Nieuwe college Dinkelland houdt koers

De huidige bestuurlijke situatie in Dinkelland, heeft geleid tot nieuwe politieke verhoudingen in de gemeenteraad. Gevolg daarvan is dat een nieuwe coalitie is ontstaan van CDA, VVD en Algemeen Belang Dinkelland (ABD). Deze nieuwe coalitie heeft zich onder leiding van formateur Prof. Dr. Wolter Lemstra beraden over de gewenste politiek-bestuurlijke richting gedurende de resterende raadsperiode en over de samenstelling van een nieuw college.

De richting
Veel ambities uit het bestaande coalitieprogramma 2014-2018 ‘Nieuw Perspectief’ zijn inmiddels in gang gezet of al gerealiseerd. Daarom vindt het nieuwe college het niet wenselijk om voor de resterende raadsperiode een volledig nieuw coalitieprogramma op te stellen. “Wij hebben de overtuiging dat Dinkelland gebaat is bij politiek-bestuurlijke stabiliteit. Daarom hebben wij ervoor gekozen om het bestaande coalitieprogramma als uitgangspunt te hanteren voor de politiek-bestuurlijke richting tot aan de raadsverkiezingen in 2018”, meldt Jos Jogems (CDA). “Zeker nu op basis daarvan recent de begroting voor het jaar 2017 is vastgesteld. Ons motto is dan ook: ‘Koers houden’. Maar omdat de samenleving voortdurend in beweging is en omstandigheden en inzichten in de loop van de huidige raadsperiode zijn gewijzigd, is het noodzakelijk om op onderdelen bij te sturen om ook daadwerkelijk koers te kunnen houden. Wij doen dat door middel van een Addendum, dat een aanvulling is op het bestaande coalitieprogramma en waarmee wij op een aantal thema’s en dossiers nadere accenten aanbrengen.”

Het nieuwe college
Omdat de huidige raadsperiode al flink gevorderd is, hebben de coalitiepartijen gekozen voor een in omvang beperkter college dan voorheen. “Wij gaan er vanuit dat wij de geformuleerde ambities kunnen realiseren met een college dat naast de burgemeester bestaat uit 3 wethouders voor in totaal 2,85 fte”, aldus Agnes ten Dam (ABD).
De samenstelling van het nieuwe college is als volgt:

  • Ilse Duursma (namens CDA) voor 1,0 fte; eerste locoburgemeester
  • Benno Brand (namens VVD) voor 0,85 fte; tweede locoburgemeester
  • Alfons Steggink (namens ABD) voor 1,0 fte: derde locoburgemeester

Het verdere proces
Omdat op dit moment nog steeds de burgemeester in de plaats van het college treedt, vindt de coalitie het belangrijk om zo spoedig mogelijk weer een volwaardig college te hebben. Daarom zal er op 10 januari 2017 een extra raadsvergadering zijn, waarin de nodige formaliteiten kunnen worden afgerond om het nieuwe college te kunnen laten functioneren. In die extra raadsvergadering zal ook het Addendum ‘Koers houden’ aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

Tenslotte
“Wij realiseren ons dat Dinkelland zich bevindt in een bijzondere politiek-bestuurlijke situatie. De vorming van een nieuw college is weliswaar een noodzakelijke voorwaarde om te komen tot stabiliteit, maar daarnaast zal er meer moeten gebeuren”, aldus Benno Brand. “Het rapport van verkenner mr. Geert Jansen is daar duidelijk over. Dit vraagt van alle betrokkenen een forse inzet. Voor zover het binnen onze mogelijkheden ligt zullen wij in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 werken aan verdere politiek-bestuurlijke stabiliteit in Dinkelland.”

nieuw-college-in-vergadering
Aanvullingen en wijzigingen in het oorspronkelijke program
Het nieuwe college onderschrijft voor een groot gedeelte het programma van de vorige coalitie CDA-Lokaal Dinkelland, maar heeft toch een aantal aanvullingen c.q. wijzigingen op papier gezet, dier men op 10 januari aan de gemeenteraad voorlegt. Heikele onderwerpen als de rondweg om Weerselo, het klooster en het zwembad in Ootmarsum worden nadrukkelijk genoemd. Het nieuwe college heeft het voorstel om het klooster af te stoten en te zoeken naar een externe partij, die het kan exploiteren en vermarkten. Dat gebeurt met respect voor de huidige investeerders Gerard Velthuis, stokerij Sculte, en Gerard Kosse, KloosterKeuken. Hieronder de wijzigingen, die het nieuwe college voorstelt.

