Roy Holsbeek een creatieve duizendpoot op ‘twee’ eigen benen

Ootmarsummer Roy Holsbeek heeft zijn weg in de grafische wereld helemaal gevonden. Tegenwoordig staat de creatieve duizendpoot op eigen benen. In zijn huis aan de Haar zit hij niet meer met zijn handen in het haar van een ander. Wat velen misschien niet weten, maar Roy Holsbeek is ‘ooit’ als kapper begonnen bij kapper Freddie in Oldenzaal. Die tijd is al lang voorbij, want de grafische wereld heeft hem altijd getrokken en sinds kort dus als zelfstandige met het bedrijf Roycom: ‘Creatieve Communicatie met Twentse Nuchterheid’.
DSCF9282
Vanaf het moment dat Roy Holsbeek thuis in zijn kantoor voor zijn eigen bedrijf aan het werk is gegaan, heeft de telefoon nagenoeg niet stilgestaan. “Het is echt ongelooflijk,” steekt een openhartige  Roy Holsbeek van wal, “Ik rol eigenlijk van de ene opdracht in de andere en het loopt dus echt geweldig op dit moment. Het is voor mij niet helemaal vreemd om voor mezelf opdrachten van bedrijven uit te voeren, want naast mijn werk bij Toppoint creëerde en ontwierp ik in de avonduren voor bevriende en/of lokale relaties. Dat werd best veel, zo niet teveel. In januari zat ik in de auto naar huis en dacht bij mezelf ‘Ik lijk wel knettergek’. Misschien moet ik het werk verdelen in drie dagen voor Toppoint en twee dagen ‘eigen baas’.  Met dat voorstel ben ik naar mijn directeur Bas Lensen gestapt. Hij kwam echter met een ander idee en wilde me inhuren voor onder meer het voorbereiden van beurzen, en andere min of meer ad hoc opdrachten. Hij gaf  me ook de ruimte en de kansen om zelfstandig deze weg in te slaan als  Senior Graphic Designer.  Vervolgens  thuis aan de slag om een kantoor in te richten en een eigen fotostudio. Roycom het creatieve communicatiebureau zag het levenslicht,” beschrijft  Roy Holsbeek zijn stappen naar een eigen bedrijf.
DSCF9277
In zijn tienerjaren, en woonachtig in Denekamp,  zat deze carrièremove er nog niet direct aan te komen. Roy volgde een kappersopleiding en liep als kapper stage. Toch snuffelde hij als tienerjongen al aan het eerste grafische werk. Zijn vader was een echte DOS ’19 man en hij schilderde de reclameborden, die rondom het veld in Denekamp werden geplaatst. “Hij vroeg mij een keer om de logo’s van de bedrijven goed op die borden te krijgen. De volgende stap, die ik op de grafische weg zette,  bleek in militaire dienst. Ik diende bij de luchtmacht en stickerde daar de vliegtuigen. In die contreien maakte ik kennis met de eerste Apple computer en daar kon ik de logo’s voor de DOS ’19 reclameborden scannen om ze vervolgens op de borden na te tekenen. Vanaf dat moment wist ik waar ik naar toe wilde en volgde mijn Grafische opleiding in Hengelo. Mijn eerste werkplek was over de grens in Ahaus en daar maakte ik ontwerpen voor servetten, tafelkleden, maar ook voor den Hertog IJs en de bekende Coca Cola bekers. Daar kwam ik in contact met het Ootmarsumse bedrijf Artica en op een bepaald moment belde Hans Snoeyink me op. Dat was in 1997 en ik sprak na een afspraak via Hans met de oprichter en toenmalig directeur Gerard Velthuis. Hij wilde me graag aan boord hebben van Artica, maar wel met de restrictie dat ik ook de redactie van de carnavalskrant de Siepellocht op me moest nemen. Tot aan dat moment had ik HELEMAAL NIETS  met carnaval,” laat de inmiddels oud-adjudant en medeoprichter van de Senaat weten. “En zo rol je het Zottenfeest in en er soms na een meer dan gezellig feestje ook weer uit,” lacht Roy Holsbeek.
DSCF9278
Artica werd niet zijn eindstation, want Holsbeek wilde zijn eigen horizon verbreden. Uiteindelijk werd het Toppoint waar hij inmiddels ook al weer de nodige jaren heeft gezeten en het bedrijf voorzien heeft van prachtige ontwerpen op het terrein van onder meer relatiegeschenken.  En anno 2015 is het dus Roycom, het creatieve communicatiebureau. “Gelardeerd met Twentse nuchterheid,” vervolgt Roy Holsbeek, “En met beide voeten op de grond blijven staan. Het gaat hard, want de opdrachtgevers bestonden eerst uit lokale relaties, maar inmiddels is het uitgebreid van regionaal  naar (inter)nationaal. Sinds kort heb ik zelfs aanvragen liggen om columns, teksten en nieuwsbrieven  te schrijven, want door mijn ‘uitspattingen’ op Facebook, heeft dat anderen blijkbaar erg aangesproken. Mijn werkwijze is helder. Ik maak altijd een persoonlijke afspraak en licht mijn visie toe in een gesprek. De lijnen houd ik kort en afspraak is afspraak. Er moet echter wel een klik zijn en dat kun je alleen maar voelen in een persoonlijk onderhoud. Ik hou van emoties en ben gedreven en als die vonk overslaat naar de klant, dan is dat een geweldige ervaring.  Met die wederzijdse klik  kun je samen aan de slag en ben ik al in mijn eigen hersenpan aan het schetsen,” geeft Roy Holsbeek zijn gedreven werkwijze weer.
DSCF9292
Met zijn lithografische kennis en zijn fotografisch inzicht weet Roy Holsbeek spraakmakende ontwerpen te creëren in zijn eigen domicilie aan de Haer. Inmiddels klinkt zijn naam al bij gerenommeerde bedrijven, maar blijft hij ook lokaal zijn afspraken nakomen. “Afspraken respecteren staat bij mij hoog in het vaandel, net als eerlijkheid, Twentse nuchterheid en vertrouwen geven en krijgen.  Mijn werk begeeft  zich op een heel breed terrein en dus is er in overleg bijzonder veel mogelijk,” besluit de creatieve duizendpoot  Roy Holsbeek.
Op zijn website  www.roycom.nu is verdere informatie te vinden. Contact kan met Roy Holsbeek opgenomen worden via mail royco@mac.com of per mobiel 06 54 62 21 98.


Foto’s Caspar Kouijzer

< Vorig / Volgende bericht >