Pop-up-events gericht op first-time-voters betrekken jongeren bij democratie
Hoe ziet de ideale verkiezingscampagne voor jongeren er uit? De provincie Overijssel en de Overijsselse waterschappen geven in aanloop naar de verkiezingen jongeren de kans om hun eigen campagne-events te bedenken en te organiseren. Resultaat is een serie van 16 pop-up-events door de hele provincie, onder de titel DemoCrazy. Doel is om jongeren in hun eigen taal, en op hun eigen manier te laten nadenken over democratie en de verkiezingen.
Op verschillende scholen en universiteiten in de provincie zijn jongeren aan de slag gegaan en dat heeft verschillende soorten events opgeleverd: van debatten tot pubquizen en van speeddates met verkiesbare kandidaten tot een workshop protestborden maken. Ook is er een Dag van het Water waarop de activiteiten van de waterschappen centraal staan. De event worden ondersteund met een social media campagne met filmpjes over en van jongeren.
Laura van de Beek uit Zwolle is student op het Cibap in Zwolle en deelnemer aan de DemoCrazy campagne: “Ik geloof dat je stem echt wordt gehoord als je er gebruik van maakt. Stemmen is een vorm om je stem te laten horen. Op die manier kun je mensen in het provinciehuis krijgen die jouw gedachten vertegenwoordigen.”
Radicaal anders
Commissaris van de Koning Andries Heidema: “We hebben er dit keer voor gekozen om de campagne radicaal anders aan te pakken. We hebben jongeren de vrije hand gegeven om zelf te bedenken hoe zij de campagne zouden inrichten. Dit vanuit de gedachte dat jongeren zelf het beste weten hoe zij kunnen worden verleid om te gaan stemmen.”
Watergraaf Stefan Kuks van Waterschap Vechtstromen: “Jongeren die voor de eerste keer gaan stemmen zijn voor ons een belangrijke doelgroep. Als zij inzicht hebben in het belang van water voor hun eigen leefomgeving én dat daar belangrijke keuzes over te maken zijn, dan is dat een besef dat ze de rest van hun volwassen meeleven met zich meedragen”. Dijkgraaf Herman Dijk van Waterschap Drents Overijsselse Delta vult aan: “Ook willen we graag het belangrijke en noodzakelijke werk van de waterschappen bij de jeugd onder de aandacht brengen. Op deze innovatieve en creatieve manier proberen wij hun dat inzicht mee te geven.”
Online volgen
De DemoCrazy tour start op 7 maart met een woondebat in Enschede, en eindigt op de dag van de verkiezingen, 20 maart. Online is de campagne te volgen via #DemoCrazyOnTour, www.jij&overijssel.nl/democrazy en www.overijsselkiest.nl.