Op het steunpunt van de provincie Overijssel in Tubbergen gingen de strooiwagens en sneeuwschuivers de weg alweer op. Niet dat koning Winter al had toegeslagen, maar om te controleren of alle materieel goed werkt. De provincie houdt namelijk ieder jaar een zogenaamde vlootschouw. Dat gebeurt naast Tubbergen ook vanaf de zes andere steunpunten in Overijssel. De zoutstrooiers worden op de vrachtwagens van aannemers geplaatst en aangesloten. Vervolgens wordt getest of alles goed werkt. Ook de sneeuwschuivers worden aangekoppeld en gecontroleerd. De combinaties gaan vervolgens de weg op om te testen of het GPS-systeem goed werkt. Dat geeft de chauffeur de juiste route én is zo geprogrammeerd dat de strooier op de juiste breedte van de weg z’n werk doet.
Wanneer strooien
Of het glad wordt, constateert de provincie met sensoren, die de temperatuur in het wegdek meten. Ook wordt de temperatuur van de lucht, luchtvochtigheid, geleidbaarheid, aanwezig restzout, dauwpunt en neerslag gemeten. Met deze gegevens, en met de informatie van een weerbureau, schat de Coördinator Gladheidsbestrijding in of en wanneer de weg glad wordt en zet hij zo nodig een strooiactie op touw.
Provincie Overijssel beheert 1.300 kilometer hoofdwegen, fietspaden en parallelwegen. Alle voertuigen en materieel voor gladheidsbestrijding zijn inmiddels getest en klaar om deze wegen onder winterse omstandigheden berijdbaar te houden. Mooi om te weten voor de burgers dat de strooiwagens en sneeuwschuivers op deze wijze goed geprepareerd zijn om de wegen berijdbar te houden als de winter echt invalt.