelkabel in Ootmarsum leeft. “Ik moet eerlijk zeggen dat de mensen hier erg enthousiast reageren. Aan de andere kant hebben we al op veel plaatsen in Nederland een dergelijke campagne gevoerd. Ootmarsum is een uniek stadje, maar in dit opzicht wijkt de Siepelstad niet af van de andere plaatsen. Dat is een natuurlijk proces wat we elders ook hebben zien gebeuren en dat heeft er voor een deel mee te maken dat de inwoners eigenlijk geplaatst worden voor twee keuzes. In de eerste plaats moeten ze een keuze maken voor glasvezel en daarnaast welke serviceprovider halen ze in huis. Als Reggefiber leggen wij alleen maar een glasvezelnetwerk aan en dat zijn onze belangen. Daarnaast zijn er 13 serviceproviders, die momenteel zelf bezig zijn om acties onder de bevolking te houden. Sommigen komen zelfs aan huis en dat vindt niet iedereen prettig. Om dat duidelijk te maken kunnen de inwoners van Ootmarsum bij ons op het servicepunt van Reggefiber bij Jos Brummelhuis een sticker ophalen om deze op de deur te plakken. Bij het zien van deze sticker wordt er niet door vertegenwoordigers van een serviceprovider aangebeld. Verder kan ik op dit moment geen mededelingen doen over de stand van zaken en in deze fase van de campagne is dat nog niet belangrijk. We willen de inwoners van Ootmarsum de tijd geven om een welbewuste keuze te maken en dat ze daarbij als een goede Twent de kat uit de boom kijken is voor ons juist een teken dat er goed over wordt nagedacht,” vertelt Marc Crans.
In Ootmarsum wordt er ‘aan de bar’ en op verjaardagen veel over de eventuele komst van Glasvezel gesproken. De aanleg roept de nodige vragen op en regelmatig wordt de opmerking geplaatst waarom het industrieterrein de Mors, ondanks de aanwezigheid van diverse woningen, niet wordt opgenomen in het glasvezelnetwerk. Marc Crans is openhartig in zijn antwoord. “Wij zijn een bedrijf dat gericht is op de particuliere markt en in dat opzicht worden wij door instanties als NMA en Opta op de vingers gekeken. Wij mogen dus niet op een industrieterrein een glasvezelkabel aanleggen. Ondernemers moeten daar zelf, individueel of collectief, een ander bedrijf voor in de arm nemen. Het is niet anders, en dat is ook de reden dat we daar geen glasvezelkabel aanleggen. Ook voor het buitengebied lukt dat momenteel nog niet, want daar zijn we aangewezen op de medewerking van gemeente en provincie. “ Toch benadrukt hij dat Reggefiber haar best doet voor de bewoners van het buitengebied. “De Provincie heeft een subsidiepot van 70 tot 80 miljoen euro beschikbaar gesteld om het buitengebied van Overijssel aan te sluiten. In samenwerking met de gemeente proberen we daar een beroep op te doen.” Marc raadt eventuele belangstellenden ook aan om zelf een vuist te maken. “In Lonneker bij Enschede hebben de bewoners van het buitengebied bijvoorbeeld een coöperatie opgericht. Daartoe is een gezamenlijke lening afgesloten bij de Rabobank om de aanleg te financieren. Maar inderdaad, dat kostte wel 2.000 euro per huishouden. Daarnaast onderzoeken we momenteel ook of het mogelijk is om het glasvezelnetwerk in het buitengebied aan te leggen op een diepte van slechts 20 centimeter. Of misschien zelfs door een riool. Dat scheelt enorm in de kosten.”
Een andere vraag, die veel wordt gesteld is of bij de komst van deze Glasvezelkabel van Reggefiber de kans bestaat dat er over een paar jaar een andere onderneming komt met andere serviceproviders en er nog een kabel wordt naast gelegd. “Dat is haast onwaarschijnlijk,” vertelt Marc Crans, “want de kosten van de aanleg zijn zo hoog dat een andere partij daar geen brood in ziet. Hoe meer concurrentie hoe meer men de koek moet delen en dat is commercieel gezien voor geen enkel bedrijf een optie,” laat Marc Crans weten. “De burgers hoeven daar dus niet bang voor te zijn.”
De campagne van Reggefiber loopt tot 20 januari. De inwoners hebben dus nog ruim een maand de tijd om hun keuzes te maken. De salesmanager raadt de inwoners aan om alles rustig te laten inwerken en op een rij te zetten. Daarnaast kan men iedere dinsdag, vrijdag en zaterdag terecht bij Jos Brummelhuis, want daar staan vertegenwoordigers van Reggefiber op dit glasvezelservicepunt om vragen te beantwoorden .
Reggefiber hoopt de inwoners van Ootmarsum rond 24 januari duidelijkheid te kunnen geven of Glasvezel er wel of niet komt. De burger kan dit tot 20 januari dus aangeven. Mocht er Glasvezel komen dan zal men ook zo snel mogelijk aan de slag willen gaan, want Reggefiber wil niet dat Ootmarsum tijdens het toeristenseizoen ‘open’ ligt. “We kennen het belang van toeristen voor Ootmarsum en dus willen we in de drukste periode van het jaar geen overlast veroorzaken,” sluit een openhartige en positief ingestelde Marc Crans zijn betoog af.