Ook de gemeente Dinkelland heeft te maken met de plannen rondom het opnieuw in gebruik nemen van het vliegveld Twente. Dat heeft alles te maken dat het terrein van de luchthaven voor een (klein) deel op Dinkellands grondgebied ligt. Vandaar dat ook de gemeente Dinkelland het ontwerpbestemmingsplan ter visie legt. Hieronder het persbericht van de gemeente Dinkelland.
Op dinsdag 4 maart 2014 heeft het college van Dinkelland besloten om onder voorwaarden het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan voor de luchthaven Twente (Dinkelland) als ontwerp ter visie te leggen, voor zover het gaat om Dinkellands grondgebied. Het gaat daarbij om het meest noordelijke deel van de voormalige militaire luchtmachtbasis, waarop met name de verkeersontsluiting van het luchthaventerrein zal plaatsvinden. Gelijktijdig heeft het college van Enschede besloten om het ontwerpbestemmingsplan Luchthaven Twente ter visie te leggen, voor zover dat het grondgebied van Enschede betreft.
Randvoorwaarden vanuit Dinkelland
Sinds 2005 heeft de gemeente Dinkelland rondom de herontwikkeling van de luchthaven Twente het standpunt ingenomen dat ‘er geen principiële bezwaren bestaan tegen een doorstart van de luchthaven Twente, mits:
- daaraan geen financiële bijdrage van Dinkelland is verbonden;
- de verkeersafwikkeling rond het vliegveld aan de zijde van Deurningen op voorhand aantoonbaar en adequaat wordt geregeld;
- er geen avond- en nachtvluchten plaatsvinden.’
Het college van Dinkelland constateert dat op dit moment aan de voorwaarden ten aanzien van de financiële bijdrage en de avond- en nachtvluchten wordt voldaan, echter deze randvoorwaarden blijven voor Dinkelland wel onverkort van kracht. Ten aanzien van de verkeersafwikkeling aan de zijde van Deurningen stelt het college vast dat daarover weliswaar veel overleg heeft plaatsgevonden, maar dat er (nog) geen sprake is van een aantoonbare en adequate oplossing. Het college van Dinkelland heeft daarom besloten om het ontwerpbestemmingsplan ter visie te leggen onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de verkeersafwikkeling rondom Deurningen alsnog adequaat en aantoonbaar wordt opgelost.
Staatssteun
Het college van Dinkelland heeft verder kennis genomen van de uitspraak van de Europese Commissie, waarin zij de overheidssteun aan de Poolse luchthaven Gdynia-Kosakowo aanmerkt als ongeoorloofde staatssteun. Het college van Dinkelland vindt dat het niet op haar weg ligt om te beoordelen of deze uitspraak gevolgen heeft voor de economische haalbaarheid van het bestemmingsplan Luchthaven Twente. Deze verantwoordelijkheid ligt bij de gebiedsregisseur Area Development Twente (ADT) en de gemeente Enschede.