Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35

De provincie Overijssel en de Overijsselse gemeenten steunen de invoering van een vrachtwagenheffing, dat vrachtverkeer per kilometer laat betalen op de meeste autosnelwegen en enkele N-wegen, om daarmee innovatie en verduurzaming van de transportsector aan te jagen. Ze zetten echter vraagtekens bij de keuze van de wegen in Overijssel waar het kabinet de heffing wil invoeren. In Overijssel is dat volgens het wetsvoorstel op de Rijkswegen A1, A28, A35 en N50.

De gemeenten en provincie willen geen vrachtwagenheffing op de N50 Hattem-Emmeloord en A35 Wierden-Azelo, omdat dit onder andere leidt tot een toename van het vrachtverkeer op provinciale en gemeentelijke wegen door Zwolle, ’s Heerenbroek, Kampen en Almelo, Borne en Hengelo.

Tot 7 augustus 2019 kan iedereen reageren op het wetsvoorstel vrachtwagenheffing. De provincie Overijssel en de Overijsselse gemeenten hebben samen een zienswijze ingediend. Zij vragen minister Van Nieuwenhuizen het gekozen netwerk in Overijssel en de aanpak van de effecten van uitwijkend vrachtverkeer aan te passen.

Uitwijkend vrachtverkeer naar provinciale en gemeentelijke wegen is nadelig voor de leefbaarheid, luchtkwaliteit, natuur, verkeersveiligheid en regionale economie. De Overijsselse overheden pleiten er daarom voor de inkomsten uit de vrachtwagenheffing ook te gebruiken om negatieve effecten van uitwijkend vrachtverkeer tegen te gaan, bijvoorbeeld aan maatregelen voor verkeersveiligheid of tegen geluidsoverlast.

Het uitbreiden van het heffingsnetwerk naar Rijks- en provinciale N-wegen heeft niet de voorkeur van de provincie en gemeenten. Heffing op een uitwijkroute voorkomt misschien uitwijk vanaf de snelweg, maar het zorgt ook weer voor nieuwe uitwijk vanaf de N-wegen. Hierdoor kan het vrachtverkeer ook door kernen gaan rijden. Daarnaast kan het uitbreiden van het netwerk met nieuwe wegen de keuze van transportbedrijven voor vestigingsplaatsen negatief beïnvloeden.

Op dit moment is het lastig te voorspellen over welke routes uitgeweken wordt en hoe groot die uitwijk dan is. De provincie Overijssel en gemeenten pleiten daarom voor zorgvuldige monitoring van het verkeer op de potentiële uitwijkroutes, zodat bij onwenselijke effecten het netwerk van vrachtwagenheffing of de heffingstarieven snel en adequate aangepast worden.

< Vorig / Volgende bericht >

Gerelateerde berichten

Kinderen en jongeren in Overijssel aan de slag met vrijheid

Kinderen en jongeren in Overijssel aan de slag met vrijheid

In 2025 vieren we dat de Tweede Wereldoorlog 80 jaar geleden ten einde kwam. De Provincie Overijssel...

Lees verder >
Geen vrijwilligersprijs maar wel veel waardering

Geen vrijwilligersprijs maar wel veel waardering

Voor  de 25e keer reikte de provincie Overijssel de Vrijwilligersprijs uit. Er waren 10 vrijwillige...

Lees verder >
Provincie start procedure voor een 10,9 kilometer damwand in Kanaal Almelo-De Haandrik

Provincie start procedure voor een 10,9 kilometer damwand in Kanaal Almelo-De Haandrik

De provincie Overijssel start een procedure voor het versterken of vervangen van 10,9 kilometer damw...

Lees verder >