Koers houden
Inleiding
De bestuurlijke situatie waarin Dinkelland sinds november 2016 verkeert, heeft geleid tot gewijzigde  politieke verhoudingen in de gemeenteraad met als gevolg dat een nieuwe coalitie binnen de raad is  ontstaan van CDA, VVD en Algemeen Belang Dinkelland (ABD). De nieuwe coalitie heeft zich  beraden over de gewenste politiek-bestuurlijke richting voor Dínkelland in de periode tot aan de  gemeenteraadsverkiezingen in 2018. Vele ambities uit het bestaande coalitieprogramma 2014  –  2018  ‘Nieuw Perspectief’  zijn in gang gezet, of reeds gerealiseerd.  Raad en college van Dinkelland hebben op vele beleidsterreinen invulling gegeven aan  het bestaande coalitieprogramma. Om die reden  vinden wij het niet wenselijk om voor de resterende raadsperiode een volledig nieuw  coalitieprogramma op te stellen. Er  bestaat  bij ons de overtuiging dat Dinkelland gebaat is bij politiek-bestuurlijke stabiliteit. Daarom hebben wij ervoor gekozen om het bestaande coalitieprogramma  als  uitgangspunt te hanteren voor de politiek-bestuurlijke richting gedurende de resterende raadsperiode.  Zeker nu op basis daarvan recent de begroting voor het jaar 2017 is vastgesteld door de raad. Ons  motto daarbij is: ‘Koers houden’. Maar, omdat de samenleving voortdurend in beweging is en  omstandigheden en inzichten in de loop van de huidige raadsperiode zijn gewijzigd, vinden wij  het  noodzakelijk om op onderdelen bij te sturen om ook daadwerkelijk koers te kunnen houden. Wij doen  dat door middel van dit addendum, dat toegevoegd wordt aan het bestaande coalitieprogramma  met  op de navolgende thema’s en dossiers nadere accenten.

Rondweg Weerselo
In 2004 hebben Provinciale Staten van Overijssel een tracé -besluit genomen over de aanleg van de  rondweg Weerselo. De jaren daarna zijn gronden aangekocht en onderzoeken ten behoeve van de  bestemmingswijziging uitgevoerd. Tot op heden is de uitvoering nog niet  ter hand genomen,  voornamelijk omdat er onduidelijkheid was over de invloed van de rondweg op het Natura2000 gebied  Lemselermaten. Door besluiten van  het Parlement  is er  nu voldoende ontwikkelruimte rondom  het  Natura2000 gebied Lemselermaten, zodat de rondweg aangelegd kan worden. De laatste 2 á 3 jaar is  er onder de inwoners en ondernemers van Weerselo echter weer een discussie ontstaan over de  aanleg van de rondweg. Met  name bij de ondernemersvereniging is er angst dat ondernemers en  winkeliers niet meer kunnen bestaan als de rondweg is gerealiseerd. Deze discussie heeft er onder  andere toe geleid dat Provinciale Staten van Overijssel op 17 februari 2016 een motie hebben  aangenomen, waarin het college van Dinkelland wordt uitgenodigd om een proces, zonder  voorwaarden vooraf, te creëren om tot een oplossing te komen voor de traverse Weerselo van de  N343, die wordt gedragen door de bevolking van Weerselo. Het proces is  overeenkomstig de wensen van de Provincie uitgevoerd door adviesbureau Over  Morgen, onder meer door 13 diepte-interviews te houden met voor-  en tegenstanders van de  rondweg. Bij de samenstelling van de groep geïnterviewden  is vooral gezocht naar een evenwichtige  verdeling tussen voor-  en tegenstanders, een evenwichtige verdeling tussen bewoners en  ondernemers en een aantal bewoners dat  zich de afgelopen jaren nadrukkelijk heeft  uitgesproken  over de rondweg. Uit de interviews blijkt dat, welke beslissing ook wordt genomen aangaande de  rondweg, dit niet zal leiden tot volledig draagvlak onder de bewoners en ondernemers van Weerselo.
De onzekerheid over de rondweg trekt echter wel een zware wissel op de Weerselose gemeenschap.  De inwoners wensen duidelijkheid, vragen de gemeente haar verantwoordelijkheid hierin te nemen en  duidelijk te communiceren over de vervolgstappen. Het onderzoek heeft geleid tot een advies met  daarin een viertal aanbevelingen. Het college heeft inmiddels  ingestemd met de resultaten van het  onderzoek, de aanbevelingen overgenomen en het advies doorgeleid naar Gedeputeerde Staten van Overijssel.  De provincie bepaalt binnenkort of de uitvoering van de motie voldoet aan de door haar  gestelde voorwaarden. De provincie is verantwoordelijk voor de provinciale weg N343 en daarmee voor de realisatie van de  rondweg.  Wij gaan er vanuit dat de rondweg aangelegd wordt.  Wij hechten bijzonder aan een  toekomstbestendig en levendig centrum van de kern Weerselo, hetgeen ook   blijkt uit het gedragen  proces voor de herinrichting van de kern. De drie essentiële elementen voor een toekomstbestendige  en levendige kern, te weten; een levendig plein, sterke randen en een oversteekbare infrastructuur is  door de inwoners van Weerselo  omarmd en bevestigd door het besluit dat de gemeenteraad hierover  heeft genomen op 11 juli 2016. Om deze drie elementen kracht bij te zetten zijn wij bereid, bij functieverandering van de huidige traverse N343 substantieel extra financiële middelen beschik baar te  stellen ter bevordering van de leefbaarheid en ruimtelijke inpassing van ‘rotonde (nabij  Partycentrum Ensink) tot rotonde (nabij  Auto  Reinders)’  en ter stimulans van het ondernemersklimaat in Weerselo. Mocht de realisatie van de rondweg  geen doorgang vinden, dan  blijven wij inzetten op  de realisatie  van een  toekomstbestendige en levendige kern van Weerselo. Wij  realiseren ons daarbij wel dat dit  kan leiden tot een suboptimaal resultaat.

