Brandweer Twente is in 2021 gestart met het vervangen van haar tankautospuiten. De tankautospuit, het basisvoertuig en afgekort TS, wordt gebruikt bij inzetten voor brand, technische hulpverlening, waterongevallen en incidenten met gevaarlijke stoffen.
Maandag 5 februari 2024 krijgt de kazerne in Ootmarsum haar nieuwe auto.
Compleet nieuwe vloot
De nieuwe voertuigen vervangen de huidige TS’en, die na jaren dienst- en inzeturen aan vervanging toe zijn. Sinds 2021 is een deel van de Twentse vloot al vervangen. Sinds november afgelopen jaar vervangt brandweer Twente op nog 16 kazernes de tankautospuit. Als de laatste in 2024 in ontvangst is genomen, zijn alle 29 Twentse kazernes voorzien van het nieuwe type voertuig.
Welkom in Ootmarsum
Op maandagavond 5 februari draagt de korpsleiding, in aanwezigheid van de burgemeester van Ootmarsum/Dinkelland John Joosten, de nieuwe TS officieel over aan de korpsleden van kazerne Ootmarsum. De brandweerkazerne in Ootmarsum is een kazerne van waaruit onze brandweervrijwilligers uitrukken, telt 25 vrijwilligers en heeft jaarlijks zo’n 55 uitrukken. Het personeel van Ootmarsum is enthousiast over de nieuwe auto: “We zijn blij met de ruime, logische en uniforme inrichting van de auto. Hij is voorzien van alle technieken en ziet er stoer en professioneel uit. De vernieuwde uitrusting sluit goed aan bij de nieuwe kijk op brandbestrijding en hygiëne”, vertelt kazernecoördinator Harald Schulten.
Uniek voertuig
De nieuwe tankautospuiten zijn speciaal voor Brandweer Twente ontworpen en uitgerust met de modernste apparatuur en innovatieve snufjes. Zo zijn we van hydraulisch redgereedschap overgegaan naar accu aangedreven gereedschap, dat veel hanteerbaarder is. Het voertuig is zo efficiënt mogelijk ingericht. Daarnaast is de ruime manschappencabine kenmerkend, hier is plek voor in totaal zeven personen. De bepakking en de materialen, die bij het begin van een inzet nodig zijn, hebben een plek gekregen in de manschappencabine. Zo kunnen de brandweermensen de inzet zo efficiënt mogelijk uitvoeren. Niet alleen het voertuig, maar ook de bepakking is nieuw. Een groot deel van deze materialen is geleverd door Twentse ondernemers.
Technische specificaties
• Chassis: Iveco Eurocargo Fire Fighting 160E32 4×2 (Euro 6)
• Opbouw: Hilton/Magirus TLF2000
• Motor: 6-cilinder diesel, 235 kW (320 PK)
• Aandrijving: automatische versnellingsbak (Allisson)
• Wielbasis: 4.185 mm