Gemeenten in Overijssel beantwoorden vragen via e-mail sneller dan vorig jaar. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten onlangs zijn benaderd met een eenvoudige vraag.
92 procent van de Overijsselse gemeenten geeft op tijd antwoord op een eenvoudige vraag. Vorig jaar bedroeg dit percentage nog 76 procent. Hiermee presteert de provincie dit jaar 7 procentpunt boven het landelijk gemiddelde. Alleen de gemeenten in de provincies Friesland en Flevoland doen het dit jaar beter. In de e-mailgedragslijn voor overheden is bepaald dat gemeenten binnen twee werkdagen antwoord moeten geven op een eenvoudige vraag.
Bereikbaarheid en privacy
In Overijssel vermeldt 24 procent van de gemeenten geen e-mailadres op hun website, wat 8 procentpunt meer is dan vorig jaar. Dit percentage ligt daarmee nog wel onder het landelijk gemiddelde van 26 procent.
Sinds dit jaar verplicht 12 procent van de Overijsselse gemeenten burgers onnodig persoonlijke informatie te delen als zij een eenvoudige vraag willen mailen. Bij deze gemeenten kan dit namelijk alleen nog maar via een contactformulier, waarbij het verstrekken van persoonlijke gegevens verplicht is. Het betreft hier de gemeenten Dinkelland en Tubbergen. Deze gemeentes vragen rondom de persoonlijke situatie gebruik te maken van DigiD. Deze gemeentes hanteren het volgende argument om dit systeem te verdedigen. “Om uw persoonsgegevens en bestanden goed te beschermen volgens de privacy wetgeving, maken wij gebruik van een contactformulier in plaats van een e-mailadres.“
De volledige onderzoeksresultaten, inclusief resultaten per gemeente, zijn te bekijken op https://www.pricon.nl/onderzoek-emailgedragslijn-gemeenten-2024/