Landbouwontwikkelingsgebied (LOG) Hondeveldsweg
Op 27 januari 2015 heeft de gemeenteraad in meerderheid een motie aangenomen die het college  opdraagt zich op alle mogelijke wettelijk toegestane manieren in te spannen om te voorkomen dat  op  de LOG aan de Hondeveldsweg  een intensieve veehouderij wordt gevestigd. Wij respecteren deze  motie. Tegelijkertijd stellen wij ook vast dat er een aanvraag is ingediend die vraagt om een  zorgvuldige  en consistente behandeling, omdat wij ons gehouden achten aan de wettelijk  verankerde algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Gezien  de complexiteit van het voorliggende vraagstuk  achten wij het van belang om ons nader extern te laten adviseren over de voorliggende motie, zoals  dat ook gebeurd is over de ingediende aanvraag.

Voormalige klooster Maria ad Fontes in Ootmarsum
In 2005 zijn de laatste Zusters van Onze Lieve Vrouw van Amersfoort vertrokken uit het klooster Maria  ad Fontes in Ootmarsum. Om de cultureel historische waarde van het gebouw voor Ootmarsum te  behouden, heeft de gemeente het gebouw in 2006 aangekocht. In  die tijd van hoogconjunctuur werd  ervan uitgegaan dat met behulp van een investeerder en projectontwikkelaar het klooster met een  nieuwe invulling economisch rendabel zou kunnen worden gemaakt.  Door de economische recessie,  startend in 2008, haakte de inmiddels gevonden ontwikkelaar (Kondor Wessels  Projecten) af. De  gemeente werd genoodzaakt om de vermarkting zelf ter hand te nemen. Nadat hiertoe een visie werd  ontwikkeld, werden twee geïnteresseerden voor delen van het klooster gevonden, één voor het  inrichten en exploiteren van een zogenaamde KloosterKeuken en één voor het exploiteren van een  stokerij. Samen kochten beiden ook drie ruimtes aan om in te richten als appartement. In april 2016  stelde de raad een krediet beschikbaar om de realisatie van appartementen in het klooster mogelijk te maken. De plannen zijn inmiddels ontwikkeld waardoor tot aanbesteding van de noodzakelijke  verbouwing kan worden overgegaan. De laatste berekeningen tonen aan dat de financiële tekorten verder dreigen op te lopen. Tevens leert  de afgelopen periode dat vastgoedontwikkeling  zich niet verhoudt met het politieke en democratische  klimaat van een (gemeentelijke) overheid. Daarom lijkt het verstandig om het eigendom van het  klooster zo snel mogelijk af te stoten naar een  externe  partij, die het vervolgens kan exploiteren dan  wel kan vermarkten. Daarmee sluiten wij aan bij gemeentelijk beleid op dat onderdeel. Wij zullen daarom de voorgenomen aanbesteding niet gaan starten en de raad een voorstel doen om  het klooster af te  stoten. Daarbij worden  de financiële consequenties in beeld gebracht en worden de belangen van huidige appartement-eigenaren niet uit het oog verloren. Daarbij blijft het  oorspronkelijke doel, de cultuurhistorische waarde van het gebouw voor Ootmarsum  te  handhaven.  Bovendien zullen wij de betekenis van de kapel voor Ootmarsum blijven respecteren.

