Op één van de laatste dagen in 2014 ontvouwde het bestuur van de Stichting Toeristisch Ondernemersfonds Ootmarsum-Dinkelland een sterk gewijzigde bijdragestructuur. Penningmeester Richard Kamphuis noemde deze presentatie niet voor niets ‘Een nieuw begin’.
In Tilligte bij café ten Dam bleek de belangstelling voor de nieuwe plannen groot. Belangrijker is dat de voorgestelde nieuwe structuur bijzonder positief werd ontvangen.
Dat is ook voor penningmeester Richard Kamphuis een opluchting. “We hebben het met een werkgroep goed voor kunnen bereiden. Vervolgens hebben we ons voorstel in het Dagelijks Bestuur gebracht en met wat kleine wijzigingen is het voorgelegd aan het gehele bestuur. Ook zij gaven hun fiat aan deze gewijzigde structuur. We hebben een aantal belangrijke redenen om de bestaande contributiestructuur te veranderen,” legt Richard Kamphuis uit, “Er komt keuzevrijheid voor de ondernemers in de af te nemen diensten/producten. We hebben een veel nadrukkelijker aanbod om gebruik te maken van de vele mogelijkheden van de nieuwe (social) media en met deze structuur zorgen we voor een integratie tussen de convenantdeelnemers van de Stichting en de contribuanten van de VVV.”
De taken van de medewerksters op de VVV kantoren in Ootmarsum en Denekamp steunpunt op en het’t Stift in Weerselo ontwikkelen zich steeds verder richting het gebruik maken van de website en de sociale media. Het gastheerschap blijft een belangrijke taak, maar het onderhouden en verversen van de website, het gebruik maken van Twitter en Facebook en andere vormen van social media is inmiddels een wezenlijk onderdeel. “De medewerkers worden daarvoor geschoold en krijgt ook de verantwoordelijkheid om die taken goed uit te voeren. Iemand achter de balie moet dit niet steeds ‘even’ tussendoor doen. Het is van groot belang dat de inzet van de Social Media goed wordt uitgevoerd. Het aantal mensen aan de balie wordt minder, maar bijvoorbeeld de likes op Facebook groeien alleen maar. Daarnaast blijft het gastheerschap belangrijk en moet men de toerist op prettige en informatieve wijze wegwijs kunnen maken in Ootmarsum-Dinkelland. Daarbij hebben we gelukkig ook nog de steun van de vele enthousiaste vrijwillig(st)ers. De stichting richt zich vooral op de marketingactiviteiten, het initiëren van nieuwe plannen en te zorgen voor campagnes om gasten vanuit Duitsland, België en Nederland naar Ootmarsum-Dinkelland te krijgen,” vertelt de penningmeester van de STOD. Om mee te kunnen varen op dit beleid is de structuur dus duidelijk aangepast en krijgen de ondernemers de keuze uit meerdere pakketten.
De nieuwe bijdragestructuur
Producten en diensten van de STOD en VVV zijn in modules ondergebracht. Ondernemers kunnen kiezen van welke modules ze gebruik willen maken. Om de keuze te vergemakkelijken zijn er drie voorkeuzepakketten gemaakt.
A. Startpakket
B. Standaardpakket
C. Uitgebreid pakket
In deze voorkeuzepakketten zijn services uit de modules balie, app, website en social media opgenomen. Daarnaast zijn er vier extra modules, die niet in de pakketten zijn opgenomen, te weten arrangementen, agenda/evenementen, nieuwsbrief en campagnes. De services uit deze laatste 4 modules kunnen aanvullend worden afgenomen.
