Woensdag 4 maart 2020 presenteerde ROVA met trots haar eerste 100% elektrische zijlader. Dit unieke voertuig is de eerste volledig elektrische wagen voor de inzameling van afval en grondstoffen in Nederland. Zowel de vrachtwagen zelf – een DAF CF Electric – als de opbouw van VDL voor het legen van containers worden elektrisch aangedreven. Eén van de mooie eigenschappen van deze elektrische wagen is dat geen schadelijke stoffen vrijkomen en dat de inzameling geluidsarm kan worden uitgevoerd. De vrachtwagen wordt ingezet voor de inzameling van afval en grondstoffen in Zwolle.
Belangrijk voertuig
Voor ROVA is deze eerste elektrische zijlader een belangrijk voertuig. “ROVA vindt het belangrijk om vanaf de start van elektrisch inzamelen mee te doen. Natuurlijke grondstoffen worden steeds schaarser, we mogen daarom niet in het huidige tempo doorgaan met het verspillen van deze grondstoffen. Het inzetten van duurzame voertuigen, zoals deze elektrische zijlader, is onderdeel van deze verduurzaming. Naast deze elektrische zijlader gebruiken we al andere elektrische voertuigen, en elektrisch gereedschap bij de uitvoering. Een voorbeeld daarvan is een 100% elektrisch veegwagen. Voor ROVA is het voorwaarde dat voertuigen met ’alternatieve’ brandstof niet onder mogen doen voor de conventionele brandstoffen”, vertelt Marco van Lente, directeur financiën en middelen van ROVA.
ROVA wil graag dat inwoners zo goed mogelijk van de buitenruimte kunnen genieten. Doordat de vrachtwagen geen schadelijke stoffen uitstoot en dat de inzameling geluidsarm kan worden uitgevoerd, draagt deze zijlader daar zeker aan bij.
Inzet in Zwolle
De zijlader wordt ingezet voor de inzameling van afval en grondstoffen in woonwijken in Zwolle. Het terrein van ROVA in Zwolle is voorzien van een snel-laadstation van VDL, waarmee de zijlader binnen een half uur kan worden bijgeladen. Hierdoor kan de wagen een hele dag worden ingezet voor de inzameling van afval en grondstoffen.
Onderdeel van een proeftuinproject
De bouw van de elektrische zijlader is onderdeel van een zogenaamd proeftuinproject. Naast ROVA maken VDL, als leverancier van de vrachtwagen met zijladeropbouw, en inzamelaars HVC, gemeente Rotterdam, Cure en onderzoeksinstituut TNO deel uit van dit project. TNO gebruikt de ervaring en kennis van deze koplopers om een plan te maken. Dit plan kunnen andere inzamelaars van afval en grondstoffen gebruiken hun bedrijfsvoering te verduurzamen met de inzet van elektrische voertuigen. Naast de vier koplopers draagt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) bij aan de financiering.
“Wij zijn trots op het resultaat en kijken vol verwachting uit naar de elektrische toekomst”, stelt directeur Mathijs van der Mast van VDL Translift, producent van innovatieve afvalinzamelingsoplossingen voor (ondergrondse) containers in Dronten. “Het nieuwe platform biedt tal van mogelijkheden om verder te innoveren en bij te dragen aan een beter klimaat. Het is onze ‘green mission’ om hier een succes van te maken.”
Als onderdeel van het project worden in het eerste kwartaal van 2020 twee DAF CF Electric met zijladeropbouw van VDL door ROVA en HVC ingezet. In het tweede kwartaal van 2020 volgen nog twee DAF CF Electric met kraanopbouw van VDL voor gemeente Rotterdam en Cure. Als het proeftuinproject succesvol is doorlopen, is het de bedoeling dat de seriematige productie van elektrische voertuigen opgestart.