Op initiatief van drie grote galerieën en met Jos Bosch namens de Stichting Toeristisch Ondernemers Fonds Dinkelland (STOD) is er aan de ondernemers uit Ootmarsum een ambitieus plan gepresenteerd met als belangrijkste doel om het stadje meer landelijke naamsbekendheid te geven. De achterliggende gedacht is ook dat er in Ootmarsum wat moet gebeuren om het stadje aantrekkelijk te houden en nieuwe impulsen te geven om de toerist niet alleen in het weekend naar de Siepelstad te lokken. “Het is algemeen bekend dat het nagenoeg ieder weekend een drukte van belang is in Ootmarsum, maar doordeweeks kun je soms met een kanon door de straatjes schieten en je raakt niemand,” vertelt Simone Heller-Veldboer, één van de initiatiefnemers.
“Uit onderzoek is gebleken dat slechts 23% van de Nederlanders direct kan vertellen waar Twente ligt. Dat is pakweg één op de vijf en uit dat gegeven kun je dus de conclusie trekken dat Ootmarsum nog minder bekend is bij het Nederlandse volk. Verder moeten we een nieuwe doelgroep aanspreken. Een wat jonger publiek in de leeftijdscategorie van 35-55 jaar, die ook nog eens wat te besteden heeft. We weten allemaal dat Ootmarsum een mooi stadje is en samen met de omgeving heeft het alle ingrediënten om deze plek regelmatig te bezoeken. En toch is het een groot deel van de week erg rustig en als ondernemers zien we daar natuurlijk graag verandering in. We hebben het in Ootmarsum jarenlang prima gedaan, maar we kunnen niet teren op het verleden en dus moeten er nieuwe impulsen komen. Vandaar dat we een ambitieus plan hebben gelanceerd, “ beschrijft Simone Heller het doel van dit plan.
Jeroen Enkelaar, in dienst van de STOD, bracht de drie galerieën van Ton Schulten, Q-Gallery en Huis van de Kunst, bijeen om eens te praten over de toekomst van Ootmarsum. “Jos Bosch nam het van Jeroen over en we kwamen al snel tot de conclusie dat het roer om moet. We moeten af van het micro-denken. Het nieuwe zaken doen bestaat uit het delen van elkaars sterke punten. Om elkaar het licht in de ogen te gunnen moeten dus de neuzen dezelfde kant op wijzen,” geeft Simone aan dat er een gezond en saamhorig ondernemersklimaat moet komen.
Om het plan vorm te geven is het reclamebureau Adwise uit Almelo in de arm genomen. Zij zijn voorloper op het gebied van Internetmarketing en ze kregen als opdracht om een plan te maken om Ootmarsum op een andere manier op de kaart te zetten. Ook het bedrijf Storm Solution uit Harderwijk is ingeschakeld en samen hebben ze een bijzondere presentatie gehouden voor de Ootmarsumse ondernemers. “Het plan staat als een huis,” benadrukt een enthousiaste Simone Heller, “Maar dan moet het door nagenoeg iedereen gedragen worden. De bijdrage voor alle ondernemers is hetzelfde, maar het is zo opgezet dat het eerste jaar de meeste kosten moeten worden opgehoest. We krijgen een nieuwe slogan en het doel is heel duidelijk: ‘Ootmarsum moet een begrip worden’ voor een groot publiek. Wij praten als drie galerieën, zoals we helaas regelmatig horen, echt niet voor eigen parochie, maar het gaat ons om het bestaansrecht van alle Ootmarsumse ondernemers. En als anderen een beter plan hebben, dan moeten we daar verder over brainstormen. Niets doen in Ootmarsum is geen optie. Ik hoop echt dat we ons gezamenlijk sterk maken voor dit mooie stadje,” laat Simone Heller haar hart spreken.
De opkomst tijdens de eerste bijeenkomst was goed te noemen. Ook de uitgeschreven enquête onder de ondernemers zorgde voor veel respons. “Daaruit blijkt dat het merendeel van de ondernemers, die de bijeenkomst/presentatie heeft bijgewoond positief en enthousiast is over het idee. De algehele tendens is dat het zeker tijd is voor actie. Achterover leunen en stil zitten is geen optie meer. Er wordt een vervolg presentatie gegeven op 21 januari 2015 om19.30 in het Museum Ton Schulten. Wij hopen natuurlijk dat iedereen straks participeert, waardoor het plan haalbaar en draagbaar is. Onze verwachting is dat het Ootmarsum een enorme boost zal geven,” besluit Simone Heller-Veldboer.