A. Startpakket € 275
Dit pakket bevat, naast de basisbijdrage, de volgende modules:
– Module balie
– Startmodule APP (alleen NAW-gegevens en foto)
– Startmodule website (naast NAW-gegevens, ook telefoonnummer, link naar de eigen website, emailadres, een tekst van maximaal 100 woorden en een foto
– Startmodule social media (verwijzing website, redactionele tekst en een foto (1x per jaar)
B. Standaardpakket € 450
Dit pakket bevat, naast de basisbijdrage en alle services uit het startpakket, ook:
– Standaardmodule APP (ook telefoonnummer, link naar eigen website, emailadres, 4 foto’s en
een tekst van maximaal 400 woorden)
– Standaardmodule website (tekst maximaal 500 woorden en 4 foto’s)
– Standaardmodule social media (4 foto’s en 3 dagen vast aan de bovenkant 2 x per jaar
C. Uitgebreid pakket € 695
Dit pakket bevat, naast de basisbijdrage en alle services uit het standaardpakket, ook:
– Uitgebreide module APP (ook mogelijkheid om b.v. acties, aanbiedingen of dagmenu’s te plaatsen en een QR code)
– Uitgebreide module website (ook een special op de homepage of een vermelding bovenaan in de categorieën overnachten, eten &drinken of zien & doen)
– Uitgebreide module social media (ook een gepromoot bericht gedurende 1 week en 2 x per jaar)
Naast deze pakketten heeft de nieuwe structuur nog meer mogelijkheden. “Die uitbreidingen geven nog meer keuzevrijheid,” licht Richard Kamphuis toe, “Ondernemers kunnen plek krijgen in het Glossy blad Gastvrij. Activiteiten kunnen worden opgenomen in de agenda’s/website van de VVV. Een nieuwsbrief met buttons wordt aan maar liefst 6000 abonnees gestuurd en zelfs nog naar anderen doorgestuurd. Op deze Nieuwsbrief kunnen buttons worden geplaatst, die leiden naar bijvoorbeeld een arrangement. Ook geven we ondernemers de mogelijkheid om zelf een campagne op te zetten. Onze rol is om belanghebbende ondernemers bij elkaar te brengen, wij zijn faciliterend en de ondernemers bepalen zelf het succes van hun acties. De STOD heeft dus duidelijk een coördinerende en faciliterende rol en vanuit die rol willen we graag blijven meedenken. Dat doen we in het belang van het toerisme in Ootmarsum-Dinkelland. Ons doel is duidelijk. We moeten meer gasten naar deze regio trekken. Dat kunnen ook dagjesmensen zijn, maar we moeten die toeristen duidelijk maken dat één dag wel erg weinig is om dit mooie gebied te leren kennen. Het moet aantrekkelijk zijn en blijven, verfrissend en vernieuwend, dit kan alleen wanneer we dit gezamenlijk aanpakken en dragen. Deze nieuwe structuur geeft een meerwaarde en daar binnen blijven we een beroep doen op de gastheerschapsrol van de VVV, alleen in een iets veranderende rol.
Hiermee borgen we het bestaansrecht van de VVV in Dinkelland. Met het inzetten van de Social Media en een BackOffice is het een on-going proces. Met deze nieuwe structuur zijn we op tijd op de rijdende trein gesprongen. Er verandert heel veel in het toeristische landschap en als Ootmarsum-Dinkelland zich wil blijven profileren, dan kunnen we dat gezamenlijk bereiken door betrokken te blijven en elkaars sterke punten te benoemen en te benutten. Dan kunnen we mee in de toeristische stroom en dat zorgt voor een toekomst met perspectief,” laat een gedreven Richard Kamphuis weten.
De ondernemers krijgen tot half januari de tijd om te beslissen welke pakketten ze willen afnemen en/of ze van nog meer mogelijkheden gebruik willen maken. “Iedereen is geïnformeerd en mocht men nog vragen hebben dan kan men altijd terecht bij de leden van de STOD of de VVV-medewerkers. Het mooie is dat we niets opleggen, maar mogelijkheden bieden, waaruit zelf een keuze kan worden gemaakt. In deze differentiatie hameren we echter ook op saamhorigheid. Samen kunnen we deze toeristische gemeente nog meer (inter)nationale uitstraling geven door durf te tonen en mee te gaan in de huidige ontwikkelingen. Zelf heb ik daar als persoon geen enkel zakelijk belang bij, maar ik vind het prachtig om juist vanuit die visie hiermee aan de slag te gaan om Ootmarsum-Dinkelland op de kaart te zetten. Samen het juiste gevoel creëren. Iedere ondernemer heeft zijn eigen belang, maar er is ook een gezamenlijk belang en dat zou meer nadrukkelijk onderkend kunnen worden. De stappen daarvoor zijn al gezet, de komende tijd moet het allemaal concreter worden ingevuld. Dat is een mooi proces om te volgen en daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen,” ”besluit Richard Kamphuis.