Duurzaamheid
De gemeenteraad heeft op 3 november 2015 het “Uitvoeringsplan duurzaamheid” vastgesteld, op  grond waarvan uitvoering wordt gegeven aan de vastgestelde speerpunten. We hebben de ambitie  om meer inhoud te geven aan het thema duurzaamheid. We verbreden de focus van wat nu vooral energiemaatregelen betreft naar een breder programma van duurzaamheid. In 2017 komen we met  een voorstel voor een aanpak van een  “Duurzaamheidsprogramma”, met een bredere verkenning  naar de mogelijkheden tot een doelgerichte aanpak: een aanpak die alle beleidsprogramma’s raakt.  Meer specifiek zullen wij bij de herontwikkeling van sportcomplex Dorper Esch bezien in hoeverre een  aanvullende duurzaamheidsimpuls realistisch is.

Onroerende zaakbelasting
Wij  vinden  het van belang dat de lokale lastendruk  voor onze inwoners  zich goed verhoudt tot de  lokale lasten in andere  Twentse  gemeenten.  Uit de Atlas van de lokale lasten 2015 van het COELO  blijkt echter dat de woonlasten in Dinkelland in vergelijking met andere  Twentse  gemeenten relatief  hoog zijn. Om die reden kiezen wij ervoor om in 2018 geen trendmatige verhoging van de Onroerende  zaakbelasting door te voeren, waarbij wij streven naar een nullijn. Omdat wij tegelijkertijd grote waarde  hechten aan een financieel solide huishouding van de gemeente zullen wij in 2017 onderzoeken welke  mogelijkheden bestaan tot verdere beperking van de lokale lasten voor onze inwoners.

Horizonverkenning
In de uitvoering van de motie horizonverkenning voor de bestuurlijke toekomst van  Dinkelland, heeft  de raad  op 22 maart 2016 het plan van aanpak vastgesteld. Gezien  de resultaten van de eerste  oriënterende gesprekken en de huidige politiek-bestuurlijke situatie van Dinkelland, achten wij het  niet wenselijk om gedurende de resterende raadsperiode nadere invulling te geven aan deze  horizonverkenning.

Openluchtzwembad Kuiperberg Ootmarsum
In het coalitieprogramma 2014-2018 is de intentie uitgesproken om het openluchtzwembad open te  houden. Mede op aangeven van de raad heeft het college op 26 juli 2016 besloten om een plan van  aanpak op te stellen om de Ootmarsumse samenleving te betrekken bij de mogelijkheden tot  toekomstbestendige  instandhouding van het openluchtzwembad. Het college zal in 2017 komen met  een voorstel tot vaststelling van een plan van aanpak en starten met de uitvoering daarvan.

DinkellandWerkt!
De gemeenteraad heeft op 15 december 2015 besloten om de rekenkamercommissie te vragen  onderzoek te doen naar DinkellandWerkt!. Dit onderzoek heeft geleid tot een rapport, op basis  waarvan de raad op 1 november 2016 heeft besloten om de conclusies en aanbevelingen uit het rapport te onderschrijven en over te nemen en het college op te dragen per direct te starten met de  opvolging van de aanbevelingen. Wij zullen in 2017 aan de raad rapporteren hoe wij opvolging geven aan de aanbevelingen.

