Provinciale Staten investeren 14 miljoen euro in veilige wegen 

Provinciale Staten (PS) stemden in met een investering van 14 miljoen euro voor verkeersveiligheid. Hiermee moet het aantal verkeersslachtoffers worden teruggedrongen. Hiervoor stemden PS in met een investering van 9,6 miljoen euro. Daarnaast komt er 4,4 miljoen euro vrij voor de aanpak van de N377. Dit persbericht beschrijft op hoofdlijnen hoe PS tot dit besluit kwamen in de Provinciale Statenvergadering van 17 juli 2024.
Voordat Statenleden in de Provinciale Statenvergadering van 17 juli een definitief besluit namen, bespraken de Statenleden op 10 juli eerst beide Statenvoorstellen in de Statencommissie Verkeer & Vervoer. Gedeputeerde Martijn Dadema informeerde PS hier vanuit zijn portefeuille verkeer en vervoer de leden van deze Statencommissie over beide voorstellen.

Verkeersveiligheid
De leden van de Statencommissie Verkeer & Vervoer bespraken allereerst op 17 juli het Statenvoorstel investeringsvoorstel Verkeersveiligheid. Doel van dit voorstel is om de verkeersveiligheid in Overijssel te verbeteren. Het voorstel wil dat er extra wordt ingezet op gedragsbeïnvloeding, veilige (provinciale) infrastructuur, technologische ontwikkelingen en handhaving. Dus behalve het aanleggen van veilige wegen ook aandacht besteden aan gedragsverbetering van verkeersdeelnemers. Om dit uit te kunnen voeren, vragen Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten om 9,6 miljoen euro beschikbaar te stellen. Alle aanwezige Statenleden benadrukten het belang van verkeersveiligheid, maar hadden ook vragen over het Statenvoorstel. Zo vroeg de Statencommissie zich af hoe het nu precies zat met maximumsnelheden. Wanneer is welke snelheid waar gepast? En waar laat je wel of juist geen landbouwverkeer toe? Overijssel deed hier volgens Dadema onderzoek naar en deelde naderhand onderzoeksresultaten met de Statenleden. Verder vroeg de commissie zich af hoe de investeringen worden verdeeld over de verschillende gemeenten. Ook deze informatie stuurde Dadema na. Na inventarisatie door de voorzitter bleek dat twee Statenfracties een motie overwogen. Dat betekent dat de Statenleden in de provinciale Statenvergadering hierop door moeten praten. Daarom werd dit Statenvoorstel als bespreekstuk op de agenda gezet. Uiteindelijk kwam er één motie over veiligheidshesjes op de agenda van de Statenvergadering terecht.

N377 Hasselt – De Lichtmis

Aansluitend besprak de Statencommissie Verkeer & Vervoer de aanpak van de N377. Deze weg tussen Hasselt en de Lichtmis is een ruim 5,5 kilometer lange gebiedsontsluitingsweg. De hoofdrijbaan is versleten en voldoet verkeerskundig niet aan de huidige landelijke richtlijnen. De weg beschadigt door een inklinkende veendijk en een bezwijkende wegfundering. De weg moet dus worden vervangen en dat vraagt een extra onvoorziene investering. Hiervoor vraagt Gedeputeerde Dadema PS in te stemmen met een investering van 4,4 miljoen euro. Het betreft hier het Statenvoorstel Rehabilitatie en meekoppelkansen N377 Hasselt – De Lichtmis. Het gevraagde bedrag ligt hoger dan eerder voorzien. Maar nu de weg toch volledig op de schop gaat, kan Overijssel gelijk doorpakken met het veiliger maken van deze weg. Statenleden vroegen naar de samenwerking tussen provincie Overijssel het Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDOD). WDOD heeft namelijk vanuit de Kaderrichtlijn Water (KRW) een opgave om in de Dedemsvaart 3,0 km oever natuurvriendelijk te maken. Nu de weg wordt vervangen, is het mogelijk om de rijbaan te verleggen waardoor er ruimte ontstaat voor een natuurvriendelijker oever. Statenleden merkten op dat met de komst van meer natuur ook de kans toeneemt dat er kleine dieren de weg moeten oversteken. Dadema wees er op dat kleinere dieren onder de weg door kunnen via faunabuizen. Na beraadslaging besloot de Statencommissie Verkeer en Vervoer het stuk in de Statenvergadering als hamerstuk te behandelen. Dat wil zeggen dat de leden van de Statencommissie geen behoefte hadden om dit voorstel verder te bespreken, maar het gelijk in stemming willen brengen in de Statenvergadering.

Statenvergadering

In de Statenvergadering van 17 juli werd bij de hamerstukken door de Statenleden unaniem ingestemd met de aanpak van de N377. Het Statenvoorstel Investeringsvoorstel Verkeersveiligheid werd verder besproken. Zo bespraken PS de haalbaarheid van de ambitie om geen verkeersslachtoffers te hebben in de toekomst. Gedeputeerde Dadema houdt in de Statenvergadering vast aan deze ambitie. Verder kwam het gesprek in de Statenvergadering op trendbrekers. Dit zijn factoren, die zorgen voor minder verkeersslachtoffers. Onderzoek noemt als voorbeeld het invoeren van een vlakke kilometerheffing. Verwachting is dat mensen, die per afgelegde kilometer autobelasting betalen, minder vaak de weg op gaan. Dit zorgt voor minder verkeersdrukte en daarmee voor minder ongevallen. Dadema gaf aan dat het besluit voor het invoeren van zo’n regeling in handen ligt van de Rijksoverheid.

< Vorig / Volgende bericht >

Gerelateerde berichten

Inschrijving inspraak inpassing zon en wind gesloten

Inschrijving inspraak inpassing zon en wind gesloten

Belangstellenden kunnen zich nu niet meer inschrijven om in te spreken voor de extra vergadering van...

Lees verder >
Provinciale Staten maken extra tijd vrij voor inspraak inpassing zon en wind 

Provinciale Staten maken extra tijd vrij voor inspraak inpassing zon en wind 

Inwoners van Overijssel kunnen op 18 september inspreken over de voorgenomen Omgevingsverordening en...

Lees verder >
Ruim 170 inwoners praten met Statenleden over zon en wind

Ruim 170 inwoners praten met Statenleden over zon en wind

Ruim 170 inwoners kwamen op uitnodiging van Provinciale Staten (PS) op woensdagavond 3 juli naar het...

Lees verder >