Nationaal Programma Onderwijs: samen sterker verder na de Lockdowns

De Dinkellandse VVD heeft vragen gesteld aan het college of zij een beeld hebben van achterstanden bij leerlingen na de Lockdowns. Verder stelt het Rijk 8,5 miljard euro aan scholen ter beschikking om leerachterstanden weg te werken. De VVD wil graag weten hoe het college hier op inspeelt. Onderstaand het bericht aan het college met daaraan gekoppeld een aantal vragen.

Geacht College,
De Coronacrisis heeft effect op ons allemaal. Zo ook op onze jongste inwoners. Kinderen die hetzelfde talent hebben, hebben recht op gelijke kansen. De lockdowns hebben er tweemaal toe geleid dat de scholen voor bepaalde tijd zijn gesloten. Dit heeft vooral negatieve gevolgen gehad voor de leerontwikkeling van leerlingen. Leerlingen met een lage sociaaleconomische status, niet- westerse migratieachtergrond, eenouder gezinnen, grote gezinnen en laagpresteerders lijken qua leergroei het meest getroffen door de schoolsluiting van de eerste lockdown (Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs, 2021). Als we als gemeente Dinkelland iets kunnen betekenen voor leerlingen die door de lockdowns leerachterstanden/-vertragingen opgelopen hebben, dan willen we als Dinkellandse VVD dat we dat samen met de scholen gaan oppakken.

Het Rijk stelt 8,5 miljard Euro beschikbaar aan scholen om leerachterstanden/-vertragingen van leerlingen weg te werken. Scholen krijgen zo de mogelijkheid om extra personeel aan te nemen zodat leerlingen extra instructie en begeleiding op school kunnen krijgen. Naast de 8,5 miljard Euro voor de scholen krijgen ook gemeenten zo’n 300 miljoen Euro. Een klein deel daarvan zal terecht komen in Dinkelland. We zijn benieuwd of er bij het College al ideeën zijn hoe zij deze financiële middelen in wil gaan zetten. De wethouder gaf tijdens de thema-avond Sociaal Domein op 17 mei jl. aan dat het nog niet duidelijk is hoeveel geld er naar Dinkelland toe gaat. Daarom hebben we de volgende vragen:

 

  1. Welke ideeën heeft het College over mogelijke bestedingen?

 

  1. In hoeverre wordt hierover gecommuniceerd met de scholen?

 

  1. In hoeverre zijn de leerachterstanden/-vertragingen inzichtelijk voor het College? Hoe staat Dinkelland ervoor?

 

  1. Bij welke doelgroepen zijn tijdens de lockdown de grootste leerachterstanden/-vertragingen geconstateerd?

De laatste jaren schieten de huiswerkinstituten/onderwijsbureaus/particuliere bijlescoaches als paddenstoelen uit de grond omdat de vraag naar dit soort diensten toeneemt. Het valt nu extra op nu sommige scholen dit soort bureaus in gaan schakelen om extra begeleiding te geven aan leerlingen die een leerachterstand hebben opgelopen tijdens de lockdowns. Dit wordt gefinancierd uit de NPO-gelden die scholen krijgen. Maar we constateren ook dat leerlingen na schooltijd gebruik maken van dit soort bureaus.

 

  1. In hoeverre heeft het College inzicht in het aantal Dinkellandse leerlingen die na schooltijd gebruik maken van dit soort particuliere bureaus?

Niet elke leerling in Dinkelland heeft (financiële) mogelijkheden om na schooltijd nog een paar uur bijles per week te krijgen, terwijl ze dit misschien wel zouden willen. Dit zou de ongelijkheid kunnen vergroten, vooral na twee Lockdowns. Dit vinden wij als Dinkellandse VVD onwenselijk.

 

  1. In hoeverre heeft het College inzicht in het aantal Dinkellandse leerlingen die na schooltijd wel gebruik zouden willen maken van dit soort particuliere bureaus, maar de (financiële) mogelijkheden niet hebben?

Onderzoek (Education Endowment Foundation, 2016) toont aan dat individuele begeleiding van leerlingen (tussen de 5 en 16 jaar) gemiddeld leidt tot vijf maanden leerwinst. “Korte reguliere sessies (ongeveer 30 minuten, 3-5 keer per week) over een vaste periode (6-12 weken) hebben een optimale impact. Individuele begeleiding dient bovendien gelinkt te worden aan de normale lessen en leraren dienen de voorgang nauwlettend te monitoren. Professionele leraren hebben het grootste effect.” Datzelfde onderzoek geeft aan dat een uur mentoring in de week positieve effecten heeft op gedrag, houding en aanwezigheid op school. Er zijn dus randvoorwaarden om een zo optimaal mogelijk resultaat te boeken voor de leerlingen.
Er zijn gemeenten in Nederland die samen met Stichting Leergeld Squla-accounts beschikbaar stellen voor leerlingen die het niet al te breed hebben thuis maar wel wat extra oefeningen kunnen gebruiken. Zo krijgen leerlingen die dit willen spelenderwijs leren en extra oefenen als ze thuis zijn. De praktijk leert ons echter wel dat leerlingen die Squla hebben de eerste weken fanatiek op Squla werken en dat het daarna langzamerhand afneemt. Dit probleem zou opgelost kunnen worden door gepensioneerde leerkrachten, of andere professionals met soortgelijke competenties, in te zetten die misschien ook hun steentje willen bijdragen bij de begeleiding van deze leerlingen na schooltijd in deze Coronaperiode.

 

  1. Wat vindt het College van het idee om in samenwerking met Stichting Leergeld Squla- accounts beschikbaar te stellen aan leerlingen? Wat zou dit ongeveer kosten?

 

  1. Wat vindt het College van het idee om gepensioneerde leerkrachten te vragen of ze op vrijwillige basis, of tegen een kleine vergoeding, willen participeren in de begeleiding en/of mentoring van leerlingen na schooltijd?

De Gelijke Kansen Alliantie biedt middels de zogenaamde Oriëntatiewijzer (Gelijke Kansen Alliantie, 2019) handvatten voor gemeenten die enthousiast zijn over extra onderwijs, maar zich afvragen hoe ze dat moeten aanpakken. Misschien kan het College deze handreiking goed gebruiken als ze er mee aan de slag willen.

 

  1. Is het College op de hoogte van de Gelijke Kansen Alliantie en deze Oriëntatiewijzer? Zo ja, in hoeverre is het College bereid zich hierin te verdiepen en beleid hierop te maken?

 

Bronnen:

 

 

 

< Vorig / Volgende bericht >