Rekenkamercommissie
In het rapport  ‘DINKELLAND BESTUURT!’ van 14 december jl.  van  de heer  mr. G.J. Jansen  wordt  uitvoerig ingegaan op de wijze waarop in Dinkelland de rekenkamerfunctie is ingevuld. Wij hebben  hier goede notie van genomen. Op 7 juli 2015 heeft de Minister van Binnenlandse Zaken en  Koninkrijksrelaties  het ‘actieplan lokale rekenkamers’ aan de Tweede Kamer toegezonden. De behandeling van dit actieplan heeft geleid tot schriftelijke Kamervragen, die op 28 november jl. door  de Minister zijn beantwoord. Wij wachten verdere behandeling van het actieplan af en zullen bij de  opvolging van de aanbevelingen uit het rapport  ‘DINKELLAND BESTUURT!’  rekening houden met besluitvorming door het Parlement op het actieplan.

Integriteit
In het rapport ‘DINKELLAND BESTUURT!’ van 14 december jl. wordt eveneens uitvoerig ingegaan op  het thema ‘integriteit’.  Wij zullen bevorderen dat het huidige integriteitsbeleid van Dinkelland  wordt geactualiseerd aan de hand van de “handreiking integriteit van politieke ambtsdragers bij gemeenten,  provincies en waterschappen”. Daarnaast spreken wij uit dat wij actief uitvoering willen geven aan het  aldus geformuleerde integriteitsbeleid, zowel op raads- als op collegeniveau.

Samenstelling college en portefeuilleverdeling
Vanwege de fase waarin wij  ons thans binnen de huidige raadsperiode bevinden,  achten wij het  verantwoord om een nieuw college samen te stellen dat in omvang beperkter is dan voorheen. Wij  gaan er vanuit dat wij de geformuleerde ambities kunnen realiseren met een college dat naast de burgemeester bestaat uit 3 wethouders met een totale tijdsbestedingsnorm van 2,85 fte: Wij kiezen ervoor om het kernwethouderschap te vervangen door bestuurlijke aanspreekpunten voor  de diverse kernen. De portefeuilleverdeling binnen het college luidt als volgt:

Burgemeester Ineke Bakker
  Bestuurszaken
  Burgerzaken
  Openbare orde en veiligheid
  Internationale samenwerking
  Integrale handhaving
  Bedrijfsvoering

Wethouder Ilse Duursma (1 fte; eerste locoburgemeester)
  Volksgezondheid
  Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
  Jeugd
  Participatiewet
  Leefbaarheid, bereikbaarheid en mobiliteit
  Vluchtelingen/statushouders
  Monumentenzorg en erfgoed
  Kunst, cultuur en musea
  Onderwijs

Wethouder Benno Brand (0,85 fte; tweede locoburgemeester)
  Economische zaken
  Recreatie en toerisme
  Vergunningen en Ruimtelijke Ordening en landbouw
  Gebiedsontwikkeling Noordoost Twente
  Sport
  Regio Twente
  Vliegveld Twente
  Klooster Ootmarsum

Wethouder Alfons Steggink (1 fte; derde locoburgemeester)
  Financiën en belastingen
  Beheer openbare ruimte en verkeerszaken
  Afval, milieu en duurzaamheid
  Water
  Volkshuisvesting
  Grondzaken en gemeentelijk vastgoed
  Centrumontwikkeling en rondweg Weerselo

Tenslotte
Wij realiseren ons terdege  dat  Dinkelland zich  bevindt in  een  politiek-bestuurlijke  situatie  die  bijzondere aandacht vraagt.  De vorming van een nieuw college  is weliswaar een noodzakelijke  voorwaarde om te komen tot politiek-bestuurlijke stabiliteit, echter daarnaast zal er meer moeten  gebeuren. Het rapport ‘DINKELLAND BESTUURT!’ van 14 december jl.  is daar duidelijk over. Dit  vraagt van  alle betrokkenen een aanzienlijke inzet. Voor zover het binnen onze mogelijkheden ligt  zullen wij ons inzetten om in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 verdere politiek -bestuurlijke stabiliteit te bewerkstelligen.”

< Vorig / Volgende bericht >

Gerelateerde berichten

Bladkorven terug in straatbeeld

Bladkorven terug in straatbeeld

Het is volop herfst en dat is goed te merken aan het vallen van de bladeren. Het is dan een uitkomst...

Lees verder >
Gemeentes geven groene cheques uit

Gemeentes geven groene cheques uit

De gemeentes Dinkelland en Tubbergen wil lokale energie-initiatieven van inwoners stimuleren. Daarom...

Lees verder >
Lokalen winnen in Dinkelland

Lokalen winnen in Dinkelland

De gemeenteraadsverkiezingen in de Dinkelland hebben een lichte verschuiving teweeggebracht. Lokaal ...

Lees verder >