Inge Ruumpol heeft in opdracht van een achttal ondernemers in de gemeente Dinkelland een onderzoek gestart naar de tevredenheid van de ondernemers over het gemeentelijk apparaat.
De belangrijkste uitkomst is dat ongeveer 60 procent van de respondenten niet op de hoogte is van het ondernemersloket van de gemeente en dat zij veelal aangeven het meest ontevreden te zijn over de communicatie van het gemeentelijk apparaat. “Traag en stroperig”.
In het rapport is een volledig overzicht te zien van het onderzoek, de uitkomsten en de aanbevelingen.
onderzoekster Inge Ruumpol
Er is ook een onderzoek uitgevoerd naar het gemeentelijk apparaat zelf, waarin hen een aantal vragen is gesteld over het aanbestedingsbeleid in de gemeente (bijvoorbeeld: hoeveel procent wordt er binnen de gemeente gegund en hoeveel procent buiten de gemeente) en over de aanvraagprocedure van vergunningen. De gemeente (en het college) is op de hoogte gesteld van dit onderzoek en heeft vanaf het begin aangegeven volledig te willen meewerken bij het beantwoorden van deze vragen. Er is echter gebleken dat zij binnen de tijdslijnen van het onderzoek geen antwoord hebben kunnen geven op de onderzoeksvragen, vooral omdat het, volgens hen, veel werk is om achter bepaalde cijfers te komen.
Grote teleurstelling bij opdrachtgevers
De opdrachtgevers zijn erg teleurgesteld dat de gemeente geen informatie aan Inge Ruumpol heeft kunnen geven, die helpt bij het beantwoorden van de onderzoeksvragen. Tijdens het onderzoek is ook gebleken dat het moeilijk is om snel contact te leggen met de gemeente en dat het soms weken kan duren voordat men antwoord krijgt op een mail. Het onderzoeksrapport is direct naar de respondenten, de ondernemersverenigingen, de fracties en de raadsleden verstuurd. Het rapport is uiteindelijk ook bij het college terecht gekomen en deze heeft inmiddels een schriftelijke reactie op het rapport gestuurd.
In het antwoord van het college wijzen de bestuurders er op de gesprekken in het kader van het onderzoek als positief en constructief te hebben ervaren.
“Wij zijn blij met de handreikingen en aanbevelingen uit het onderzoek, maar betreuren het dat de gegevens, die wij als gemeente hebben aangebracht niet voor het voetlicht worden gebracht,” is een deel van de reactie van het college. “De toezegging om mee te werken aan het onderzoek was inderdaad positief, echter moet geconcludeerd worden dat er geen goede ambtelijke uitvoering plaats heeft gevonden,” laat Inge Ruumpol weten. “Op 26 mei 2015 is het onderzoeksrapport opgenomen in de raad. Wethouder Eric Kleissen geeft daarbij aan dat er zowel voor het college als voor de raad een aantal waardevolle aanbevelingen in het rapport staan. Overigens geeft hij aan dat het onderzoek voornamelijk is aangestuurd door ondernemers uit Ootmarsum, gezegd moet worden dat hierbij ook ondernemers uit de andere plaatsen binnen de gemeente betrokken zijn. Eric Kleissen wil met een schriftelijke reactie komen richting de initiatiefnemers van het onderzoek. Ook voegt hij toe dat er gesprekken hebben plaatsgevonden in goede sfeer, hier heeft de wethouder gelijk in.”
Het college wijst er verder op dat in het kader van het verbetertraject ondernemersklimaat in Dinkelland en ook in Tubbergen een zogeheten Noabertafel is gehouden. Tijdens deze bijeenkomsten is samen met met het bedrijfsleven in een open discussie gesproken over mogelijke verbeterpunten. Wij willen een economische agenda met uitvoeringsprogramma voor de komende jaren opstellen,” reageert het college.
Ontstaan onderzoek
Tijdens ondernemersbijeenkomsten wordt er vaak geklaagd over de gemeente, ondernemers geven aan dat zij het gevoel hebben dat de gemeente hen te kort doet en hen niet serieus neemt. Is dit echt zo of zijn het slechts gevoelens? Acht ondernemers in de gemeente Dinkelland hebben in december 2014 het initiatief genomen om een onderzoek uit te voeren naar de gemeente en de tevredenheid van de ondernemers (met name uit de industrie).
Om achter de feiten te komen zijn een aantal vragen gesteld aan de gemeente over het aanbestedingen- en vergunningenbeleid. Zij gaven aan volledig mee te willen werken aan het onderzoek en waar mogelijk antwoord te geven op deze vragen. Echter is gebleken dat met de verkregen informatie geen antwoord gegeven kan worden op de onderzoeksvragen, mede dankzij de trage en stroperige samenwerking met de gemeente. De acht ondernemers betreuren dat er binnen de bestaande tijdslijnen geen bruikbare resultaten zijn voortgekomen uit dit gedeelte van het onderzoek, waardoor belangrijke feiten niet boven water zijn gekomen. Geadviseerd wordt om een vervolgonderzoek te laten plaatsvinden, zodat deze cijfers alsnog bekend worden.
Resultaten Tevredenheidsonderzoek
Uit het tevredenheidsonderzoek gericht op de ondernemers, ingevuld door 107 ondernemers, zijn echter wel bruikbare resultaten voortgekomen. Gebleken is dat ondernemers gemiddeld niet tevreden zijn met de gemeente, maar ook niet ontevreden. Het meest ontevreden zijn zij over de communicatie, hierbij zijn zij zowel ontevreden over de hoeveelheid communicatie (bijvoorbeeld bij aanbestedingen) en de kwaliteit ervan. Een schokkend resultaat is daarnaast dat 60,7% van de ondernemers niet op de hoogte is van het ondernemersloket en dat slechts 13,1% daadwerkelijk contact heeft gehad met het loket.
Angstcultuur
Daarnaast is het regelmatig voorgekomen dat ondernemers niet mee wilden doen aan het onderzoek, aangezien zij bang waren dat resultaten naar hen terug te leiden waren. Hieruit blijkt dat er een angstcultuur bestaat bij ondernemers, dat zij het gevoel hebben dat er consequenties hangen aan het delen van hun mening over de gemeente.
Eén ondernemersvereniging voor Dinkelland
Om de communicatie tussen ondernemers en de gemeente te verbeteren zijn in het rapport een aantal aanbevelingen gegeven. Een belangrijke aanbeveling is om één ondernemersvereniging op te zetten, die alle terreinen binnen de gemeente Dinkelland vertegenwoordigd. Zij zijn de vereniging waarmee de gemeente communiceert over belangrijke zaken. Dit kan worden bewerkstelligd door de aanwezigheid van een gemeentelijke ambtenaar bij elke vergadering. Daarnaast wordt het de gemeente aanbevolen om een voorbeeld te nemen aan andere gemeentes (bijvoorbeeld Rijssen-Holten of Enschede), die gebruik maken van een groep van accountmanagers. Elk bedrijventerrein of elke branche beschikt hierbij over zijn eigen accountmanager. Op deze manier heeft de manager voldoende kennis en deskundigheid over het terrein en/of de branche en weten de ondernemers bij wie zij moeten zijn voor hun vragen. Korte lijnen dus, waardoor snellere besluitvorming mogelijk is en juist daar zitten de ondernemers op te wachten.