Het blijkt voor sommigen lastig om de nieuwe woonwijk Brookhuis met de auto te verlaten. De wijk in aanbouw heeft natuurlijk nog niet de vereiste lantaarnpalen of een bewegwijzering en dus is het voor een aantal zoeken om de juiste uitgang te vinden of om de weg via een niet officiële route te verkorten. Daarbij komt dat de gemeente één van de noodontsluitingen heeft afgesloten voor het autoverkeer. Men kan de wijk nu verlaten via de ontsluiting nabij sportpark ’n Tooslag of aan de Timmusweg. Deze laatste ontsluiting leidt de auto’s direct naar de vijfsprong aan de Dusinksweg.
Petra Maaswinkel van het Gehandicapten Platform reed op een donkere, regenachtige avond letterlijk ‘tegen dit probleem op.’ Dat heeft ze aangekaart bij de gemeente, maar de reactie op haar mail vond ze wel erg laconiek en vreemd. De verantwoordelijke ambtenaar liet weten dat in een wijk in aanbouw alleen op de meest noodzakelijke plekken lichtmasten worden neergezet. Met name op kruispunten worden deze geplaatst. Verder liet de ambtenaar weten dat de verdere inrichting van de openbare ruimte in de bouwrijpfase (hoe lang gaat dat nog duren? Red.) zal plaatsvinden, en dus was de gemeente niet van plan om ook maar enige bewegwijzering aan te brengen. Petra Maaswinkel liet zich door dit antwoord niet uit het veld slaan en wees de gemeente er op dat ze regelmatig hoorde en zelf ook gezien heeft dat auto’s via het gras richting de Berend Vinckenstraat rijden. Op deze wijze nemen ze dus een niet officiële ontsluiting en dat heeft alles te maken dat er twee kruisingen zijn waar je linksaf kunt slaan zonder waarschuwing dat deze wegen dood lopen. Althans, de ene komt uit voor een greppel en dat is zelfs voor een auto lastig om deze horde te nemen, maar de andere komt uit een grasstrook. Dat is de plek, die door Petra Maaswinkel wordt bedoeld en waar duidelijk is te zien dat meerdere auto’s via deze route de nieuwbouwwijk hebben verlaten. En ook bij de Alleeweg is te zien dat auto’s de blokkeringen daar hebben omzeild om via het gras de wijk te verlaten.
Maar ook met deze informatie en voorbeelden wilde de verantwoordelijk ambtenaar van geen wijken weten en gaf als antwoord dat een Ootmarsummer na één keer toch wel de weg moest kennen en dat het zonde van het geld was om in deze relatief kleine nieuwbouwwijk een bedrag uit te geven voor bewegwijzering en deze ook nog te verlichten. In de laatste mailwisseling liet de ambtenaar echter weten dat het probleem bekend is. Tevens ergerde hij zich aan de mensen, buurtbewoners en Ootmarsummers, die niet even 50 meter wilden omrijden om de juiste ontsluiting van de wijk te gebruiken. Toch beloofde de ambtenaar om bij de afdeling verkeer/handhaving te bekijken wat hier aan gedaan kan worden.
Dit bord laat gelukkig aan duidelijkheid niets te wensen over.